Skribent: Thérèse Slettengren
Skriv ut  Tipsa en vän  A B C
Publicerad: 9/5/2005
Uppdaterad: 4/5/2008

Dags att börja med stavgång?

Nu finns det många sätt att njuta av naturen. Själv tänker jag ta mina stavar och gå. Många tittar ofta lite nedlåtande på oss stavgångare, som att det vore en sämre typ av pensionärsmotion. När en vän drog ut mig med stavar i skogen för ett år sedan drog jag ner kepsen djupt i pannan. Nu är jag en stor fantast och njuter av varje stavande steg.
 
Dags att börja med stavgång
För att gå med stavar krävs inga förberedelser, inget medlemskap eller inträdesavgift. Det enda som behövs är ett par stavar och bra skor. Sedan är det bara att öppna dörren och gå ut.
 
Låt tankarna flyta fritt medan du njuter av naturens friskhet, dofter, ljus och ljud som omger dig. Garanterat kommer du känna dig både fysiskt aktiverad och mentalt återhämtad efteråt.
 
Stavgångens fördelar
Stavgång har många fördelar framför vanliga promenader och löpning. Den ger en bättre konditions-, styrke- och rörlighetsträning jämfört med gång, samtidigt som man förbränner nästan dubbelt som mycket energi som vid en vanlig promenad.
 
I vanlig stavgång förekommer inga hopp, vilket skonar muskler och leder i knä, och rygg. Dessutom används fler muskelgrupper än vid löpning. Framförallt är det muskler i ben, mage, rygg, armar och bröst som används.
 
Det faktum att hela kroppen får arbeta bidrar till att belastningen på musklerna fördelas jämt vilket medför att risken för obehag och smärta är mindre än vid till exempel löpning och cykling. Eftersom så många muskler aktiveras blir också fettförbränningen vid vilan efteråt effektivare.
 
Det är lätt att anpassa både terräng och fart efter egen förmåga och egna behov. Den ovane motionären kan ta kortare turer på flack mark och den vane kan öka farten och gå längre sträckor i backar och på ojämn terräng. Det finns också olika stavgångstekniker att använda sig av beroende på kondition och syfte med träningen.
 
Grundtekniken är enkel och egentligen behöver man inte tänka speciellt mycket på hur man går. Bra stavgångsteknik handlar mycket om takt och rytm. Den grundläggande tekniken är diagonalgång som liknar längdskidåkningens.
 
När man är van blir steget längre och snabbare än vid vanlig gång. Det känns som att hela kroppen sträcks ut och hållningen förbättras. Så det är bara att snöra på joggingskorna, grabba stavarna och gå ut i naturen med, utan att skämmas.
 
Fakta:
Stavgångsteknik:
Rikta blicken framåt. Slappna av i axlarna. Pendla armarna och låt stavarna följa med, lätt nedtryckta i marken.
 
Staven sätts i höjd med eller bakom den bakre foten med handen något framför kroppen. Håll löst runt stavarna. Skjut ifrån.
 
Steglängden bör inte vara för kort. Ett jämnt tryck genom hela armrörelsen bidrar till farten. I slutet av stavrörelsen sträcks hand och fingrar, som vid längdskidåkning.
 
Utrustning:
Skor med bra dämpning. Använd plagg som andas och underlättar svettproduktionen. Det finns stavar som är gjorda för stavgång. De är lätta och har ergonomiska handtag och spetsar som kan anpassas efter underlaget.
 
Vanliga skidstavar kan också fungera, men tänk på att stavarna ska vara ca 70 procent av kroppslängden. Den skall nå precis upp till armbågen. Använd hellre en lite för kort stav än för lång.
 
För vem?
För alla som vill underhålla eller förbättra konditionen. Stavgång kan användas vid rehabilitering. Det är också ett utmärkt sätt att öva inför vinterns längdskidåkning.
 
Källa: Friluftsfrämjandet
 
Fysiologiska fördelar vid stavgång jämfört med vanlig gång:
- 23 procent högre syreförbrukning
- 22 procent högre förbränning. Uppmätt förbränning vid vanlig gång ligger på 280 kcal/ timme och vid stavgång är förbrukningen 340-400 kcal/timme.
- 16 procent högre puls
 
Källa: Kristiansen, I.: Nordic Walking: Stavgång för alla, 2003
 
Lästips!
Vill du veta mer om stavgång, tekniker och olika övningar som kan utföras med stavarna?Läs då "Stavgång" av Ingbritt Ekman, SISU förlag, finns att köpa på Apoteket och kan beställas från www.idrottsbokhandeln.se. Ca pris 49 kronor.
 
 
Kommentarer på denna artikel
 
3/20/2017 7:48:34 PM - Elba Pineda Gustafsson
STAVMILEN 2017 den 6 maj Gärdet-Stockholm
Dags igen för Hälsoeventet STAVMILEN.
Varmt Välkomna!
Gärdet- Stockholm
S
Mittemot Sandhamnsgatan 63..
 
1/28/2016 8:28:55 PM - Elba Pineda Gustafsson
STAVMILEN 2016 den 21 maj kl, 11.00-14.00
STAVMILEN 2016-STAVGÅNG.
läs gärna mer via www.formochhalsa.se
Med vänliga hälsningar
Elba 070 734 62 01
 
4/30/2015 5:50:46 PM - Elba Pineda Gustafsson
Hälsoevent Stavmilen
UPPMÄRKSAMMA HÄLSOEVENTET STAVMILEN
STAVMILEN firar 5 års Jubileum den 23 Maj 2015
”låt oss vara tillsammans, i glädjen och rörelsens tecken”
STAVMILEN är en gränslös umgängesform, vi har lyckats samla flera generationer, från barn till äldre. Umgänget är påtagligt, män som kvinnor går tillsammans, med eller utan stavar, vad sägs om att den äldsta deltagaren var 92 år, med andra ord, stavgång är till för alla åldrar.
Vi lottar ut en rad fantastiska priser, bl.a. en lång Weekend på Masesgården i Dalarna, och en vistelse i Funäsfjällen samt demonstration och provsmakning av en rad olika hälsoprodukter.
Ta med vänner och bekanta, gärna med picknick och filt samt ett glatt humör…
 
Pris:130 kr/pers).
Datum: 23 Maj kl 11:00-14:00
Anmälan: via mail ange, namn, info@formochhalsa.se
Plats: Sandhamnsgatan 63A - Gärdet - Stockholm
Betalning till PG 39 38 83 -4 sista dag 20 Maj, betalning gäller som anmälan
Läs mer: www.formochhalsa.se
 
8/2/2010 10:11:57 PM - CAROLINE
stavgång
Jag går med stavar sen 3 år nu, jag går i varierande terräng eftersom jag bor i fjällen så jag har verkligen possibilitet att välja bland många olika stigor, och som sagt i varierande terräng tycker jag det är roligare, men ibland kör jag också på mera platta vägar, och lite kortare om jag känner så.
men jag har fått såklart en bra kondition (förresten jag är 24, har gått med stavar sen jag var 21-22) och snacka om kondition när jag tar vissa uppförsbackar.(och på ganska långa distanser isåfall) jag "känner" verkligen skillnaden.
man känner sig så bra och frisk ! utmärkt träning, jag som passar på på sommaren och hösten, bland andra träningsformer jag gör annars.. perfekt för att ha konditionen för vintern sen, då jag jobbar på skidort i frankrike och åker skidor så ofta jag kan.
 
8/17/2009 7:19:02 AM - Lia
Stavgång
Hur svårt kan det va? Det är väl bara att köra.
 
5/14/2009 12:57:52 PM - Jesper
förklaring
Den sämsta förklaringen jag läst angående stavgång. inga exempel, ingen som helst förklaring med vänster eller högerhand och fot. Allt jag vet är att min hand ska vara med min bakre fot. Förslag är att lägga till en bild och fler exempel på olika tekninker och fler än en synvinkel till dessa tekniker - kallat pedagogik.
 
Kommentera denna artikel