Skriv ut  Tipsa en vän  A B C
Publicerad: 5/25/2010

Myter om viktminskning

Sätter du klockan på 5.30 bara för att hinna med en promenad före jobbet? Dricker du extra mycket kaffe för att öka förbränningen, eller tror du helt enkelt att din uteblivna viktminskning beror på att du äter för lite?!
 
Myter om viktminskning
Det finns massor av myter kring ”bantning”. Här slår vi hål på några vanliga ”osanningar” kring övervikt.
 
– Ny forskning och ny kunskap gör att förhållningsreglerna kring viktminskning hela tiden ändrar sig. Ibland kan det finnas ett uns av sanning i en myt i andra fall gör det inte det, säger Karin Nileskog, kost & utbildningsansvarig på ViktVäktarna.
 
Fett är fett
Ett kilo fett väger lika mycket som ett kilo muskler
 
– Vi hör väldigt ofta från våra medlemmar att de tror att de ökat i vikt för att de börjat träna. Musklerna väger mer än fettet menar de. Men tyvärr så är det så att om man går upp i vikt, så beror det inte på musklerna det beror snarare på att man överskattat sin motion och därför ätit mer än man bör, säger Karin.
 
En annan myt som många lever efter är att man inte ska äta efter klockan sex på kvällen.
 
– Egentligen spelar det inte så stor roll vilken tid på dagen vi äter så länge vi inte stoppar i oss mer energi än vi gör av med. Om man äter middag senare på kvällen som man gör i många delar av Europa går man inte upp mer i vikt. Däremot så finns det en del teorier om att man ska äta mindre under nattetid än under dagtid, även när man arbetar natt, säger Karin.
 
Kvällspromenad är också bra
Har du varit ute och promenerat väldigt tidigt i syfte att minska i vikt?
 
– Naturligtvis är det bra att promenera på morgonen av den enkla anledningen att motionen faktiskt blir av. Men att det skulle vara bättre att gå före frukost än på eftermiddagen, finns det ingen enhetlig dokumentation som stryker. Den bästa motionen är den som blir av oavsett tidpunkt på dygnet, säger Karin.
 
 
Fakta:
 
 
Kommentarer på denna artikel
 
3/17/2011 11:13:45 AM - Andreas
Densitet?
Densiteten på muskler är i genomsnitt 1.06 kg per liter, fettvävnads densiteten 0.9196 kg per liter. Alltså väger en samma mängd muskler som fett olika varav den förstnämnda väger mer. Men som ni sagt ovan så väger ett kilo alltid ett kilo..
 
10/14/2010 10:54:01 PM - jenny
muskler bättre än fett
Ett kilo muskler är väl bra mycket bättre än ett kilo fett? för att inte tala om två kilo muskler mot ett kilo fett... trots viktuppgången
 
9/13/2010 10:14:31 PM - Gunnar
ett kilo = ett kilo
vilken upptäckt: ett kilo fett väger lika mycket som ett kilo muskler. Det är ju SJÄLVKLART!!
Men LITER/kubikdecimeter muskler väger (väl)mer än en liter fett.
 
6/13/2010 9:51:03 PM - Anna
Muskler vs Fett
När jag började äta enligt GI metoden för några år sedan, märkte jag ingenting på vågen på en månad.
 
Men jag hade blivit sju centimeter smalare runt midjan...
 
Det om något vittnar väl om att ett kilo muskler tar betydligt mindre plats än ett kilo fett!!!
 
5/27/2010 8:03:21 PM - Kattis
Kilo som kilo
Ett kilo fjädrar väger naturligtvis också ett kilo. Men det är bra mycket mer skrymmande!
 
Det är väl ingen som tror att ett kilo muskler är TYNGRE en ett kilo fett!?
 
Men jag fick mig ett gott skratt!
 
5/27/2010 12:06:58 PM - Emma
Väger inte muskler mer?
Jag har också hört att muskler är tyngre... Tycker inte att myten reds ut tillräckligt tydligt här.
 
Självklart är ett kilo alltid ett kilo, men det betyder inte att MÄNGDEN är densamma, den skiljer ju mellan olika ämne och substans.
 
Om vi säger liter istället. En liter fett, jämfört med en liter muskler. Väger det precis lika?
 
Kommentera denna artikel