Skribent: Tina Fallgren
Skriv ut  Tipsa en vän  A B C
Publicerad: 4/27/2013

Motion i kombination med kalorifattig diet ger bäst resultat på vikten

En studie på överviktiga kvinnor visade att de som kombinerade en kalorifattig diet med regelbunden träning förlorade mer av sin startvikt än de kvinnor som endast följde en diet eller endast tränade regelbundet.
 
Motion i kombination med kalorifattig diet ger bäst resultat på vikten
Forskarna kom fram till att när det gäller att gå ner i vikt är kost och motion det mest effektiva när det görs samtidigt till skillnad från enbart diet eller enbart träning var för sig.
 
Majoriteten av kvinnorna i studien som både förbättrade sin diet och började träna regelbundet gick i genomsnitt ner nästan 11 procent av sin startvikt.
 
En sådan viktminskning ger enligt forskarna hälsoeffekter som minskad risk för diabetes, hjärtsjukdomar och cancer.
 
Kvinnorna delades upp i fyra grupper
I studien deltog sammanlagt 439 kvinnor i åldrarna 50 till 75 och alla var överviktiga eller feta.
 
Kvinnorna delades in i fyra grupper, den första gruppen skulle träna 45 minuter per dag fem gånger i veckan i måttligt till kraftigt tempo, varav tre av dagarna skulle tillbringas på en speciell anläggning för gruppträning.
 
Den andra gruppen skulle enbart hålla koll på sin kost och äta mellan 1 200 till 2 000 kalorier om dagen, beroende på startvikten (där mindre än 30 procent av kosten skulle komma från fett).
 
Den tredje gruppen fick i uppgift att utföra det både grupp ett och två fick i uppgift, alltså både motion fem dagar i veckan och en diet mellan 1200 och 2000 kalorier om dagen och den fjärde gruppen fick ingen uppgift alls.
 
Många studier har undersökt effekten av livsstilens påverkan på vikten, men det är få som fokuserat på postmenopausala kvinnor, en grupp som upplever en särskilt hög övervikt och fetma enligt forskarna.
 
Bästa resultat
I slutet av studien fann forskarna att kvinnorna i träningsgruppen enbart förlorade i genomsnitt 2,4 procent av sin startvikt jämfört med en genomsnittlig viktminskning på 8,5 procent bland kvinnorna i gruppen som enbart fokuserade på kosten.
 
Den största viktminskning uppnåddes av kvinnorna som båda hade ändrat sin kost och tränade regelbundet, dessa kvinnor gick i genomsnitt ner 10,8 procent av sin startvikt.
 
Förutom att främja viktminskning och förebygga viktökning över tid förbättrar du balans, styrka och kondition med regelbunden träning.
 
 
Kommentarer på denna artikel
 
10/6/2013 1:28:07 AM - Tjej, 23 år
True that - shape up-appen är bäst
Hehe 80kg ska det stå att jag vägde. Skrev fel. Har alltså gått ned 13kg på ett halvår med den här metoden! Kaloriunderskott + träning. Det är stundtals tufft men se det som en resa som bara är DIN att göra. Det är spännande att se sin kropp transformeras. Snart är det nya mål för mig. Ska kasta ut vågen och BMI skalor genom fönstret och börja bygga muskler istället.
 
10/6/2013 1:23:08 AM - Tjej, 23 år
True that - shape up-appen är bäst
Testat en helvetes massa dieter (LCHF, GI, nutrilett) och försökt hitta genvägar till viktnedgång sedan jag var 16. Är 169cm och vägde 90kg. Lyckades förut gå ned 8kg med GI-dieten men de gick jag snabbt upp igen när jag inte orkade tänka lika mycket på kosten. Nu är jag 23 år och gick ned med kaloriunderskott och hård träning. Det är det första som fungerat och känns långsiktigt. Har hittat min träningsglädje igen och det känns helt underbart. Är beroende av kicken som träningsendorfinerna ger. Älskar att springa.
 
Nu väger jag 67kg efter ett halvår av regelbunden träning och kontrollerande av kalorierna och har bara två kilo kvar tills jag nått min målvikt! (men kommer aldrig att sluta träna bara för att jag nått mitt mål - det är en livsstil nu) Ett tips till alla som vill gå ned med kaloriunderskott är att testa appen
 
Kommentera denna artikel