Skribent: Anna Bengtsson
Skriv ut  Tipsa en vän  A B C
Publicerad: 2012-06-27

Sött till frukost minskar begäret efter sötsaker

En ny studie visar att de som vill minska begäret efter sött och behålla mättnaden längre bör äta mycket kolhydrater och protein till frukost. Utöver det kan man lägga till en dessert.
 
Sött till frukost minskar begäret efter sötsaker
I studien deltog nästan 200 överviktiga friska vuxna som randomiserats att äta en av två lågkaloridieter.
 
Båda dieterna gav samma antal dagliga kalorier, cirka 1600 kcal för män och 1400 kcal för kvinnor. Det som främst skilde dieterna åt var frukostens sammansättning.
 
Olika mängd kolhydrater och protein
En grupp fick en kolhydratsnål diet, med en frukost som bestod av 300 kalorier, kcal, och endast 10 gram kolhydrater. Den andra gruppen åt en frukost med 600 kalorier, kcal, och 60 gram kolhydrater, vilket inkluderade en liten sötsak som muffins, choklad eller en kaka.
 
Båda dieterna innehöll protein, som till exempel tonfisk, äggvita, ost och lättmjölk till frukost, men i olika mängd. De som fick en "dessert" åt cirka 45 gram protein medan kolhydratsnåla gruppen åt 15 gram protein.
 
Efter fyra månader, halvvägs in i studien, hade båda grupperna tappat cirka 15 kilo i vikt. Skillnaden mellan grupperna framträdde mest under de sista fyra månaderna. Då gick den kolhydratsnåla grupppen i snitt upp 11,5 kilo av den vikt de tappat jämfört med de som åt sött till frukost. De tappade ytterligare cirka sju kilo.
 
De som åt en sötsak till frukost rapporterade mindre hunger och mindre sötsug jämfört med den grupp som inte åt sött till frukost. Deltagarnas matdagböcker visade att de som åt sött till frukost hade lättare att hålla sig till sitt dagliga kaloriintag jämfört med de som inte åt sött till frukost.
 
Kvinnor som åt sött till frukost åt 500 kalorier till lunch och cirka 300 kalorier till middag. Män i samma grupp skulle äta 600 kalorier till lunch och cirka 460 kalorier till middag.
 
Ghrelin
Forskarna fann ytterligare belägg för att lite sött till frukost inte är fel. Dieten gav lägre nivåer av ghrelin, ett hormon som påverkar hungern. Ghrelin nivåerna föll med 45,2 procent hos de som åt sött till frukost jämfört med 29,5 procent hos de som åt mindre kolhydrater.
 
Forskarna sammanfattar studien med att en hög proteinhalt ger minskad hunger, en kombination av protein och kolhydrater ökar mättnadskänslan och något sött minskar risken för sötsug och begär efter sötsaker, stärkelserik och fet mat.
 
 
Källa: Endocrine society
 
 
Kommentarer på denna artikel
 
2013-07-30 13:42:40 - Marie Sejlitz
Dumt upplägg på studien!
De borde ha jämfört två frukostar med samma energiinnehåll men olika sammansättning. Det hade varit mer korrekt! Nu kan skillnaden bero på för lite energi enkom och inte
 
2012-06-28 10:01:17 - Anna
hmmm
Sen att det söta gör att insulinet skjuter i höjden och man lagrar fett är ju en annan sak... Trist att de inte jämförde med en LCHF variant, då hade de nog inte fått samma resultat. Allt är ju relativt... Jämföra två lågfettkoster säger ju inte så mycket.
 
2012-06-27 06:54:56 - Linda S
Godissugen
Choklad till frukost. Blää
 
Kommentera denna artikel