Skribent: Carina Andersson
Skriv ut  Tipsa en vän  A B C
Publicerad: 2012-12-10

Livsstilsbehandling ger viktminskning hos tjocka barn

En livsstilsbehandling där barn med fetma under ett år fick träffa dietist, sjuksköterska och sjukgymnast ledde till en genomsnittlig viktnedgång med tio procent. Det visar en studie på 64 barn som genomförts vid Sahlgrenska akademin.
 
Livsstilsbehandling ger viktminskning hos tjocka barn
I den aktuella studien fick de överviktiga barnen behandling vid fyra barnmottagningar i Västra Götaland.
 
Behandlingen gavs enligt två olika modeller: en där sjuksköterska och dietist svarade för insatserna, samt en modell där även en sjukgymnast medverkade för att stimulera barnens fysiska aktivitet. De fick behandling en gång i månaden under ett år. Resultaten visar att barnen i snitt minskade sin vikt med över tio procent.
 
Fetma är en kronisk sjukdom, som på dessa tioåriga barn startat vid cirka fyra-fem års ålder, och även en så måttlig viktminskning som tio procent har betydelse för hälsan, säger Staffan Mårild, överläkare och docent vid Sahlgrenska akademin:
 
– Vår studie visar att vanor och livsstilsmönster går att bryta. Men för att stärka effekten, eller i alla fall motverka återfall, krävs insatser på längre sikt. Därför har vi gjort ytterligare en uppföljning som utvärderar effekten efter fyra år, som nu håller på att sammanställas.
 
Forskarnas slutsats är att enkel livsstilsbehandling av barn med fetma vid öppenvårdens barnmottagningar ger små men viktiga förbättringar i BMI. Eftersom fetma hos barn blir allt vanligare är det viktigt att barn- och allmänmedicinska mottagningar i primärvården erbjuder insatser i geografisk närhet till dessa barn.
 
Fakta:
Så kan man förebygga fetma hos barn
 
Eftersom fetma grundläggs i tidig ålder, cirka 3-7-årsåldern, är det bra att redan tidigt tänka på vad barnet äter och hur mycket det rör sig.
 
  • Gör någonting aktivt varje helg, som att spela fotboll, gå i skogen eller åka skidor.
     
  • Ät regelbundna måltider. Se till att barnet äter tre gånger om dagen och på bestämda tider.
     
  • Minska sockerkonsumtionen till ett minimum. Gör fyra-fem dagar i veckan helt sockerfria - inga bullar, oboy, godis, saft, läsk eller glass. Barnet behöver vänja sig vid andra smaker - och upptäcka att frukt är ett bra alternativ som smakar sött.
     
  • Begränsa skärmtiden. Låt barnen vara ute under lika lång tid som de sitter framför dataskärmen eller TV:n.
     
  • Var en god förebild när det gäller kost och motion. Barn gör som vuxna gör.
  •  
     
    Kommentarer på denna artikel
     
    Inga kommentarer har skrivits än
    Kommentera denna artikel