Skribent: Carina Andersson
Skriv ut  Tipsa en vän  A B C
Publicerad: 2013-10-19

Lev lättare och friskare

Motions- och viktminskningsföretaget Itrim fyller 10 år och har valt att dela med sig av sina bästa tips för viktminskning och hälsa.
 
Lev lättare och friskare
  • Använd Handflatemetoden
    För att storleksbedöma dina portioner kan du använda dig av något som du alltid har med dig, nämligen din hand.
     
    Ät fyra handflator protein om dagen, det vill säga fisk, fågel, kött, ägg, bönor, tofu, quorn. För att få till rätt storlek och tjocklek ska du titta på din handflata inklusive tummen, men exklusive övriga fingrar. En handflata protein är lagom per måltid.
     
    Ät 8-12 nävar med frukt och grönt under en dag. Knyt din hand och använd som mått när det gäller storleken på en portion. Lagom mängd per måltid är 3-4 portioner grönsaker, rotfrukter, frukt eller bär.
     
    Ät 2-3 knytnävar kolhydrater om dagen. Välj grovt bröd, fullkornspasta och råris, det håller blodsockret jämnt och mättar bättre.
     
  • Ät medelhavsinspirerat
    Generellt består medelhavskost av olivolja istället för smör vid matlagning, rikligt med grönsaker och baljväxter, gärna sallad innan huvudrätten, mycket fisk och kyckling och begränsat med kött. Mer fibrer och mindre mättat fett. Fräscht och färgrikt.
     
  • Ät regelbundet
    Ät frukost, lunch, mellanmål och middag. Genom att äta regelbundet undviker du att bli vrålhungrig och äta mer än du behöver när du väl sitter till bords. För dig som har svårt att komma ihåg att äta regelbundet kan det faktiskt vara en bra idé att ställa klockan eller mobilen så den påminner dig var fjärde timme.
     
  • Lev livligt
    Att du rör på dig är viktigt för både kropp och själ. Ett bra sätt att komma igång är att använda stegräknare och föra en motionsdagbok. Kom ihåg att den bästa motionen är den som blir av.
     
  • Njut av maten
    Använd mindfullness när du äter. Tugga maten ordentligt och lägg ner besticken mellan tuggorna. Mättnadskänslan infinner sig 15-20 minuter efter att du har börjat äta. Njut av doften, smaken och konsistensen. Duka vackert och tänd ljus även i vardagen.
     
  • "Allt är tillåtet - men inte alltid, och inte hur mycket som helst"
    Om chokladkaka är din stora passion ska du naturligtvis kunna fortsätta att njuta av det. Men kanske inte lika ofta. Och inte i samma mängd. Bli en kalorisnobb och låt måttlighet bli ditt nya favoritord. Kvalitet istället för kvantitet. Ha en "undantagsdag" i veckan då du kan unna dig lite extra.
     
  • Det viktiga mellanmålet
    Genom att äta mellanmål minskar du suget på eftermiddagen och kan hålla fikabrödet på avstånd och energin uppe hela dagen. Tänk på att det ska ingå någon proteinkälla även i mellanmålet t ex kesella, yoghurt eller keso. Ligg steget före - ha gärna några nötter, morötter, en frukt eller varför inte ett kokt ägg i väskan att ta till när hungern börjar styra dina val.
     
  • Välj fullkorn
    Byt ut vitt bröd mot fullkornsprodukter, gärna med hela korn och mycket fibrer. Grovt knäckebröd är också ett bra alternativ. Välj fullkornsprodukter av t ex pasta, ris och couscous.
     
  • Drick smart
    Tänk på att alkohol både innehåller mycket energi och tenderar att få oss att tappa räkningen på hur mycket vi har stoppat i oss. Och hällt i oss också för den delen. Dessutom gör alkohol dig mer benägen att överäta onyttigheter dagen efter. Dricker du alkohol så ha gärna även ett kallt bubbelvatten i ett vackert vinglas till hands att smutta på. "Varannan vatten" är ett bra motto.
     
  • Små förändringar kan ge stora resultat
    Att ändra beteendemönster och livsstil är för många en tuff uppgift. Alla små steg tillsammans leder till ett hälsosammare liv: ta trapporna istället för hissen, gå några morgonpromenader i veckan, välj en kaka istället för två, ät lördagsgodis istället för varje-dag-godis osv.
  •  
    Fakta:
     
     
    Kommentarer på denna artikel
     
    Inga kommentarer har skrivits än
    Kommentera denna artikel