Skribent: Carina Andersson
Skriv ut  Tipsa en vän  A B C
Publicerad: 2014-04-26

Paleodieten gav bäst viktminskning

Ett försök att få människor att äta bättre och få förbättrad hälsa och vikt visar att Paleodieten tätt följt av vegankost gav störst inverkan på vikten.
 
Paleodieten gav bäst viktminskning
Hjärtläkaren Dr Deepak Talreja på en läkarmottagning i Virginia Beach har genomfört en studie under 60 dagar med 280 deltagare.
 
Testpersonerna var mellan 35 och 85 år och hade minst en riskfaktor för hjärtsjukdom som till exempel högt blodtryck, övervikt, högt kolesterol eller rökte.
 
De delades in i fyra grupper och fick följa varsin diet. Dieterna som jämfördes var Paleodieten, även kallad stenålderskost, vegankost, Medelhavskost och DASH-dieten.
 
Efter testperioden analyserades resultaten och man fann att de som minskat mest i fettvikt var de som följde Paleodieten. De gick i snitt ner 6 kg per deltagare. På en nära andra plats kom vegankost. De gick ner 5,7 kg i snitt. De som följde Medelhavsdieten och DASH-dieten gick ner 2-3 kg under perioden.
 
Utöver viktminskningen såg han att andra riskmarkörer för hjärtsjukdom och diabetes minskade. De som åt vegankost minskade risken för både hjärtsjukdom och diabetes.
 
DASH dieten hade störst inverkan på triglyceridnivåerna som är en riskfaktor för diabetes. Därefter hade vegankost bäst effekt på triglyceriderna. När det gällde kolesterolnivåerna så gav vegankost överlägset bäst effekt på värdena.
 
Fakta:
Kort om dieterna:
 
• Paleodieten
Dieten innehåller kött, bär, frukt, rotfrukter, nötter och grönsaker. Man undviker mejeriprodukter, spannmål och bearbetade livsmedel.
 
• Vegankost
Växtbaserad kost med grönsaker, frukt, spannmål, bär, rotfrukter, nötter och baljväxter. Man undviker alla animalier såsom kött, kyckling, fisk, skaldjur, ägg och mejeriprodukter.
 
• Medelhavskost
Man äter fisk, spannmål, grönsaker och hälsosamma oljor. Mycket begränsat av rött kött, godis och ägg.
 
• DASH
En diet sammansatt för att sänka högt blodtryck. Stort intag av frukt, grönsaker och normal mängd av fullkornsprodukter, magra mejeriprodukter. Begränsat intag av salt och sötsaker.
 
 
Kommentarer på denna artikel
 
Inga kommentarer har skrivits än
Kommentera denna artikel