Skribent: Carina Andersson
Skriv ut  Tipsa en vän  A B C
Publicerad: 1/22/2016

Bönor ökar mättnadskänslan

Svenska forskare har studerat bönors hälsoeffekter upp till 14 timmar efter måltiden. Man fann positiva effekter på blodsockerkurvan och mättnadskänslan.
 
I studien fick deltagarna äta bönor som kvällsmat. Forskarna studerade hälsoeffekterna efter en vanlig frukost och kunde konstatera att bönor minskar risken för övervikt och fetma.
 
– Vår studie visar att det troligtvis är bönornas specifika sammansättning av kostfiber som ligger bakom de hälsosamma effekterna. Bönor har både lågt glykemiskt index och är rikt på kostfiber vilket gör de extra hälsosamma. Dessutom innehåller de även andra ämnen som kan vara hälsosamma, exempelvis polyfenoler, säger Anne Nilsson.
 
Bönornas kostfiber bryts ner i tjocktarmen först flera timmar efter matintaget. Forskarna bedömer att det är bönornas innehåll och speciella typ av kostfiber som är förklaringen till hälsoeffekterna. Kostfibrerna bryts alltså inte ner av kroppens enzymer i tunntarmen utan av bakterier i tjocktarmen där de aktiverar tarmens "snälla" bakterier som då kan föröka sig och bidra till en hälsosam tarmflora.
 
Tarmfloran är även inblandad i reglering av en rad olika viktiga processer relaterade till glukos- och energireglering. Från tjocktarmen skickas till exempel signaler via nerver och hormoner till hjärnan om sötsug, hunger- och mättnadskänslor. Bland annat kunde forskarna se en ökning av det viktiga tarmhormonet GLP-2. Detta hormon gör tarmväggen mindre genomsläpplig för gifter, endotoxiner, som kan öka risken för metabola sjukdomar som fetma och insulinresistens, och hjärt- och kärlsjukdomar.
 
Man fann också att inflammationsmarkören IL-6 minskade medan mättnadshormonet PYY ökade och hungerhormonet ghrelin minskade. Vidare kunde man konstatera ökad halt av vätgas i utandningsluften och ökad koncentration av kortkedjiga fettsyror i blodet vilket är ett tecken på ökad aktivitet på tjocktarmsfermenteringen av kostfiber från bönorna.
 
Att bakterierna i tjocktarmen spelar stor roll för vår hälsa utanför tarmen börjar man alltmer få klart för sig. Begreppet "gut brain axis" används för att peka på hur bakterierna i tjocktarmen direktkommunicerar med hjärnan.
 
 
Fakta:
Så här gick studien till:
16 unga personer fick under sex tillfällen äta antingen bruna bönor, röda bönor, svarta bönor, vita bönor eller kikärtor kl 21 på kvällen. Ett vanligt vitt bröd ingick som en referensprodukt.
 
Nästa morgon tog de blodprov på fastande mage. Därefter fick försökspersonerna en standardiserad måltid och blodprov följdes upprepat under tre timmar.
 
De bönor som hade bäst effekt var bruna bönor och kikärtor.
 
Bönrecept
 
 
Kommentarer på denna artikel
 
Inga kommentarer har skrivits än
Kommentera denna artikel