Skribent: Anna Bengtsson
Skriv ut  Tipsa en vän  A B C
Publicerad: 2014-09-04

Low carb gav mest viktminskning

En ny amerikansk studie visar att en kolhydratsnål diet ger mer viktminskning och skyddar hjärtat mer än en mager diet.
 
Low carb gav mest viktminskning
I studien följde man 148 överviktiga deltagare under ett års tid.
 
Deltagarna var mellan 22 och 75 år och utan diabetes eller hjärtsjukdom. De slumpades till att följa en kolhydratsnål diet, med max 40 gram kolhydrater per dag, eller en diet med max 30 procent fett och 55 procent kolhydrater. De erbjöds även en måltidsersättning i form av en shake eller bar per dag.
 
Båda grupperna fick löpande kostråd, men inga rekommendationer när det gällde totalt kaloriintag eller träning. De skulle fortsätta med samma livsstil som innan studien.
 
I slutet av året hade grupperna börjat närma sig varandra kolhydratsmässigt. Lågkolhydratkost-gruppen åt då i snitt 127 gram kolhydrater jämfört med den andra gruppen som åt cirka 200 gram kolhydrater per dag.
 
De fördelar forskarna såg efter ett år var att gruppen som dragit ner på kolhydrater tappade i snitt 3,5 kilo mer än den andra gruppen. Man fann även att blodnivåerna av vissa fetter, som är prediktorer för risken för hjärtsjukdom, förbättrades mer i den kolhydratsnåla gruppen samt en förbättring av det goda kolesterolet.
 
- Resultaten utmanar uppfattningen att magra dieter alltid är bättre för hjärtat, säger Dr Lydia Bazzano vid Tulane University School of Public Health.
 
Hon fortsätter.
 
- Under årens lopp har budskapet alltid varit att äta magert. Men vi såg att de som åt lågkolhydratkost hade signifikant lägre risk för hjärtsjukdom inom en 10-års period efter sex och 12 månader än den gruppen som följde en mager diet.
 
Forskarna menar inte att vi ska börja vräka i oss smör. I studien fick lågkolhydratgruppen i sig cirka 41 procent av sina kalorier från fett. Det mesta av fettet bestod av enkelomättat och fleromättat fett som olivolja och rapsolja. Det mättade fettet, som till exempel smör, bestod av 13 procent av kalorierna.
 
- Vår nya studie visar att med rätt kostrådgivning, kan människor gå ner mer i vikt och sänka sina riskfaktorer för hjärtsjukdomar på en kolhydratfattig diet. Om du är överviktig och har risk för hjärtsjukdomar och inte har haft framgång med andra dieter, så kan en kolhydratfattig kost vara värt ett försök. säger Dr Lydia Bazzano.
 
Kolhydrater finns i mat och inkluderar socker, fiber och stärkelse som ger kroppen energi. Kolhydrater i fullkorn, bär och grönsaker är bättre än kolhydrater i vitt bröd, godis, läsk, snacks och bakverk.
 
 
Fakta:
En dag med low carb enligt studien
 
Frukost:
Ägg eller low carb-bröd med smör
 
Lunch och middag:
Massor av grönsaker, sallad och protein, bland annat fisk, kyckling och lite rött kött. De åt generösa portioner av olivolja, rapsolja och andra vegetabiliska oljor.
 
Läs mer om dieter och kolhydrater och fett:
 
 
Kommentarer på denna artikel
 
Inga kommentarer har skrivits än
Kommentera denna artikel