Skribent: Kristina Nordqvist
Skriv ut  Tipsa en vän  A B C
Publicerad: 2003-09-02
Uppdaterad: 2008-04-25

Montignacmetoden - går det verkligen att gourmetbanta?

Till skillnad från många andra viktminskningsmetoder är både ost, vin och mörk choklad tillåtet enligt Montignacmetoden. Han hävdar att du kan äta dig mätt utan begränsningar och ändå gå ner i vikt. Montignac myntade begreppet ”gåsleverbantning” och har därmed tydligt visat vilken samhällsklass hans viktminskningsmetod riktas till.
 
Michel Montignac har väckt stor uppmärksamhet i media med sin bok ”Jag äter och förblir smal”. Kanske är det inte så konstigt att denne franske hälsoguru kan marknadsföra sina idéer med en så stark genomslagskraft. Montignac har nämligen ett förfl utet som PR-ansvarig på ett stort läkemedelsföretag.
 
I förordet till sin bok skriver han att det var hans ”arbete i en vetenskaplig miljö” som gav honom möjlighet att skaffa sig expertinformation om viktminskning.
Han är alltså med andra ord inte utbildad i näringslära utan bygger sin kunskap på ett stort intresse för viktminskning, inte minst eftersom han själv tidigare var överviktig.
 
GI-metoden istället för kaloriräkning
Montignac tar helt avstånd från kaloriräkning för att gå ner i vikt. Hans metod går istället ut på att välja livsmedel med lågt glykemiskt index (GI). GI-metoden användes från början för att hjälpa diabetiker att få ordning på ett svängande blodsocker och på lång sikt gå ner i vikt. Montignac refererar till vetenskapliga studier på diabetiker som tillämpade GI-metoden och som visade att försökspersonerna både lyckades gå ner i vikt och även behålla sin viktminskning under studiens gång.
 
Han prövade därför att själv byta ut kolhydrater med högt GI till mat med lågt GI-värde och lyckades rasa ordentligt i vikt. För att följa Montignacmetoden ingår en första period, kallad fas ett. Syftet är att bli av med dåliga matvanor och att leda in ämnesomsättningen på rätt väg genom ett viktminskningsprogram.
 
Montignac kallar även fas ett för ”avmagringsfasen” och menar att denna bör pågå tills du blivit av med din övervikt. Även måltidsmönster ska förbättras under den här perioden. Målet är att äta regelbundet, tre måltider om dagen, att balansera matens protein, fett och kolhydrater, begränsa sitt intag av mättat fett och att undvika söta drycker.
 
Fas ett innebär också en rad förbud, speciellt vad gäller livsmedel med högt GI. Först när alla delmål är avklarade kan övergången till fas två stabiliseringsfasen inledas.
Den andra fasen, avslutas aldrig utan går ut på att hålla fast vid nya, sunda matvanor enligt Montignacmetoden. Nu är det tillåtet att äta fritt inom ramen för GI-värden.
 
Humoristiska bjudningstips
Montignacs bok bjuder också på en hel del humorbetonade kapitel. Här råder det ingen tvekan om att målgruppen framför allt är en välbärgad överklass. Hans något högtravande berättarstil med glimten i ögat passar perfekt till att beskriva hur man håller sig till Montignacmetodens fas ett på bjudningar och middagar.
 
Här bjuds läsaren på tips om hur du lättast gör dig av med ett glas kir, sprängfyllt av dåliga kolhydrater. Han ger förslag på gömställen som blomkrukor, champagnekylare och handfat. Och han tipsar om hur du på ett diskret sätt lyckas äta en paj utan pajskal.
 
Montignac kostar också på sig att vara förlåtande och tycker att det går att bortse från eventuella snedsteg. Han har full förståelse för att det ibland är stört omöjligt att undvika dåliga kolhydrater. Råkar du falla för frestelsen så tycker Montignac att du ska ge dig hän. Men bara en enstaka gång, sedan ska kampen mot vikten tas upp igen, eller som Montignac uttrycker det: ”Kom ihåg att ett förlorat slag inte behöver betyda att man har förlorat kriget”.
 
Dietisten utvärderar
Anna Nylén, dietist på Hjärt-Lungfonden, tycker inte att Montignacmetoden bjuder på några nyheter. GI-metoden har varit känd sedan länge bland dietister och läkare och är inget som Montignac har uppfunnit. Dessutom finns det inga vetenskapliga studier som påvisar långtidsresultat av GI-behandling.
 
Förutom GI-metoden bygger Montignacmetoden mycket på att undvika snabba kolhydrater som till exempel socker.
—Han får sin metod att verka sensationell och nyskapande men mycket av det han skriver om, som till exempel att raffinerat socker är ohälsosamt är känt sedan länge.
 
Går det verkligen att ”gourmetbanta”?
—Gourmetmat är ofta kaloririk, stora mängder kan bidra till viktuppgång. Men det är viktigt att betona att man inte behöver utesluta” gourmetmat”. Det är okej, för att inte säga nödvändigt, att äta det ibland. Jag tror att det som gör Montignac så framgångsrik är att han har valt att marknadsföra det som är tillåtet i stället för det som är förbjudet, vilket är smart.
 
Montignac använder sig av GI- glykemiskt index, istället för kaloriräkning, vad tycker du om det? Är GI viktigt att tänka på vid viktminskning?
—Det ena behöver inte utesluta det andra. Det är smart att hålla koll på GI, men det är också nödvändigt att tänka på hur mycket mat (kalorier) man stoppar i sig. Det är fortfarande så att vi går ner i vikt om vi gör av med fler
kalorier än vad vi stoppar i oss.
 
Enligt Montignac är ost ett bra livsmedel som man kan unna sig att äta mycket av. Men innehåller inte ost en stor mängd mättat fett? Vilka effekter kan det ge?
—Fettinnehållet i ost kan variera men traditionella ostar innehåller överlag hög halt mättat fett. I höga mängder kan mättat fett förutom övervikt även orsaka hjärt-kärlproblem som förhöjda blodfetter och högt blodtryck. Men ost är också ett bra livsmedel, det innehåller till exempel mycket kalcium. Ost i lagom mängd (cirka två ostskivor per dag) är därför helt okej.
 
Montignac bannlyser potatis, vad tycker du om det?
—Jag tycker inte att det är rättvist att ge potatisen all skuld. Den innehåller en massa fibrer som mättar bra plus att den innehåller mineraler och vitaminer. Men det är bra att variera med ris och pasta.
 
Vin är tillåtet medan kaffe och annan koffeininnehållande dryck inte rekommenderas vad anser du om det?
—Ännu finns det inte så många vetenskapliga studier som berör koffeinets effekt på blodsockret, så jag kan inte säga att så är fallet. Vin innehåller alkohol som ger många kalorier plus att det är aptitretande. Läser man Montignacs bok grundligt så skriver han att man ska dricka vin med försiktighet...
 
Montignac försöker att framställa sin metod som väldigt enkel, men i själva verket innehåller den en mängd regler. Vad anser du om regler vid viktminskning, kan de hjälpa eller krånglar de till?
—Motivation är den viktigaste faktorn för att kunna gå ner i vikt. Har man fått upp motivationen så kan man gå ner i vikt med hjälp av de flesta så kallade "bantningsmetoder". Men det gäller att få vanorna att bestå och det är både tråkigt och ohälsosamt att leva på extremt ensidiga dieter. Därför är det smart att göra små men effektiva förändringar i sina vanor- det ger nog bäst resultat i längden.
 
Anna Nylén tycker att Montignacs bok kan fungera bra som inspiration och vägledning. Men som med alla böcker om viktminskning gäller det att ta det som står skrivet med en nypa salt och fundera över hur pass väl metoden passar in i ditt liv och dina rutiner.
 
Kocken kommenterar
Jürgen Grossman är kock på gourmetkrogen Gässlingen på Söder i Stockholm. Han har levt enligt Montignacmetoden i 18 månader och tycker att den passar honom perfekt.
- Jag har gått ner 26 kilo i vikt men jag ser inte Montignacmetoden som bantning utan som en livsfilosofi. Det är tillåtet att njuta av god mat och jag saknar ingenting, säger Jürgen Grossman.
 
Det enda han ibland önskar att han kunde äta mer av är bröd. Nu blir det bara fullkornsbröd till frukost. Då äter han också yoghurt med hemmagjord sockerfri marmelad och fullkornsmüsli, helt enligt Montignacmetoden. För två år sedan bestod Jürgen Grossmans frukost av en dubbel espresso och en cigarett.
- Jag har verkligen förbättrat mina matvanor sedan jag började med Montignacmetoden. Nu äter jag regelbundet och hoppar aldrig över frukosten.
 
Jürgen Grossman tycker att han förutom viktminskningen upplevt flera fördelar med att äta som Montignac lär. Han känner sig mycket piggare och mer alert nuförtiden. Hans fru menar att han verkar ha känt sig lite väl pigg eftersom han startade sex företag på ett år… Men det är främst företaget Gässlingen som ligger Jürgen Grossman varmast om hjärtat.
 
På hans restaurang kan gästerna numera beställa Montignacrätter från menyn.
- De är ett populärt val och många märker inte att de har valt just Montignacrätter utan bestämmer sig för det de tycker verkar godast.
Det som skiljer Montignacrätter från övrig restaurangmeny är framförallt att de serveras med grönsaker som tillbehör till köttet. Potatis och ris förekommer aldrig. Serveras en sås till är den gjord på fond istället för mjölredning och rätten serveras utan bröd. Istället för panering i form av ströbröd använder sig Jürgen Grossman och hans köksmästare av krossade linser med lågt glykemiskt index.
 
Michel Montignac har i egen hög person utnämnt Jürgen Grossman till Montignac-representant för Storstockholm.
- Jag träffade och skrev kontrakt med Michel Montignac över en affärsmiddag. Han var mycket trevlig som person, det märktes att han har ett genuint matintresse, berättar Jürgen Grossman.
 
Montignacmetoden kräver en medvetenhet om vad man stoppar i sig. Det är något som Jürgen Grossman upplever som positivt. Men ibland kan det vara lite jobbigt att handla ingredienser. Man måste lusläsa innehållsdeklarationer och det är förvånande att till exempel socker kan stoppas in i var och varannan produkt. Men Jürgen Grossman tycker ändå att Montignacmetoden erbjuder fler möjligheter än begränsningar.
– Det är intressant att se att Montignacmat är så starkt kopplad till hög kvalitet. Specialpasta av durumvete är till exempel bättre enligt Montignac än vanlig vetepasta och mörk choklad är att föredra framför massproducerad mjölkchoklad. Uppskattar man fina råvaror är det lätt att hålla sig till Montignacmetoden.
 
Fakta:
Glykemiskt Index
Poängen med glykemiskt index är att välja rätt kolhydrater. Livsmedel med lågt glykemiskt index (som till exempel pasta, fullkornsbröd, linser och bönor) håller blodsockernivån jämn och mättar länge. Kolhydrater med ett högt GI-värde (som till exempel socker, vitt bröd och potatis) höjer blodsockerhalten snabbt och leder därmed till ett insulinpådrag som gör att sockret snabbt tas upp av kroppens celler. Eftersom blodsockernivån sänks lika snabbt som den höjs behöver kroppen snabbt ny energi och ett sug efter fler snabba kolhydrater uppstår.
 
Kort och gott om Montignacmetoden
Ät gärna:
Linser
Kikärtor, vita bönor, ärtor
Olivolja, solrosolja, rapsolja och valnötsolja
Gås- och ankfett
Fullkornsbröd med hela korn
Yoghurt, naturell med låg fetthalt
Ost i lagom dos
Mörk choklad i lagom små doser
Grönsaker
Frukt
 
Undvik:
Socker
Vitt mjöl
Smör
Raffinerade oljor
Potatis
Kokta morötter
Vitt ris
Nudlar, makaroner, ravioli
Majs, speciellt i cornflakes- och popcornvariant
 
Förrätter:
Undvik allt som lagas på vitt mjöl och smör. Undvik mördeg, pajer, pannkakor, vitt rostat bröd och krutonger. Välj istället sallader och soppor men se upp med ingredienser och tillagningsmetod
 
Huvudrätter:
Välj grönsaker som tillbehör till köttet/proteindelen och undvik i största mån potatis, var även försiktig med ris och vissa pastasorter. Välj bort panering med ströbröd och såser som innehåller vetemjöl. Välj istället såser gjorda på fond/buljongtärning alternativt olivolja och citron. Fråga efter parmesanost som alternativ till panering om det passar till rätten.
 
Efterrätter:
Undvik mjöl, smör och socker. Välj istället så rena ingredienser som möjligt. Ostbricka är ett bra alternativ enligt Montignac. Nötter, bär och mörk choklad går också bra.
 
Dryck:
Välj vatten och vin istället för öl. Drick aldrig läsk. Var sparsam med koffeinrika drycker som kaffe, te och choklad.
 
 
Kommentarer på denna artikel
 
Inga kommentarer har skrivits än
Kommentera denna artikel