Skribent: Kicki Blom
Skriv ut  Tipsa en vän  A B C
Publicerad: 2004-01-01
Uppdaterad: 2007-03-14

Fettfritt kan vara sockerspäckat

Vi tror att vi gör ett bra val när vi låter den ”nästintill fettfria” yoghurten glida ner i kundvagnen.
– Visst är det mindre fett, men den stora mängden tillsatt socker gör att skillnaden i kalorimängd blir försumbar, säger Maria Lennernäs, näringsfysiolog och medveten konsument.
 
När vi äter lättyoghurt med fruktsmak i tro om att vi får i oss mindre kalorier än när vi äter vanlig yoghurt så tror vi fel. Ofta består syltblandningen i lättyoghurten till största delen av socker, så i slutändan tar de lömska extrakalorierna igen på gungorna det de förlorar på karusellen.
 
Det menar i alla fall Maria Lennernäs som granskat butikernas mejerihyllor.
- Näringsmässigt så är det mer kalorier i ett gram fett än i ett gram socker. Man blir förstås tjockare av att äta rent fett. Men så tillkommer det fler aspekter. Man behöver och blir sugen på mer mat när man äter sött, eftersom det inte finns någon näring i socker. Fettet mättar och det gör inte sockret, förklarar Maria Lennernäs.
 
Lusläs innehållsförteckningen
Socker tillhör gruppen kolhydrater, liksom till exempel mjöl, pasta och gryn. Det kan därför vara extra svårt att upptäcka det dolda sockret i produkter som frukostflingor och flingor av müslityp. Fettet anges tydligt och klart i innehållsdeklarationen, men sockret behöver inte deklareras för sig, utan bakas in under kolhydrater.
 
– En sort som jag kollade lite närmare visade sig innehålla mest socker och därefter kokosfett. Det gäller verkligen att kolla vad det egentligen står på innehållsförteckningen säger Maria Lennernäs.
En del matproducenter gör oss tjänsten att specificera sockerinnehållet. Det brukar då stå ”kolhydrater, varav sockerarter”. Om du av olika anledningar vill dra ner på sockret så kanske det är säkrast att välja dessa, och då förstås dom med låg andel socker.
 
Ät med måtta
Maria Lennernäs menar att man ska äta det man tycker om, men ändå vara uppmärksam på vardagsfällorna. För det är dom onyttiga saker vi slentrianmässigt stoppar i oss varje dag som lätt blir till oönskade kilon och med dom risk för fettrelaterade sjukdomar.
– Jag unnar mig gärna ett glas vin eller god mat, men jag låter bli dom kalorier som jag inte värdesätter!
 
Så njut av en härlig helgmiddag, men håll koll på vardagsmaten.
– Var uppmärksam på kalorierna! Det är i slutändan alltid mängden kalorier som räknas, avslutar Maria Lennernäs.
 
Sockerfritt, osockrad eller utan vanligt socker?
 
Sockerfri eller utan socker betyder att livsmedlet inte innehåller någon sockerart, varken tillförd eller naturligt. Däremot kan andra sötningsmedel finnas. De ska i så fall stå i ingrediensförteckningen. Produkten måste vara märkt med en så kallad näringsvärdesdeklaration.
 
Socker inte tillsatt och osockrad betyder att ingen sockerart har tillförts. Däremot kan socker finnas naturligt i någon råvara, som till exempel i mjölk eller juice. Produkten måste vara märkt med en äringsvärdesdeklaration.
 
Utan vanligt socker betyder att livsmedlet inte innehåller vanligt socker, sackaros, utan andra sockerarter, till exempel frukt- eller mjölksocker. Dessa ska tydligt anges på förpackningen i anslutning till uttrycket ”utan vanligt socker”. Produkten måste vara märkt med en näringsvärdesdeklaration.
 
Vanligt socker inte tillsatt betyder att någon annan sockerart än sackaros har tillsatts. På förpackningen ska tydligt anges vilken/vilka sockerarter som har tillförts. Produkten måste vara märkt med en näringsvärdesdeklaration.
 
Osötad eller icke sötad betyder att inga ämnen som ger söt smak har använts. Det finns inga krav på att produkten ska ha en näringsvärdesdeklaration.
Källa: www.slv.se
 
Fakta:
Kaksmulor på filen?
Havrekakor: 20 g fett, 26 g socker
Frosties: 1 g fett, 36 g socker
Signum Früsli russin: 17 g fett, 28 g socker
Axa Magdalenas gott och mixat: 16 g fett, 20 g socker
Frebaco Bär müsli: 3,5 g fett, 5 g socker
Start mjölkchoklad: 17 g fett, 27 g socker
Nestlé Fitness: 1,5 g fett, 17 g socker
Kellogg´s special K Red berries: 1 g fett, 24 g socker
Weetabix: 2 g fett, 3 g socker
 
 
Kommentarer på denna artikel
 
Inga kommentarer har skrivits än
Kommentera denna artikel