Skribent: Kristina Nordqvist
Skriv ut  Tipsa en vän  A B C
Publicerad: 1/1/2004
Uppdaterad: 1/2/2007

Tips för bättre vanor

Vällevnadssjukdomar som fetma och hjärt-kärlsjukdom breder ut sig i en alarmerande takt, både här i Sverige och i övriga västvärlden.
 
En balans mellan bra matvanor och motion är bra för alla. Oavsett om du vill gå ner i vikt eller behålla den vikt du har nu finns det några bra tips att hålla sig till. Det kan vara svårt att drastiskt ändra mat- och motionsvanor och därför räcker det med att välja ut tre till fem tips att börja med. Välj ut det du tycker passar dig och som du tycker matchar din vardag.
 
 Ät enligt tallriksmodellen. Dela in tallriken i ett upp- och nedvänt Y där ris/potatis/pasta och grönsaker/frukt fyller de två största delarna och den minsta delen, klykan i Y:et utgörs av kött/fisk/fågel eller linser/bönor.
 
 Se grönsakerna som huvudingrediens istället för tillbehör vid måltiden.
 
 Ät regelbundet. Dietister och näringsexperter rekommenderar 3 huvudmål, frukost, lunch och middag följt av 2-3 mellanmål. Då hålls blodsockernivån jämn och gör så att du undviker sötsug och överätning.
 
 Glöm inte ”5 om dan”. Försök att få in frukt och grönt varje gång du äter. Ät gärna tre frukter per dag.
 
 Rör på dig mer. Leta upp en aktivitet som passar dig. Vem vet, ett yogapass kanske ger mersmak eller varför inte testa på kanotpaddling eller ridning. En hederlig promenad är heller aldrig fel.
 
 Glöm inte vardagsmotionen. Investera i en stegräknare och förvåna dig över hur lätt du kommer upp i tusentals steg per dag. Hoppa av bussen en hållplats för tidigt och ta trapporna istället för hissen. Dammsugning bränner också kalorier.
 
 Handla inte mat när du är hungrig. Då slinker lätt snacks och mindre nyttig mat ner i inköpsvagnen.
 
 Se till att inte ha godis eller snacks hemma. Fyll istället fruktskålen och köp hem god och nyttig mat som tål att ätas i mängder.
 
 Leta efter nyckelhålsmärkning på livsmedel i mataffären. Nyckelhålet garanterar mindre fett och mer fibrer.
 
 Undvik automatiskt ”TV-snackande”. Ofta går TV-ätandet på automatik, vi stoppar i oss utan att känna efter om vi verkligen är hungriga eller sugna.
 
 Byt ut chips, jordnötter och ostbågar till frukt, dipgrönsaker, popcorn eller salta pinnar.
 
 Ät långsamt och tugga maten väl. Se måltiden som ett sätt att njuta. Försök att inte stressa utan tänd ljus och sätt på lugn musik för att göra måltiden till en mysig stund.
 
 Ät lagom mycket. Sluta att äta så fort du känner dig mätt och vill du ändå ”umgänges-äta” ta mer sallad.
 
 Ät en soppa eller en sallad till förrätt så överäter du inte av huvudrätten.
 
 Avsluta måltiden med en frukt för att undvika sötsug.
 
 Vatten är bästa måltidsdrycken. Läsk ger en mängd tomma kalorier. Även juice och mjölk, som visserligen innehåller bra näring, kan med fördel väljas bort som måltidsdryck. Gör vattnet godare genom att smaksätta med skivade frukter och grönsaker.
 
 Välj magra pålägg på smörgåsen. Byt till lättmargarin och nyckelhålsmärkta chark-produkter och ost.
 
 Byt till magra mjölkprodukter. Mjölk är ett bra livsmedel som innehåller många näringsämnen. Men fetare mjölkprodukter innehåller också mycket mättat fett. Välj därför lätta produkter och undvik grädde och crème fraiche till vardags.
 
 Byt vitt bröd till fullkornsbröd. Bröd med mer fibrer mättar längre och innehåller mer näringsämnen.
 
 Byt från fet ost (28 procent fett eller mer) till ost med 17 procent fett eller mindre. Efter ett par dagar kommer du inte att märka skillnaden. Det finns också många goda, mjukostar med låg fetthalt som är väl värda att prova.
 
 Dagens lunch kan ibland visa sig vara rena fettbomben. Ta med lunchlåda eller leta efter nyckelhålsmärkta rätter. Undvik paj och lunchmackor med majonnäsröror eller mycket ost.
 
 Sallad och vegetarisk mat behöver inte vara så nyttigt som det låter. Se upp med fettfällor som krämiga dressingar, gratänger och marinerade grönsaker.
 
 Naturgodis kan också vara lurigt och innehålla en mängd kalorier och fett. Rent kalorimässigt är det då bättre att välja vingummi, ren saltlakrits eller skumgodis.
 
 
Kommentarer på denna artikel
 
2/8/2008 2:10:35 AM - Andreas
Okej
"byt ut chips, jordnötter och ostbågar till frukt, dipgrönsaker, popcorn eller salta pinnar."
 
1. Naturella jordnötter är väldigt nyttigt som snack och ett litet mellanmål.
 
2. Vad det gäller popcorn så är micropopcorn man köper inte nyttigt, gör egna!
 
3. Salta pinnar innehåller väldigt mycket salt (namnet säger det mesta) vilket bl.a. ger ett högre blodtryck.
 
3/15/2007 4:47:20 PM - Redaktionen
Recept
Vi håller på att uppdatera vår recept-bank med bland annat recept lämpliga för diabetiker.
 
3/15/2007 2:39:44 PM - Iman
hejsan!
det va bra allt det hära.... men kan jag få middags recept för en som har diabeteker?
min e-post
kurd_sexe@hotmail.com
 
10/2/2006 9:47:48 PM - Mimmi Josefsson
Halloj,
jag tycker att denna artikel var nyttig, men det finns ett stavfel som jag stör mig på och det ordet står i den tredje "versen" nerifrån sätt. det ska stå lunchmackor men står luncmackor. jag var tvungen att påpeka det!
jag skulle även vilja veta hur, om du nu är dietsit/kostrådgivare hur du gick till väga eller hur man går till väga om man ska bli det. Skulle va tacksam för svar, min e-post adress är Mimmi_pi@hotmail.com.
 
Kommentera denna artikel