Skribent: Annethe Åhrberg
Skriv ut  Tipsa en vän  A B C
Publicerad: 7/18/2008
Uppdaterad: 7/19/2008

Lågkolhydratkost sänker kolesterolet mest visar ny studie

En nypublicerad 2-årig studie har jämfört tre olika dieter för att se vilken som gav bäst resultat på viktminskning. Nu var inte den genomsnittliga viktminskningen särskilt stor, men man såg att kolesterolvärdena förbättrades avsevärt för dom som följde en diet baserad på lågkolhydratkost.
 
Lågkolhydratkost sänker kolesterolet mest visar ny studie
322 måttligt överviktiga testpersoner följdes under två års tid. Studien utfördes på arbetare i en kärnforsknings-anläggning i Israel. Deltagarna serverades lunch enligt den diet dom skulle följa. Frukost och middag åt deltagarna på egen hand efter erhållna riktlinjer. Testpersonerna fick även fylla i formulär med vad dom ätit.
 
Dom dieter som jämfördes var lågfett-kost, medelhavsdiet och lågkolhydratkost.
 
Dietgrupperna
Lågfettkost-gruppen fick äta max 30 E% fett, kaloriantalet för män var 1800 kcal och för kvinnor 1500 kcal. Här valde man lågfett-produkter och kolhydrater som frukt, grönsaker, gryner, rotfrukter och fullkornsprodukter.
 
Medelhavsdiet-gruppen åt samma antal kalorier som lågfettgruppen, maxgräns för fett var 35 E%. Fettet är främst enkelomättat från olivolja och nötter. Riktlinjen var att äta 30-45 g olivolja och 5-7 nötter per dag. Denna grupp åt mest fibrer, enkelomättat fett samt kyckling, fisk och grönsaker.
 
Lågkolhydrat-gruppen hade inga restriktioner på fett eller kalorier. Istället var kolhydraterna begränsade till max 120 gram per dag. Gruppen uppmanades även att välja vegetabiliska källor av protein och fett, till exempel bönor och nötter - till skillnad från Atkins diet eller LCHF-kost där det förekommer mer smör, ägg och grädde.
 
Slutsatser
Vid utvärderingen kunde man konstatera att gruppen som åt lågkolhydratkost hade förbättrat sina kolesterolvärden mer än deltagarna i dom andra dietgrupperna.
 
Viktminskningen blev också bättre i gruppen som åt Lågkolhydratkost: 5,5 kilo jämfört med Medelhavsdieten: 4,6 kg och Lågfettkost-gruppen: 3,3 kg.
 
Av deltagarna var 36 stycken diabetiker. Forskarna fann att den enda grupp som sänkte sina blodsockernivåer var dom som följde Medelhavsdieten.
 
Bland kvinnorna som deltog såg man att dom som följde Medelhavsdieten gick ner mest i vikt. Av de 322 deltagarna var 86 procent män.
 
Enligt Dr Iris Shai vid Ben Gurion universitetet i Negeu, Israel, så är det lätt att identifiera orsakerna till hjärt- och kärlsjukdomar. Till "Los Angeles Times" säger hon:
 
- Det är lätt att identifiera fienden - det är bröd, pasta, potatis och ris.
 
Forskarna menar att studien visar att Medelhavsdiet och lågkolhydratkost är lika säkra att använda som en diet med lågfettkost.
 
Ytterligare information »
 
Fakta:
 
 
Kommentarer på denna artikel
 
2/11/2011 1:32:37 PM - Lena
låg kolhydrat kost= extremt dåligt för folkhälsan
Ät inte odlad fisk och fabriksuppfödda slaktdjur. Det är oetiskt ur djurskydd och leder till oöverblickbara konsekvenser i form av spridning av antibiotikaresistenta bakterier, övergödning och utfiskning av haven och utsugning av tredjevärlden som förmås olda djurfoder istället för mat till sina barn. Är du fet, ställ ifrån dig bilen och gå till jobbet och ät mindre, gå inte på denna skitpropaganda för ur ett världsperspektiv osunda västerländska mat.
 
7/19/2008 10:42:17 AM - Nina
5 kilo på ett år!
Vem vill gå ner 5 kilo bara på ett år! Otroligt dåliga resultat måste jag säga. Normalt så går man ju ner ett halvt kilo per vecka om man äter vettigt.
 
Kommentera denna artikel