Skribent: Carina Andersson
Skriv ut  Tipsa en vän  A B C
Publicerad: 2011-12-06

Midjemåttet avslöjar din risk att dö för tidigt

Forskare har undersökt sambandet mellan vikt, midjemått och BMI på 359.000 europeiska personer. Man fann att ett stort midjemått, bukfetma, ökar risken att dö för tidigt. Tidigare studier har visat att bukfetma även ökar risken för hjärt- och kärlsjukdom, diabetes samt demens.
 
Midjemåttet avslöjar din risk att dö för tidigt
Om du inte mätt midjemåttet tidigare så är det hög tid nu. Den största studien i sitt slag fastslår att det är viktigt att hålla koll på sitt midjemått.
 
Bukfetma är farligare än fetma runt rumpa och lår, och den stora magen gör att du dör tidigare än om du har ett mindre midjemått. Det är i och för sig ingen sensation. Sedan tidigare vet vi att det är farligare att ha en typisk manlig äppelformad kropp än en typisk kvinnlig kropp med mer hull på höfter och lår.
 
Fettet på magen är farligare eftersom det ligger närmare våra livsviktiga organ. Det utsöndras lättare i blodet och sprider sig till organ som hjärta, kärl, lever och njurar samt påverkar blodtryck och insulin negativt.
 
Tidigare forskning har visat att ett stort midjemått har en stark koppling till hjärt- och kärlsjukdom, diabetes och demens samt bröstcancer.
 
Det positiva är att det går fortare att få bort bukfetma än höftfetma. Fettet runt magen frigörs nämligen lättare än fett runt rumpa och lår.
 
Riskökningen
Forskarna drar slutsatsen att midjemåttet är den viktigaste faktorn för att kunna avgöra en persons risk att dö i förtid. Man såg att för kvinnor ökade risken att dö i förtid med 13 procent med ett fem centimeter större midjemått. För män var motsvarande siffra 17 procent.
 
Forskarna räknade även på förhållandet mellan midja och höft genom att dela en persons midjemått med det största måttet över höfterna. De fann att dödsrisken ökade med 24 procent för kvinnorna för varje gång förhållandet ökade med 0,1, och med 34 procent för männen.
 
Män som har en bukomkrets på 120 cm löper dubbelt så stor risk att dö i förtid jämfört med den som mäter 90 cm runt midjan.
 
Gränsvärden och hur du mäter ditt midjemått
För män bör midjemåttet inte överskrida 94 cm. Vid ett midjemått på 102 cm ökar risken kraftigt för sjukdom och att dö i förtid.
 
För kvinnor bör midjemåttet inte överskrida 80 cm och sjukdomsrisken ökar kraftigt om midjemåttet är 88 cm eller mer.
 
Midjemåttet mäts mittemellan nedersta revbenet och höftkammen. Ta ett djupt andetag och andas ut. Midjemåttet mäts när du andas ut och magen är i avslappnat tillstånd.
 
Mät midja/höftkvot
För att få fram din midja höft kvot så mäter du midjan enligt ovan och delar med höftmåttet. Höften mäter du vid höftkammen där du är som bredast.
 
Till exempel: Din midja är 80 cm och dina höfter är 85 cm. Genom att dividera 80 med 85 så får du fram en midja/höftkvot på 0,94, vilket ger ökad risk för sjukdom och för tidig död om du är kvinna.
 
Som kvinna bör din midja-höft kvot vara under 0,85 och som man bör du ha 1,0 eller mindre.
 
Fakta:
 
 
Kommentarer på denna artikel
 
Inga kommentarer har skrivits än
Kommentera denna artikel