Skribent: Carina Andersson
Skriv ut  Tipsa en vän  A B C
Publicerad: 12/19/2018

Rå kakao kan förbättra minnet

Ett regelbundet intag av kakao kan förbättra minnet med upp till 20 år visar en amerikansk studie.
 
Rå kakao kan förbättra minnet
Demens och minnesproblem är ett allt vanligare problem.
 
Tidiga tecken på demens kan vara att man har svårt att lära sig nya saker, att man inte kommer ihåg var man parkerat bilen eller var man lagt sin väska eller sina nycklar.
 
Dessa tecken kan fortgå under flera år utan större inverkan på livskvaliteten, men runt 50-60 års ålder kan det få större inverkan.
 
Åldersrelaterad minnesförsämring ska inte blandas ihop med Alzheimers som har en mer förödande effekt på minnet. Vid Alzheimers skadar och förstör nervceller i olika delar av hjärnan, inklusive minnescentra.
 
Försök med kakao
Den åldersrelaterade demensen har i tidigare studier förknippats med förändringar i en viss del av hjärnan - gyrus dentatus.
 
För att undersöka om gyrus dentatus är källan till åldersrelaterad demens valde forskarna att testa flavanoler i form av kakao för att se om det kunde förbättra hjärnfunktionen och därmed minnet. Liknande försök har tidigare gjorts på möss med goda resultat.
 
Kakaon som användes utvanns från råa kakaobönor. Man omvandlade kakaobönor till en dryck som de 37 friska deltagarna fick inta under försöket. Testdeltagarna var mellan 50 och 69 år och försöket pågick under tre månader.
 
Den ena gruppen fick flavanoler motsvarande 900 mg per dag medan den andra gruppen fick 10 mg flavanoler per dag. Deltagarna gjorde minnestester och en avbildning av hjärnan gjordes innan och efter studien. Man undersökte även blodvolymen i gyrus dentatus.
 
Väsentligt bättre minne
Forskarna fann märkbara förbättringar i hjärnfunktionen av gyrus dentatus hos dem som konsumerade 900 mg flavanolrik kakaodryck varje dag.
 
De gjorde en liknelse vid att om en deltagare hade minne som en typisk 60-åring i början av studien så hade de efter tre månader ett minne som är typiskt för 30-40-åringar.
 
En annan studie från Boston konstaterade nyligen att flavanoler ger tydliga förbättringar på hjärt- och kärlhälsan. Den studien omfattade 18000 deltagare och man kom fram till att flavanoler bidrar till att förebygga hjärtinfarkt och stroke.
 
Flavanoler finns även i grönt te, vindruvor, äpplen och päron. I studien utvann man en kakaodryck ur råa kakaobönor, vilket inte är detsamma som att äta choklad, även om choklad också innehåller flavanoler. I processen med att tillverka choklad så går mycket av flavanolerna förlorade.
 
Om du vill öka ditt intag av flavanoler så kan du satsa på råa kakaobönor eller kakaonibs. Dessa kan användas på yoghurt, i smoothie eller tillsammans med en frömix för att förhöja smaken på sallader eller soppa. Det finns även rå choklad att köpa som innehåller större mängder flavanoler än i traditionell choklad.
 
Källa: Columbia University Medical Center
 
 
Kommentarer på denna artikel
 
Inga kommentarer har skrivits än
Kommentera denna artikel