Skribent: Thérèse Slettengren
Skriv ut  Tipsa en vän  A B C
Publicerad: 9/5/2005

Njut och ät – helt naturligt

Maten vi stoppar i oss har stor betydelse för kroppen och psyket. Vi skall äta både fett och sött – i rätt mängd och på rätt sätt. Men mycket av den mat vi stoppar i oss innehåller alldeles för mycket socker och farligt fett.
 
Njut och ät – helt naturligt
Det är inte lätt att hitta den rätta balansen mellan nytta och njutning när hälsoråden och bantningstipsen duggar tätt.
– Det har blivit en sådan karusell i dagens samhälle, så det är svårt att veta vad vi egentligen skall äta för att må bra, säger Cecilia Davidsson som arbetar som råvaruinspiratör på restaurang Yogayama i Stockholm.
Cecilia kallar sig råvaruinspiratör eftersom hon vill inspirera sina gäster att äta god och nyttig mat. På restaurang Yogayama serveras en sund och välbalanserad mat. Man ser inte skymten av halvfabrikat, raffinerat socker, vitt mjöl eller stordriftshantering. Råvarorna hanteras på ett sätt som bevarar vitaminer, mineraler och andra nyttigheter. Man strävar efter att ha så mycket ekologiska matvaror som möjligt i den mat som serveras och all mat lagas från grunden.
– Mat skall vara härligt och se gott ut. Den skall vara färgstark och balanserad. Det missar vi ofta i dagens snabba micromat, säger Cecilia Davidsson.
 
Handla ekologiskt och köp grönsaker efter säsong
Tyvärr finns det inte så mycket näring i snabbmaten och det gäller också grönsaker och frukt som snabbodlas med kemiska tillsatser. Cecilia uppmanar därför alla som vill äta sunt att titta på innehållsförteckningar och köpa så lite halvfabrikat och så mycket ekologisk mat som möjligt. Ekologisk mat är framställd utan kemiska tillsatser. Djuren blir inte utsatta för miljögifter. De äter gräs och sådant som de är skapta för att äta och de blir utsatta för medicin i så liten utsträckning som möjligt.
– Det kanske är lite dyrare med ekologiskt, men det lönar sig i längden eftersom man håller sig friskare och lever längre med färre gifter i kroppen. Vi får i oss så mycket gifter ändå, så det är värt att tänka på vad vi stoppar i oss, säger Cecilia Davidsson.
Genom att handla ekologiska grönsaker och frukter efter säsong blir det också billigare. Då kan man också frysa in och ta fram senare.
– I en gryta med grönsaker, kan man blanda upp grönsakerna och sträva efter att i alla fall sjuttio procent av innehållet är ekologiskt.
 
Upptäck det naturliga söta
Mat behöver inte vara tråkig och smaklös bara för att den är nyttig och näringsrik säger Cecilia Davidsson som tycker att man skall äta det man vill - för balansens skull. Alla känner väl av sötsuget ibland, men socker förstör mycket i kroppen eftersom det belastar och tynger på utrensningsorganen och det gör oss dessutom feta. På Yogayama tillsätts inget socker alls i maten, men den smakar bra ändå, hävdar Cecilia Davidsson bestämt.
– Det mesta av det söta i vår mat kommer från osötad äppeljuice, torkad frukt, eller från kanel som är en sötaktig krydda. Ibland används råsocker och till teet erbjuds honung.
Det handlar om att hitta smakerna i det naturligt salta, söta och sura råvarorna.
Cecilia tycker att man kan äta en färsk eller torkad frukt när sötsuget kommer. Men för mycket torkad frukt blir svårsmält och därför skall man blötlägga dadlar och fikon innan de äts. Kryddade teer med kanel är också bra och vill man ha en riktigt smaskig efterrätt skall man äta det - med njutning.
– Ät något riktigt gott och hemlagat, till exempel en kaka med mörk choklad och grädde när du är sugen på en efterrätt. Inga halvgjorda färdiglagade rätter.
 
Ät med alla dina sinnen närvarande
Yogayama är inte bara en restaurang, det är också en oas för yogisar och här hålls även kurser i avslappning och medvetenhet, eller mindfullness, som det kallas på Yogayama. Det handlar om att bli mer medveten och leva i nuet och det gäller även när vi äter.
– När man äter bör man inte göra andra saker samtidigt. Det är viktigt att använda alla sina sinnen, äta långsamt och vara medveten om vad man äter, säger Cecilia Davidsson.
Barnfamiljer skall också tänka mer på maten som ett sätt att hitta gemenskap tycker hon. Familjer borde äta minst en måltid om dagen tillsammans. För mat är mer än bara näring. Den skapar också förutsättningarna för välbefinnande och skall därför avnjutas i gemenskap och lugn.
 
Ytterligare information »
 
Fakta:
Att tänka på när du vill handla näringsrik mat:
 
1. Genom att läsa innehållsförteckningar kan du undvika
- mat med härdat eller delvis härdat fett,
- mat med lång hållbarhet,
- mat med färgämnen
- mat med för mycket e-ämnen.
 
2. Köp ekologiskt efter säsong så mycket som möjligt.
 
3. Köp stora lager ekologisk mat till exempel från bondens marknad och frys in.
 
Cecilias tips för hälsosamt ätande
Värm inte mat i microvågsugn. Då försvinner massor av näring från maten. Mat kan i stället värmas i vattenbad, ugn, eller ångas.
 
Ha alltid något hälsosamt hemma i kylen, till exempel en bön- eller tofuröra, oliver, något färdiglagat kallt, till exempel pannbiffar, nötter, eller naturell yoghurt som du sötar själv.
 
Krydda med färska örter, fröer och nötter.
 
Ät långsamt.
 
Drick så mycket som möjligt mellan måltiderna, dricker man till måltiden spär man ut magsaften så att maten blir mer svårsmält.
 
Planera din måltid.En måltid bör innehålla trettio procent vardera av protein och fett och fyrtio procent kolhydrater.
 
Undvik light-produkter, de mättar mindre och innehåller mindre näring, vilket gör att du snart blir hungrig igen.
 
En stunds vila på maten gör gott i hela kroppen.
 
Recept från Yogayama
 
 
Kommentarer på denna artikel
 
3/30/2008 9:43:31 PM - Jessica
Lathunden
Hej nu var det i och för sig ett tag sen någon skrev här men jag tänkte ändå passa på att tipsa om Sveriges Natur (snf's medlemstidning) nummer 3 från 2007. Där finns en mycket bra artikel om säsongsgrönt som ni kan läsa.
 
11/29/2007 2:31:08 PM - Kaka
Just det -.-
Svara på frågan behöver oxå veta^
 
11/19/2007 10:04:22 PM - Linda
Mikro och näringen
Näringsämnena i maten bevaras bättre vid mikrolagning än vid t ex kokning och stekning. Däremot tvistar man om mikrostrålningen är farlig eller inte.
 
11/18/2007 5:30:48 PM - Ylva
Försvinner näringen?
På vilket sätt försvinner näringen i maten vid uppvärmning i mikrovågsugn?
 
9/17/2007 3:17:22 AM - Peter
Samma här!!
Jag har exakt samma fråga som Sören, vore så tacksam för svar, vart kan man hitta nån slags lathund för säsongsgrönt?
 
1/10/2007 3:10:58 PM - Sören Hultman
NÄR är det säsong?
Hej
 
Överallt står det att man ska äta frukt och grönsaker efter säsong. Nu är jag ingen bonde och defenitivt ingen bonde med kunskaper om andra världsdelars odlade läckerheter och när de är som bäst.
Jag efterlyser en lathund/kalender.
 
Mvh Sören H
 
soren_h@yahoo.com
 
Kommentera denna artikel