Skriv ut  Tipsa en vän  A B C
Publicerad: 2/23/2010

Folatrik frukost gynnsam för gravida

Gravida kvinnor har ett särskilt stort behov av B-vitaminet folat. Ny forskning visar hur kroppen tillgodogör sig folater från olika källor och visar att kvinnor kan förbättra sin folatstatus avsevärt genom att äta en väl sammansatt frukost.
 
Folatrik frukost gynnsam för gravida
B-vitaminet folat behövs vid celldelningen. För gravida kvinnor är det särskilt viktigt att få i sig tillräckligt med folat, då detta minskar risken att föda barn med skador som ryggmärgsbråck.
 
Eftersom många kvinnor får i sig för lite folat, rekommenderar Livsmedelsverket alla kvinnor som planerar graviditet att öka sina folatintag.
 
I flera länder, exempelvis USA, är mjöl eller bröd obligatoriskt berikade med folsyra, som är en syntetisk folatform. Sverige beslutade 2007 att inte följa efter, eftersom det är oklart hur berikningen påverkar cancerutveckling.
 
Syntetisk folsyra eller naturlig folat?
Veronica Öhrvik vid Statens lantbruksuniversitet, SLU, har undersökt hur kvinnor kan förbättra sin folatstatus via kosten samt kroppens förmåga att utnyttja syntetisk folsyra respektive naturligt folat.
 
När en grupp kvinnor fick äta en specialkomponerad frukost varje morgon under tre månader visade det sig att deras folatstatus hade förbättrats betydligt.
 
Efter försöksperioden hade dubbelt så många av kvinnorna en folatstatus som förknippas med den lägsta risken för ryggmärgsbråck hos ett kommande foster.
 
Frukosten bidrog med cirka en tredjedel av det rekommenderade dagliga intaget av folat och bestod av bröd, leverpastej, apelsinjuice, kiwi, rågflingor och en valfri mejeriprodukt.
 
Generellt anses det vara betydligt lättare för kroppen att tillgodogöra sig syntetisk folsyra än naturligt folat, vilket man i vissa länder korrigerar för i sina näringsrekommendationer.
 
Den nya studien visar att detta antagande tycks bygga på en kraftig underskattning av kroppens förmåga att tillgodogöra sig naturligt folat.
 
Stomiopererade försökspersoner
Genom att använda stomiopererade försökspersoner, som saknar tjocktarm och har en påse på magen, har hon och hennes handledare kunnat följa folaternas och folsyrans öde i både blod och stomivätska.
 
Folatvärdena i blodet visade sig vara signifikant högre då försökspersonerna ätit naturligt folat än då de ätit samma mängder syntetisk folsyra. När folatvärdena mättes i stomivätskan, det vill säga efter matens passage genom mage och tunntarm, var värdena dock lika låga oavsett i vilken form vitaminet tillförts.
 
Kroppen tycks alltså tillgodogöra sig både formerna väl, men på olika sätt. Den nya studiens resultat strider mot den allmänna uppfattningen att folsyran är betydligt mer biotillgänglig.
 
Istället uppskattades det att kroppen kan tillgodogöra sig cirka 90 procent av såväl det folat som den folsyra som finns i kosten, vilket är betydligt mer än den hittills rådande uppfattningen.
 
Sammanfattningsvis visar studierna att ett ökat dagligt intag om dryga 100 µg naturligt livsmedelsfolat är ett effektivt sätt att förbättra kvinnors folatstatus, men att det kan ta upp till tre månader, vilket är viktigt att veta på barnavårdscentralerna.
 
Dessutom verkar naturligt folat vara lika biotillgängligt som folsyra, åtminstone så länge man håller sig omkring rekommenderat dagligt intag. En fördel med naturligt folat är att det till skillnad från folsyra inte förknippats med risk för vissa negativa hälsoeffekter.
 
Bra folatkällor:
  • Frukt
  • Bär
  • Grönsaker
  • Lever
  • Torkade linser och bönor
  • Groddar
  • Gröna bladgrönsaker
     
    Källa: SLU
  •  
    Fakta:
    Folat:
    Folat är vattenlösligt B-vitamin som kan förekomma i ett trettiotal olika former. Folsyra är en syntetisk form av folat som används vid berikning av livsmedel på grund av dess mer stabila karaktär.
     
     
    Kommentarer på denna artikel
     
    Inga kommentarer har skrivits än
    Kommentera denna artikel