Skribent: Annethe Åhrberg
Skriv ut  Tipsa en vän  A B C
Publicerad: 8/14/2013

Glukos fruktossirap ett dåligt sötningsval för din hälsa

Studier visar att glukos fruktossirap riskerar att göra dig tjock jämfört med vanligt socker. Studierna har utförts på råttor under lång tid och visar att de råttor som fick glukos fruktossirap blev tjockare än de som fick socker, trots samma antal kalorier.
 
Glukos fruktossirap ett dåligt sötningsval för din hälsa
Glukos fruktossirap, så kallad high fructose corn syrup, tillhör det vanligaste sötningsmedlet i USA. Även i Sverige är det vanligt och du hittar det i glass, godis, måltidsbars, fikabröd, dressing och läsk.
 
I en studie ville forskarna se om det var någon skillnad på hur kroppen reagerade på vanligt socker jämfört med intag av glukos fruktossirap.
 
Man upptäckte att de råttor som fick glukos fruktossirap ökade mer i vikt än de som fick vanlig socker, trots att de åt lika många kalorier.
 
Bukfetma och sämre hälsa
Förutom betydande viktökning så ledde det långvariga intaget av majssirapen också till en onormal ökning av kroppsfett, särskilt i buken, samt en ökning av de cirkulerande blodfetterna, så kallade triglycerider.
 
Studien bekräftar att glukos fruktossirap är annorlunda än andra sötningsmedel när det gäller viktökning och fetma. När råttorna drack glukos fruktossirap i doser som ligger lägre än det som finns i läsk, så blev de feta - varenda en. Det här händer inte ens om råttorna matas med en fettrik kost menar forskarna bakom studien.
 
Två studier bekräftar
I en första studie fann man att manliga råttor som fått sitt vatten sötat med majssirapen gick upp mer i vikt än de manliga råttor som fick vatten sötat med socker eller sackaros. I övrigt åt de samma mat.
 
Koncentrationen av socker i sackaroslösningen motsvarade det som finns i vanlig läsk, medan majssirapslösningen motsvarade hälften av det som finns i läsk.
 
I den andra studien undersökte man viktökning, kroppsfett och triglycerider hos råttor under sex månaders tid.
 
Forskarna såg att råttorna på glukos fruktossirap-dieten fick symtom på det som hos människor kallas metabola syndromet samt stor viktökning, ökning av triglycerider och betydligt mer fett runt magen. De råttor som fick glukosfruktossirap ökade i vikt med 48 procent jämfört med de som fick sockerlösning.
 
Forskarna konstaterade att råttorna inte bara blev feta de fick även en större mage med mer bukfett och en ökning av cirkulerande triglycerider. Hos människor är just dessa egenskaper kända riskfaktorer för högt blodtryck, kranskärlssjukdom, cancer och diabetes.
 
 
Fakta:
Vad är skillnaden på glukos fruktossirap och socker?
Glukos fruktossirap och sackaros är båda föreningar som innehåller enkla sockerarterna fruktos och glukos, men det finns åtminstone två tydliga skillnader mellan dem.
 
För det första består sackaros av lika mängder enkla sockerarter, det vill säga 50 procent fruktos och 50 procent glukos, medan den typiska majssirapen har ett något obalanserat förhållande. Den innehåller 55 procent fruktos och 42 procent glukos. Större sockermolekyler utgör resterande 3 procent av sötningsmedlet.
 
För det andra, som ett resultat av tillverkningsprocessen, är glukosfruktossirapens molekyler fria och obundna och redo för absorption och användning. Däremot är varje molekyl i sockrets fruktos bunden till motsvarande en glukosmolekyl och måste genomgå ett extra metaboliskt steg innan det kan utnyttjas i kroppen.
Källa: Princeton university
 
 
Hitta Glukos fruktossirap på innehållsförteckningen:
Kärt barn har många namn brukar man säga och det gäller verkligen för glukos fruktossirapen. Det finns mängder av beteckningar som alla är varianter av glukos fruktossirap.
 
Undvik följande:
- Glukossirap
- Stärkelsesirap
- Majssirap
- Glukos
- Glykos
- Isomeros
- HFS, high fructose syrup
- HFCS, high fructose corn syrup
- Majsstärkelse
 
Läs mer om glukos-fruktossirap:
 
 
Kommentarer på denna artikel
 
2/5/2015 7:16:38 PM - Daniel
Länk till studien?
Har du någon länk till studien eller har du hittat på det här?
 
Kommentera denna artikel