Skribent: Anna Bengtsson
Skriv ut  Tipsa en vän  A B C
Publicerad: 1/4/2013

Maten som ökar dina chanser till ett långt friskt liv

Forskare vid Leeds universitet har sammanställt 20 livsmedel som ger dig ökad chans att leva ett friskt långt liv. De flesta livsmedlen ryms inom frukt och grönt, men det finns även utrymme för lite choklad i dieten.
 
Maten som ökar dina chanser till ett långt friskt liv
Forskaren Gary Williamsson har identifierat 20 livsmedel som kan klassas som superfoods. Dessa ökar dina chanser till att vara frisk och leva längre.
 
De livsmedel han nämner är kända sedan tidigare som mycket hälsosamma, till exempel broccoli, blåbär och spenat. Ett kännetecken för de livsmedel han räknar upp är att de innehåller naturliga antioxidanter som till exempel polyfenoler. Polyfenoler har i studier visat sig kunna förebygga cancer och hjärtsjukdomar.
 
Han lovordar inte bara hela frukter utan även färskpressade juicer som till exempel apelsinjuice, druvjuice eller vid festligare tillfällen ett glas rött vin.
 
Williamsson rekommenderar att man äter så många olika livsmedel från listan som möjligt under en dag. Tänk variation och färg så vinner du genast fler fördelar. De olika färgerna innehåller nämligen olika antioxidanter.
 
- Ett lågt intag av frukt och grönsaker ökar risken för kronisk sjukdom, medan livsmedel på den här listan maximerar dina chanser att nå din potentiella livslängd. Dessa livsmedel har valts ut eftersom de innehåller mest polyfenoler, som minskar risken för hjärtsjukdomar och bidrar till att bromsa åldrandet processer, säger professor Williamson i ett uttalande till engelsk press.
 
Listan med livsmedlen som kan förlänga ditt liv:
Äpplen
Björnbär
Svart te
Blåbär
Broccoli
 
Fullkornsprodukter
Körsbär
Körsbärstomater
Kaffe
Tranbär
 
Mörk choklad
Grönt te
Apelsiner
Persikor
Plommon
 
Hallon
Röda druvor
Rödlök
Spenat
Jordgubbar
 
 
 
Fakta:
 
 
Kommentarer på denna artikel
 
Inga kommentarer har skrivits än
Kommentera denna artikel