Skribent: Tina Fallgren
Skriv ut  Tipsa en vän  A B C
Publicerad: 9/21/2011

Lite chili i maten kan minska aptiten

Genom att tillsätta lite chili i maten kan du minska aptiten och öka förbränningen visar en ny forskning. Men det gäller bara för de som tidigare inte brukar äta kryddstark mat.
 
Lite chili i maten kan minska aptiten

Fotograf: P-O Bergström

Richard Mattes, professor i livsmedel och näring, berättar om resultaten i en ny studie som visar att röd chili kan hjälpa till att balansera aptiten samtidigt som den kan öka förbränningen efter en måltid, särskilt för personer som inte äter kryddad mat regelbundet.
 
- Denna slutsats bör betraktas som en pusselbit, eftersom tanken att en liten förändring kommer att vända fetmaepidemin inte är sant. Men om ett antal små förändringar summeras kan de vara meningsfulla för viktkontrollen. Förändringar i dieten som inte kräver stora insatser, som lite stänk av chili på maten, kan vara hållbar och fördelaktigt på lång sikt, särskilt när det paras ihop med motion och sunda matvanor, säger han.
 
I studien har man tittat på vad ett gram eller en halv tesked cayennepeppar vid en måltid kan ge för resultat för en person. Den chilin man har använt sig av är torkad cayennepeppar, en krydda som är en av de mest användna i hela världen.
 
25 personer deltog i studien
Studien pågick under sex veckor och sammanlagt deltog 25 icke-överviktiga människor i studien, av de var det 13 som gillade kryddstark mat och 12 som inte gjorde det. De som inte tyckte om peppar föredrog 0,3 gram jämfört med de som gärna kryddade sin mat som föredrog 1,8 gram.
 
Resultat
Studien visade att de som inte konsumerade chilipeppar regelbundet fick en hungerminskning, speciellt för fet, salt och söt mat.
 
- Resultaten var olika för de som gillade röd chili och de som inte gjorde det, vilket tyder på att det får en större effekt när man är ovan ätare. När man äter det dagligen känner kroppen igen det och det förlorar sin effekt. Slutsatsen blir att det finns en skillnad mellan användare och icke-användare. Men det krävs ytterligare studier för att avgöra hur lång tid chilin är effektiv och hur man justerar diet för att förbättra på effekten för att göra den längre, säger Mattes.
 
Smakupplevelsen är den viktiga
Mattes förklarar att resultaten också visar att röd paprika bör konsumeras i icke-kapselform eftersom smaken - den sensoriska upplevelsen - maximerar matsmältningen.
 
- Den brännande känslan i minnen är den som är ansvarig för effekten. Det visar sig att du får en mer robust effekt om du inkluderar den sensoriska delen eftersom brännandet bidrar till en ökad kroppstemperatur, energiförbrukning och aptitreglering, säger Mattes.
 
Fakta:
Läs mer om chili
 
Chili - hett mot fett>>
 
Chili-recept
 
 
Kommentarer på denna artikel
 
Inga kommentarer har skrivits än
Kommentera denna artikel