Skribent: Tina Fallgren
Skriv ut  Tipsa en vän  A B C
Publicerad: 5/2/2012

Proteinrik frukost bra för vikten

Är du en av de som brukar hoppa över frukosten? Det är inte utan anledning man säger att frukosten är det viktigaste målet på dagen. Enligt tidigare studier finns det ett samband mellan att hoppa över just frukosten och fetma. Nu vet man också att frukostens effekter blir ännu bättre för vikten om den är proteinrik.
 
Proteinrik frukost bra för vikten
Amerikanska forskare har funnit att en hälsosam frukost, speciellt med högt proteininnehåll, både ökar mättnadskänslan och minskar hungern resten av dagen.
 
Dessutom har man kommit fram till att samma frukost även minskar de signaler i hjärnan som kontrollerar vårt ätbeteende. Därför kan en frukost med mycket protein vara en enkel strategi för att förbättra sin kontroll över aptiten och förhindra att man äter för mycket.
 
- Alla vet att det är viktigt att äta frukost, men många prioriterar det ändå inte. Vår forskning är ytterligare ett belägg för att frukost är bra för för att kontrollera sin aptit och reglera födointaget, säger Heather Leidy, biträdande professor inom kost och motion vid University of Missouri.
 
Fler anledningar till att inte hoppa över frukosten
I studien utvärderade Leidy den fysiologiska hungern och mättnadskänslan med hjälp av fMRI (Functional magnetic resonance imaging) eftersom forskare då kan identifiera vad som händer i hjärnan.
 
Man kunde bedöma hunger och mättnad genom att mäta förnimmelser av aptit med hjälp av hormonella markörer i kombination med den drivna motivationen att äta. Tillslut beslöt sig forskargruppen för att titta närmare på tonåringar som brukade hoppa över frukosten, anledningarna till valet var flera.
 
- Att hoppa över frukosten har enligt tidigare forskning starkt förknippat med ohälsosamma mellanmål och att man äter för mycket senare under dagen, speciellt på natten. Därför finns det även ett samband mellan att inte äta någon frukost och viktökning och fetma, säer Leidy.
 
Deltagarna fick äta två sorters frukostar eller ingen
Under tre veckor skulle de utvalda tonåringarna fortsätta att antingen hoppa över frukosten eller äta en frukost på 500 kalorier och som innehöll en normal mängd protein, antingen flingor med mjölk eller belgienvåfflor med sirap och yoghurt.
 
I slutet av varje vecka fick deltagarna fylla i ett formulär om aptit och mättnad och precis innan lunch samma dag avslutade de studien med en hjärnskanning för att, med hjälp av fMRI, identifiera hjärnans aktivering.
 
Frukost –ett sätt ett hålla vikten
När man jämför de tonåringar som hoppade över frukosten och de som inte gjorde det visade resultatet att de som åt frukost upplevde en längre mättnadskänsla och en minskad hunger hela morgonen.
 
Hjärnskanningen visade att hjärnans regioner för att kontrollera matintaget aktiverades och belöningsnivån sänktes före lunchtid för de personer som hade ätit frukost.
 
Dessutom ledde en frukost med högre proteinhalt till ännu större förändringar i aptiten, mättnadskänslan och belöningsupplevelsen i ätbeteende blev större jämfört med en frukost med normalt mycket protein.
 
- Att äta en hälsoam frukost som innehåller proteinrika livsmedel kan vara en stategi för människor att må bra längre och därför vara mindre benägna att småäta. Dessa fynd tyder på att en proteinrik frukost kan vara en effektiv strategi för att förbättra aptitkontrollen och förhindra att unga människor äter för mycket, avslutar Leidy.
 
 
Fakta:
 
 
Kommentarer på denna artikel
 
Inga kommentarer har skrivits än
Kommentera denna artikel