Skribent: Carina Andersson
Skriv ut  Tipsa en vän  A B C
Publicerad: 3/13/2012

Ät mindre rött kött och lev längre

Att äta rött kött har tidigare förknippats med ökad risk för sjukdomar som cancer, hjärt- och kärlsjukdomar och diabetes typ 2. Nu visar ännu en stor studie att risken för dessa sjukdomar ökar om du äter mer än 500 gram rött kött och/eller charkuterier per vecka.
 
Ät mindre rött kött och lev längre
Den nya studien har utförts vid Harvard University och är gedigen.
 
Forskarna har bearbetat material från 121,342 män och kvinnor som deltar i två stora amerikanska hälso-och livsstilsutredningar.
 
Materialet är insamlat under mer än 25 års tid och ger en bra bild om kostintag och sjukdomsrisker.
Forskarna fann ett slående samband mellan konsumtion av rött kött och för tidig död.
 
- Denna studie ger tydliga bevis på att regelbunden konsumtion av rött kött, särskilt bearbetat kött, bidrar väsentligt till en för tidig död. Genom att välja andra mer hälsosamma proteinkällor i stället för rött kött kan man minska risken för kronisk sjukdom och för tidig död, säger Professor Frank Hu, från Harvard School of Public Health i Boston, en av forskarna bakom studien.
 
Charkuteriprodukter värst
Forskarna såg att för varje portion rött kött som intogs dagligen så ökade risken för att dö i hjärtsjukdom med 18 procent och 10 procent för att dö i cancer. En portion rött kött motsvarar cirka 85 gram.
 
När det gäller charkuterier så fann man att för varje portion ökade risken att dö i hjärtsjukdom med 21 procent och i cancer med 16 procent. En portion charkuterier motsvarar två skivor bacon eller en korv.
 
- Vi fann att en ökad användning av obearbetade och bearbetade rött kött är förknippad med en högre risk att dö. Jämfört med rött kött ger till exempel fisk, fågel, nötter, baljväxter, mejeriprodukter med låg fetthalt och hela korn en lägre risk, säger Dr En Pan vid institutionen för näringslära, Harvard University.
 
Vad är det då som gör rött kött sämre än vitt kött?
Forskarna tror att det beror på att rött kött ofta innehåller höga halter av mättat fett, medan bacon och salami innehåller stora mängder salt.
 
Genom att byta rött kött mot fågel, fisk, nötter eller grönsaker och fullkorn så kan man minska risken att dö i förtid med upp till en femtedel menar forskarna bakom studien.
 
 
Fakta:
Vad är rött kött:
Rött kött kan beskrivas som kött som har mer röda muskelfibrer än vita. Till rött kött räknas nötdjur, lamm, get, vilt och gris.
 
Vad är vitt kött?
Vitt kött är kött som har mer vita än röda muskelfibrer. Hit räknas fågel som till exempel kyckling och kalkon.
 
Läs mer om rött kött och sjukdomsrisker:
 
 
Kommentarer på denna artikel
 
9/15/2013 10:34:51 AM - Doris
Försurande
Kött har en försurande effekt i kroppen vilket skadar immunförsvaret och vidare påverkas även hjärta o kärl. Motverkas med t.ex ett par glas bikarbonatvatten eller citronvatten varje dag. Bikarbonat kan även ha effekt på vissa sjukdomar. En halv tesked per glas 2-3 gånger om dagen en timme efter maten då annars matsmältingen kan påverkas då det tar ner magsyran.
 
Kommentera denna artikel