Skribent: Carina Andersson
Skriv ut  Tipsa en vän  A B C
Publicerad: 6/29/2014

Kokosvatten - en bra sportdryck vid måttlig träning

Kokosvatten motsvarar sitt rykte som en naturlig sportdryck. I alla fall vid måttlig träning. För mer intensiv träning bör sportdrycken innehålla mer kalium än vad kokosvatten gör för att vara effektiv.
 
Kokosvatten - en bra sportdryck vid måttlig träning
Kokosvatten är en klar vätska som finns i unga, gröna kokosnötter. De gröna kokosnötterna är ovanliga på våra breddgrader, men i tropiska länder säljs kokosnöten direkt på gatan eller stranden med sugrör i.
 
Numera kan även vi nordbor köpa kokosvatten fast på flaska eller burk. Det säljs på de flesta livsmedels- och hälsokostbutiker. Kokosvatten marknadsförs ofta som en sport- eller hälsodryck och nu har några forskare vid Indiana University Southeast i New Albany tittat närmare på om det verkligen stämmer.
 
Forskarna har analyserat och jämfört kokosvatten med sportdryckerna Gatorade och Powerade och fann att kokosvatten var den som innehöll mest kalium. Kokosvatten innehöll upp till 1500 mg per liter, jämfört med upp till 300 mg per liter för Powerade och Gatorade.
 
- Kokosvatten är en naturlig dryck som har allt din genomsnittliga sportdryck innehåller och mer. Kokosvatten innehåller fem gånger mer kalium än Gatorade eller Powerade. När du får kramp i musklerna kan kalium hjälpa dig att bli av med krampen. Det är en hälsosam dryck som fyller på de näringsämnen som din kropp har förlorat under måttlig träning, säger Bhattacharya, en av forskarna bakom studien.
 
Även personer som inte tränar kan gynnas av att dricka kokosvatten enligt forskarna. Det beror på att vår kost i regel innehåller låga nivåer av kalium men höga nivåer av natrium, som finns i till exempel salt.
 
Tidigare forskning har visat att en obalans mellan natrium och kalium är ohälsosamt. I en studie såg man att de som åt mat med lite kalium och mycket natrium löpte dubbelt så stor risk att dö av hjärtsjukdom och 50 procent högre risk att dö av andra orsaker.
 
När det gäller natrium innehöll kokosvatten 400 mg per liter jämfört med 600 mg per liter för de andra två drycker. Mängden magnesium och kolhydrater var relativt lika i alla tre dryckerna.
 
För de som tränar på intensiv nivå, där de svettas mycket, innehåller kokosvatten troligen för lite natrium. Forskarna i studien rekommenderar att de som tränar intensivt använder sportdrycker med mer natrium, eftersom natrium försvinner ut ur kroppen med svetten och kokosvatten kan inte ensamt ersätta det förlorade natriumet.
 
Utöver magnesium, natrium och kalium innehåller kokosvatten även antioxidanter som är bra för kroppen.
 
 
 
Kommentarer på denna artikel
 
Inga kommentarer har skrivits än
Kommentera denna artikel