Skribent: Carina Andersson
Skriv ut  Tipsa en vän  A B C
Publicerad: 4/2/2013

Omega 3-fett gör att pensionärer lever två år längre

En ny amerikansk studie visar att Omega 3-fett är bra för hjärtat och gör att äldre lever friskare längre.
 
Omega 3-fett gör att pensionärer lever två år längre
Omega 3-fettsyror finns i fet fisk som lax, makrill, sardiner och sill samt i vegetabiliska livsmedel som linfröolja, rapsolja, valnötter och hampafrön.
 
Kopplingen mellan Omega 3 och hjärthälsa är väletablerad, men den nya studien vid Harvard School of Public Health är den första att undersöka kopplingen mellan halten av omega 3-fett i blodet och dödsfall.
 
Underlaget till studien består av 2.700 friska pensionärers patientjournaler. Deltagarna var vid god hälsa och uppföljningen skedde under 16 års tid.
 
Deltagarna gav regelbundet blodprov, genomgick fysiska undersökningar och diagnostiska tester samt besvarade enkäter om deras medicinska historia, livsstil och övergripande hälsa.
 
Olika typer av omega 3 fett
Forskarna fann att patienter med höga nivåer av tre typer av omega 3 fettsyror, antingen enskilt eller i kombination, i blodet löpte mycket mindre risk att dö i förtid.
 
Omega 3-fettet DHA, dokosahexaensyra, var kopplat till 40 procent lägre risk att dö i hjärt-kärlsjukdom, särskilt från arytmi, eller störd hjärtrytm. DPA, dokosapentanoesyra, minskade risken för dödsfall i stroke medan EPA, eikosapentaensyra, var kopplad till en lägre risk för hjärtinfarkt.
 
De patienter som totalt hade de högsta nivåerna av alla tre fettsyrorna i blodet löpte 27 procent mindre risk att dö i förtid.
 
Fakta:
Här finns Omega 3 i maten:
Nedanstående värden är per 100 gram livsmedel
 
  • Linfröolja 53 g
  • Hampfröolja 18,8 g
  • Kallpressad rapsolja 10,7 g
  • Valnötter 6,8 g
  • Fet majonnäs 6,6 g
     
  • Makrill 5 g
  • Sardiner 4 g
  • Lax 3,5 g
  • Sill 3,4 g
  •  
     
    Kommentarer på denna artikel
     
    Inga kommentarer har skrivits än
    Kommentera denna artikel