Skribent: Annethe Åhrberg
Skriv ut  Tipsa en vän  A B C
Publicerad: 10/13/2013

Vegetarianer lever längre

En stor amerikansk studie, med fler än 73.000 deltagare, visar att en vegetarisk kost ger fler levnadsår än en traditionell köttkost.
 
Vegetarianer lever längre
Studien är utförd på Sjundedagsadventister, ett religiöst samfund i Kalifornien.
 
Tidigare studier och statistik visar att de i snitt lever fyra till sju år längre än andra i Kalifornien. Man tror att det beror på deras sunda livsstil. De röker inte, de äter mycket vegetariskt, de har en gemensam tro och samhörighet och de är fysiskt aktiva.
 
Forskarna vid Loma Linda University i Kalifornien ville jämföra livslängden hos köttätare och vegetarianer och är den största studien i sitt slag. Underlag från mer än 73.000 personer har samlats in och uppföljning har skett under sex år.
 
Studien började med att deltagarna fick fylla i vad de äter och sedan delades de in i fyra grupper veganer, äter inte några animaliska produkter, lakto-ovo-vegetarianer, äter mejeriprodukter och ägg, pesco-vegetarianer, äter fisk men inte kött, semi-vegetarianer, äter kött max en gång i veckan.
 
Den grupp som levde längst var pesco-vegetarianer följt av veganer och sedan lakto-ovo-vegetarianer. Man såg att dom som åt vegetariskt minskade sin risk att dö med i snitt 12 procent jämfört med dom som regelbundet åt kött.
 
Tidigare studier har visat att en vegetarisk kost är förknippad med minskad risk för kroniska sjukdomar som typ 2-diabetes, fetma, metabola syndromet, hjärt- och kärlsjukdomar, njursvikt och högt blodtryck.
 
I den nya studien fann forskarna att de som dött under denna period var de som åt mer kött än de andra. Man såg också att män gynnades mer av en vegetarisk kost än kvinnor. En annan slutsats är att oavsett vilken vegetarisk inriktning man väljer så är det bättre att äta en växtbaserad kost än en kost med halvfabrikat och mycket kött.
 
Alla behöver inte bli vegetarianer menar forskarna men alla mår bra av att dra ner på köttet och ersätta några måltider per vecka med fisk eller något vegetariskt alternativ som grönsaksbiffar, bönor eller linser. Genom att lägga till grönsaker till varje måltid kan man också förbättra hälsan.
 
Det finns en europeisk studie från 2009 som inte visar någon större skillnad i dödlighet mellan köttätare och vegetarianer. Forskarna vid Loma Linda University förklarar denna skillnad med att det kan bero på att Sjundedagsadventisterna äter nästan dubbelt så mycket kostfiber och vitamin C som deltagarna i den Europeiska studien.
 
 
Fakta:
Sjundedagsadventisternas kost
En mängd kliniska studier har gjorts på sjundedagsadventister. De visar att de flesta sjundedagsadventister är friskare och lever längre än andra populationer. De löper 50 procent lägre risk att utveckla hjärtsjukdom, vissa typer av cancer, stroke och diabetes.
 
Så här äter sjundedagsadventisterna:
Kolhydrater som bröd, müsli, pasta och ris: 6-11 portioner per dag. De rekommenderas att välja fullkorn och fiberrikt.
 
Grönsaker, frukt och bär: 7-9 portioner per dag
 
Mejeriprodukter eller vegan alternativ: 2-4 portioner per dag
 
Baljväxter, nötter och frön: 2-4 portioner per dag
 
Fetter och oljor: 2 msk per dag
 
De undviker alkohol, kaffe, te och andra koffeinhaltiga drycker.
 
Vegetariska recept:
 
 
Kommentarer på denna artikel
 
Inga kommentarer har skrivits än
Kommentera denna artikel