Skribent: Annethe Åhrberg
Skriv ut  Tipsa en vän  A B C
Publicerad: 6/15/2016

Grön juice - både gott och smart

Grön juice och grön smoothie är en av de stora trenderna sedan några år tillbaka. Om du inte äter så mycket grönsaker kan det vara värt ett försök att dricka dom istället.
 
Grön juice - både gott och smart
Gröna drinkar i form av juice eller smoothie eller kanske en vetegrässhot blir mer och mer tillgängligt i takt med att fler juicebarer startar runt om i landet.
 
Om du vill göra gröna drinkar hemma så behövs en juicepress eller råsaftcentrifug, men det kan också fungera bra med en mixer till att börja med. Mixern används oftast till smoothies som får en lite tjockare konsistens.
 
Genom att göra smoothies eller grön juice får vi i oss mängder av nyttiga vitaminer, mineraler, antioxidanter och växtämnen som stärker immunförsvaret och på sätt ger oss skydd mot sjukdomar och för tidigt åldrande.
 
Som nybörjare är det bra att börja med 60 procent frukt och bär och 40 procent grönt för att inte bli avskräckt. Successivt är det sedan bra att öka mängden grönt och minska mängden frukt. Genom att använda grönsaker blir sockerinnehållet lägre än om du använder frukt. Bär innehåller också mindre socker än frukt.
 
Exempel på bra kombinationer är spenat, mango och citron eller äpple, selleri, grönkål och passionsfrukt. Fryst broccoli tillsammans med jordgubbar och apelsin i en mixer ger en fräsch och svalkande slush om du späder ut med vatten.
 
Här är lite recept på gröna drinkar att bli inspirerad av. Våga prova!
 
Grön superjuice: Fräschingen>>
 
Kale devil>>
 
Supergreens - Sommarglädje>>
 
Kiwi Mynta detoxdrink>>
 
Broccolismoothie>>
 
Fänkål och apelsindryck>>
 
Gröna örter>>
 
 
Spenatdrink med lime>>
 
 
Fakta:
 
 
Kommentarer på denna artikel
 
Inga kommentarer har skrivits än
Kommentera denna artikel