Skribent: Carina Andersson
Skriv ut  Tipsa en vän  A B C
Publicerad: 6/7/2014

Baljväxter och korn är bra för hälsan

Genom att lägga till baljväxter och korn kan du minska risken för hjärt- och kärlsjukdom och metabola syndromet. Det visar en ny studie från Lunds universitet.
 
I studien deltog 46 kvinnor i åldern 50-73 år som var friska men lätt överviktiga och därmed i riskzonen för att utveckla diabetes, hjärt- och kärlsjukdom och metabolt syndrom.
 
Studien pågick i 12 veckor och var uppdelad på tre faser. Under fyra veckor åt de enligt nordiska näringsrekommendationer, NNR, därefter följde en fyraveckorsperiod där de åt som de brukade. Den sista perioden om fyra veckor fick de äta enligt näringsrekommendationerna men med tillägg av 85 g bruna bönor eller kikärtor, 60 g kokta, hela eller hackade korngryn och 200 gram bröd som innehöll en hög andel hela kornkärnor per dag.
 
Forskarna tog blodprover under referens- och kontrollkosten och mätte LDC-kolesterol, glukos, insulin och sammanvägda riskfaktorer för hjärt- och kärlsjukdom.
 
Resultaten av studien visar att personerna bland annat fick sänkt blodtryck, minskat LDL-kolesterol och minskade nivåer av en markör som förknippas med risk för att utveckla metabolt syndrom. Sammanlagt minskade riskmarkörerna för att utveckla hjärt- och kärlsjukdomar med elva procent.
 
Många undviker bönor och andra baljväxter eftersom det kan ge gaser och känsla av uppkördhet. I studien upplevde deltagarna att detta försvann efter en vecka med bönkost. Forskarna förklarar det med att bakteriefloran hunnit växa till sig.
 
Fakta:
NNR, Nordiska näringsrekommendationerna
Typiskt för en hälsosam kost enligt NNR är massor av grönsaker, frukt och bär, baljväxter, regelbundet intag av fisk, vegetabiliska oljor, fullkorn, magra mejeriprodukter och magert kött. Begränsa intaget av rött kött, bearbetat kött, socker, salt och alkohol.
 
Rekommenderad fördelning av energi per dag:
Fett 25-40 E%
Kolhydrater 45-60 E%
Protein 10-20 E%
 
 
Kommentarer på denna artikel
 
Inga kommentarer har skrivits än
Kommentera denna artikel