Skribent: Anna Bengtsson
Skriv ut  Tipsa en vän  A B C
Publicerad: 10/27/2016

Ät frukost och minska suget efter sött

Genom att äta frukost kan du minska suget efter onyttigheter under dagen. Det visar forskning som publicerats i Nutrition Journal.
 
Ät frukost och minska suget efter sött
Forskning har tidigare visat att dopaminnivåerna är nedsatta hos personer som är överviktiga eller feta. Det gör att det krävs mer stimulans eller mat för att framkalla en känsla av nöjdhet.
 
Nu ville forskarna undersöka om det finns något sätt att förhindra sötsug och överätande. Man undersökte sambandet mellan olika frukostar och deltagarnas dopaminnivåer.
 
Forskarna kunde konstatera att genom att äta frukost, särskilt en proteinrik sådan, ökade nivåerna av dopamin. Det gjorde att suget och risken för överätande under dagen minskade väsentligt.
 
Dopamin är är en signalsubstans i hjärnan som bland annat frisätts när vi äter. Dopamin styr bland annat vår rörelseförmåga och motivation men är också verksam i kroppens belöningssystem. Dopamin behövs för ett skarpare tänkande och ökad koncentrationsförmåga.
 
- Vår forskning visar att människor upplever en dramatisk minskning av sug efter söta livsmedel när de äter frukost. Om de dessutom åt en frukost med mycket protein så minskade även suget efter feta livsmedel. När deltagarna hoppade över frukosten så ökade suget efter sött och fett under dagen, säger Heather Leidy, bitr professor i näringslära och träningsfysiologi och medförfattare till studien.
 
Fakta:
Så kan du boosta din frukost med protein
 
  • Blanda hackad mandel, pumpafrön och chiafrön och strö över din gröt, yoghurt eller keso.
     
  • Ät omelett eller koka ägg och skiva på din smörgås.
     
  • Prova fröknäcke med jordnötssmör.
     
  • Blanda i hampafrön och havregryn i din smoothie.
  •  
     
    Kommentarer på denna artikel
     
    Inga kommentarer har skrivits än
    Kommentera denna artikel