Skribent: Carina Andersson
Skriv ut  Tipsa en vän  A B C
Publicerad: 11/10/2016

Stekta grönsaker är nyttigt

En spansk studie visar att det är hälsosammare att steka grönsakerna i olivolja än att koka dom.
 
Stekta grönsaker är nyttigt
Genom att steka grönsakerna i kallpressad olivolja tillförs grönsakerna näring från olivoljan. Det gör att stekta grönsakerna innehåller mer näring i form av fenoler än om de till exempel kokas.
 
Fenoler är en sorts antioxidanter som ger skydd i kroppen. Andelen fenoler i en olivolja kan variera. Mest fenoler innehåller kallpressad olivolja, även kallad extra vergine. Den innehåller ofta 600-800 mg fenoler per kilo, medan annan olivolja kan innehålla bara 100-300 mg/kilo.
 
Fenoler är ett samlingsnamn för flera olika sorters fenoler. I tidigare studier med olivolja har till exempel fenolen oleuropein visat sig ge skydd mot hjärt- och kärlsjukdom. En annan fenol i olivolja är hydroxytyrosol som kan ge skydd mot infektioner i mage, tarm och luftvägarna.
 
I studien vid universitetet i Granada testade forskarna olika tillagningsmetoder av vanliga grönsaker som ingår i Medelhavskosten. De använde 120 gram potatis, pumpa, tomat och aubergine.
 
De olika tillagningsmetoderna var stekning i kallpressad olivolja, kokning i vatten och en blandning av kokande vatten med olivolja. Resultatet visade att oljan överfördes till grönsakerna under tillagningen och det gjorde att fenolföreningarna och därmed näringsvärdet ökade i grönsakerna.
 
Stekning visade sig öka näringsinnehållet mest och kan därmed ge bäst skydd mot sjukdomar enligt forskarna. På andra plats kom kokning med en blandning av vatten och olivolja medan kokning i bara vatten var sämst.
 
 
Fakta:
 
 
Kommentarer på denna artikel
 
Inga kommentarer har skrivits än
Kommentera denna artikel