Skribent: Carina Andersson
Skriv ut  Tipsa en vän  A B C
Publicerad: 3/31/2016

Kaffe och hälsa vilka samband finns?

Nya vetenskapliga studier tyder på att måttlig konsumtion av kaffe kan bidra till att minska en del sjukdomsrisker.
 
Kaffe och hälsa vilka samband finns
En svensk studie vid Uppsala Universitet visar att du är upp till fem år yngre, ur biologiskt perspektiv, om du dricker tre koppar kaffe per dag jämfört med dom som inte dricker kaffe alls.
 
Vi blev nyfikna på mer forskning kring kaffe och hälsa och hittade fler positiva fördelar. Nedan är forskning baserad på observationsstudier om kaffe och hälsa. Det innebär att forskare dragit slutsatser baserat på skillnader mellan antal sjukdomsfall hos kaffedrickare jämfört med sjukdomsfall hos dom som inte dricker kaffe.
 
Skyddar mot diabetes typ 2
De som regelbundet dricker kaffe under flera år löper mindre risk att drabbas av diabetes typ 2. Man tror att det kan bero på kaffets innehåll av antioxidanter.
 
Minskad risk för levercancer och skrumplever
Man har sett att regelbunden kaffekonsumtion kan minska risken för utveckling av skrumplever och levercancer hos vissa.
 
Mindre risk för gallsten
Kaffe med naturligt innehåll av koffein har visat sig kunna minska risken för utveckling av gallsten. Detta samband fanns inte för koffeinfritt kaffe.
 
Ökar inte risken för hjärtsjukdom och stroke
Studier visar inte på någon risk med kaffedrickande och hjärtsjukdom eller stroke. Vissa studier har påvisat en något lägre risk för stroke hos kaffedrickare med måttlig konsumtion.
 
Minskad risk för hjärnsjukdom
Kaffe med naturligt innehåll av koffein kan minska risken för att drabbas av Parkinsons sjukdom. För kvinnor fann man att en konsumtion motsvarande 1-3 koppar kaffe per dag gav bäst skydd.
 
Minskad risk för depression
Måttligt intag, 3-5 koppar kaffe per dag, minskar risken för att drabbas av nedstämdhet eller depression visar sju studier med fler än 300000 deltagare.
 
Finns det då inga negativa effekter av kaffedrickande?
Jo, forskare har kommit fram till att gravida kvinnor inte ska överkonsumera kaffe eller koffeindrycker då det kan öka risken för sena missfall.
 
 
 
Fakta:
Kaffets hemligheter
Vad är det då som kaffe innehåller som påverkar vår hälsa positivt? Här presenterar vi det som troligen bidrar till att det är nyttigt.
 
Koffein
Koffein är den huvudsakliga farmakologiskt aktiva föreningen i kaffe. Koffein är centralstimulerande. Koffein finns bland annat i kakaobönor, teblad och kaffebönor. En kopp kaffe ger cirka 80-100 mg koffein. Koffein bidrar till uppmärksamhet och vakenhet. Vid överdosering av koffein kan man bli yr och känna sig illamående samtidigt som skakningar ofta uppstår.
 
Antioxidanter
Kaffe innehåller en mängd olika föreningar med antioxiderande egenskaper. Kaffe innehåller antioxidanter i form av bland annat magnesium, polyfenoler och klorogensyra.
 
Diterpener
Kaffe innehåller ett ämne som kallas diterpener i form av cafestol och kahuieol. Dessa förekommer naturligt i kaffebönans olja och kan bidra till hälsoeffekterna.
 
 
Kommentarer på denna artikel
 
Inga kommentarer har skrivits än
Kommentera denna artikel