Skriv ut  Tipsa en vän  A B C
Publicerad: 9/5/2005

Må bättre med rätt sorts fett

De flesta av oss vet redan att olivolja och rapsolja innehåller fett som är nyttigt för oss. Många vet också att det finns fett som är mindre bra, men vilket fett är det och hur ska det undvikas? Måste man vara kemist för att kunna tyda ingrediensförteckningen på bordsmargarinet och för att inte skrämmas av alla larmrapporter? Mättat fett, härdat fett och transfettsyror är aktuella begrepp som det kan vara värt att veta lite mer om.
 
Må bättre med rätt sorts fett

Fotograf: P-O Bergström

I Sverige är vi vana vid att använda bredbart fett på brödet. Det traditionella smöret har av många ersatts med margarin, bordsmargarin eller lättmargarin. Varför bytte vi bort smöret egentligen och var det verkligen ett bra val?
 
Animaliskt respektive vegetabiliskt fett
Smöret, ett animaliskt fett - från djur, innehåller mycket mättade fettsyror. Ett högt intag av mättat fett ökar risken för hjärt- och kärlsjukdomar. När man talar om mättat, omättat och fleromättat fett avses den kemiska strukturen på fettet.
Vegetabiliskt fett, som till exempel margarin och olja - från växter, innehåller mycket omättade och fleromättade fettsyror, som minskar risken för hjärt- och kärlsjukdom. Ett fett som innehåller mycket mättade fettsyror är fastare i konsistensen än ett fett som innehåller mycket omättade fettsyror. Margarinet introducerades som ett billigare alternativ till smör. Smaken förbättrades med tiden och det var praktiskt med ett mjukare fett som gick lättare att bre på brödet. Framförallt var margarinet ett bättre alternativ än smör med tanke på risken för hjärt- och kärlsjukdom.
Så långt är allt väl, förutom att det just nu pågår en debatt gällande margarintillverkningen. Skeptiker menar att giftiga ämnen används vid tillverkningen och att processen som fettet genomgår är så konstlad att margarinet rentav blir skadligt. Förutom detta har forskare funnit att så kallade transfettsyror bildas vid margarintillverkningen. Just nu talas det mycket om hur farligt det är med transfettsyror. Självklart skapar detta oro bland konsumenterna. Det bästa kanske hade varit att göra som i medelhavsländerna och doppa brödet i olivolja?
 
Vad är härdat fett, omestrat fett och transfettsyror egentligen?
För att de vegetabiliska oljorna ska bli fastare måste de genomgå en kemisk process, antingen härdning eller omestring. Vid härdning binds väte till de omättade fettsyrorna. Vid omestring löses en del kemiska bindningar upp och ombildas så att fettmolekylen ändrar struktur. Båda processerna leder till att de omättade fetterna får en karaktär som påminner om mättat fett. På senare tid har det framkommit att så kallade transfettsyror bildas under denna process. Transfettsyror bildas naturligt redan i komagen och finns därför även i smör och andra mejeriprodukter. Det finns inga klara vetenskapliga belägg för att de transfettsyror som bildas naturligt är olika dem som bildas under härdningsprocessen. Samtliga transfettsyror påminner till sin struktur om mättat fett och har också det mättade fettets effekt på hälsan.
 
Ska vi då inte våga äta margarin och lättmargarin heller längre?
En stor undersökning gjord av livsmedelsverket visade att bordsmargarin och de flesta hushållsmargariner i princip är fria från transfettsyror. Höga halter fanns dock i friteringsfettet som används till pommesfrites, i bagerifett som används till kakor och kex samt fett i snacks och godis. I Sverige har vi ett mycket lågt intag av transfettsyror, cirka 2 gram/person/dag. Huvuddelen kommer från feta mejeri-och charkprodukter. Intaget av mättat fett är mycket högre, 30-40 gram/person/dag, och skulle behöva minskas med en tredjedel med tanke på den allmänna folkhälsan. Alltså kan vi lugnt fortsätta använda bordsmargarin på smörgåsen.
 
Fakta:
Praktiska tips för bättre fett
 
Så här kan du enkelt minska intaget av mättat fett och transfettsyror och öka intaget av det omättade och fleromättade fettet.
 
1. Välj ett bordsmargarin med stor andel omättat och fleromättat fett, med låg fetthalt, till exempel Lätt och lagom eller Becel.
 
2.Byt ut feta livsmedel mot magrare alternativ:
Fet ostMager ost
Feta korvar och andra charkprodukterNyckelhålsmärkta alternativ eller hela köttpålägg, tex skinka, nötrulle, kalkonbröst, rostbiff.
Feta mejeriprodukter som t ex creme fraicheMagrare varianter t ex lätt cremefraiche
Gräddsås på vispgräddeRedd mjölkbaserad sås toppad med matlagningsgrädde.
 
3.Festa gärna till det med en räksmörgås. Räkor är väldigt mager mat i sig och höjer inte kolesterolvärdet som alla trodde för några år sedan. Majonnäs och ägg innehåller nyttigt fett.
 
4. Alla feta fiskar till exempel lax, sill och makrill är egentligen relativt magra, men det fett som de innehåller är väldigt nyttigt, så vi borde äta mer av dessa läckerheter från havet.
 
5. Använd olivolja eller rapsolja till matlagning och bakning. Att steka i olja kan ha sina nackdelar. Smör har bättre stekegenskaper och man kan därför blanda smör och olja i stekpannan.
 
6. Att minska ner på intaget av snabbmat, kakor och godis kommer att ha en stor effekt på intaget av både mättat fett, härdat fett och transfettsyror. För att inte tala om konserveringsmedel och färgämnen och andra kemiska substanser som de flesta av oss vill undvika.
 
Dessa praktiska råd kommer inte bara att leda till en förbättrad fettkvalitet utan även bidra till ett minskat fett- och energiinnehåll i maten, som i sin tur kan innebära en viktnedgång för den som önskar det.
 
 
Kommentarer på denna artikel
 
10/12/2010 4:17:16 PM - Tommy
hmmm...
Vid omestring flyttas väl fettsyrorna bara runt på glycerolmolekylen slumpvis, bildas väl inga transfetter av detta!!!?
Denna teknik används väl för att slippa hydrogeneringen (härdningen).
 
Sen e ju smör gott =)
 
Och omega-fettsyror är ingen lögn. Dem är tillockmed essentionella.
 
8/21/2008 11:36:44 AM - Maria
Omega-lögnen
Håller med Smart.
Lättmargariner är rent hälsofarliga och jag är övertygad om att de gjort oss fetare. Det vegetabiliska fetterna slås sönder till oigenkännlighet och kroppen vet inte vad den ska göra av dem. Ät så rent som möjligt. Helst smör om man behöver ha något på smörgåsen. Eller Bregott om man tycker smör är för hårt.
 
6/22/2008 5:07:20 PM - Smart
Den stora lögnen
Männinskan har sen urtiden närt sig på animaliskt fett. Sen SLVs rekommendationer om större kolhydratintag har svenskarna endast blivit fetare !
 
 
Kommentera denna artikel