Skriv ut  Tipsa en vän  A B C
Publicerad: 5/11/2007

Nio av tio svenskar äter för lite frukt och grönt

Svenskarnas matvanor får betyget 6 på en 12-gradig skala. Det framkommer av Livsmedelsverkets indikatorer för bra matvanor.
 
Svenska folket äter för mycket av söta livsmedel och mättat fett men för lite av fiberrika livsmedel. Det ökar risken för exempelvis diabetes och hjärt- och kärlsjukdomar.
 
- Ett första steg är att byta ut det mesta av kakorna och godiset mot frukt och grönsaker, säger Wulf Becker, nutritionist och professor i näringsforskning.
 
De hälsoproblem som är förknippade med maten är i hög grad kopplade till ohälsosamma matvanor, snarare än till ”gifter” i maten. Förbättrade matvanor bidrar, tillsammans med ökad fysisk aktivitet, till att minska risken för diabetes, hjärt- och kärlsjukdomar och fetma.
 
Få äter som råden
Livsmedelsverkets indikatorer för bra matvanor är en årligen återkommande undersökning av svenskarnas matvanor. Där framgår att det är få svenskars matvanor som rimmar med Livsmedelsverkets råd:
 
• En av tio äter frukt och grönsaker fem gånger om dagen.
• En av tio äter fisk tre gånger i veckan.
• Fyra av tio äter minst tre skivor grovt bröd om dagen.
• Tre av tio äter söta och feta livsmedel som godis, läsk/saft och kaffebröd minst en gång om dagen.
 
Skillnader
Män äter mer sällan frukt och grönsaker men oftare läsk/saft än kvinnor, som oftare äter godis. Yngre dricker mer saft/läsk än äldre och äter mer sällan fisk och skaldjur. Lågutbildade äter mindre frukt och grönsaker, men mer kaffebröd och läsk/saft, än högutbildade.
 
Frukt och grönsaker
Livsmedelsverkets råd är att äta minst 500 gram frukt och grönsaker per dag. Det minskar risken för hjärt-kärlsjukdom, övervikt och vissa cancerformer.
Indikatorstudien visar att endast en av tio äter i överensstämmelse med råden.
 
Grovt bröd
Bröd bör vara den enskilt största energikällan i kosten. Hälften bör vara fiberrikt. Fullkorn har visat sig kunna minska risken för hjärt- och kärlsjukdomar och diabetes. Fullkornsbröd är bra för blodsockerbalansen och ger långvarig mättnadskänsla.
 
Undersökningen visar att fyra av tio äter minst tre skivor grovt bröd (mjukt eller hårt) om dagen.
 
Fisk
Fisk är rik på vitaminer och mineralämnen, speciellt vitamin D, jod och selen. Fet fisk som lax, makrill, sill och strömming innehåller omega 3-fett som kan minska risken för hjärt- och kärlsjukdomar. 2-3 portioner fisk och skaldjur per vecka (120 gram färsk fisk per portion) är lagom. Det är bra om en av tre fiskmåltider består av fet fisk.
 
Bara en av tio äter fisk tre gånger i veckan. Var tredje svensk äter fisk minst två gånger i veckan.
 
Matfett
En minskning av mättat fett och en ökning av omättat fett minskar risken för hjärtinfarkt. En tumregel är att välja mjuka fetter framför hårda. Till matlagning rekommenderas flytande margarin eller olja, till brödet magert smörgåsfett, till exempel lättmargarin.
 
Konsumtionen av fett bör minska, men typen av fett är av större betydelse för hälsan än den totala mängden.
 
Livsmedelsverket har undersökt matfett på smörgås. Två av tre använder lättmargarin med 40 procents fetthalt eller lägre, eller inget matfett alls på sitt bröd.
 
Tomma kalorier
Indikatorstudien har också undersökt hur ofta svenskarna äter godis, kaffebröd, läsk och pommes frites.
 
I genomsnitt äter svensken godis ett par gånger i veckan bullar, kakor och annat bakverk ett par gånger i veckan läsk och saft ett par gånger i veckan samt friterad eller stekt potatis tre gånger i månaden.
 
En normalkonsument med stillasittande arbete kan äta livsmedel med tomma kalorier högst ett par gånger i veckan, sammanlagt.
 
Nyckelhålet
 
- Det finns en enkel hjälp att välja bättre mat, säger Wulf Becker. Med Livsmedelsverkets symbol nyckelhålet hittar man de magra och fiberrika varorna där det finns flera alternativ. Nyckelhålsmärkta mejeri- och köttprodukter har mindre av mättat fett och nyckelhålmärkta spannmålsprodukter har mer kostfiber.
 
Vi får i oss för mycket
- mättat fett
- tillsatt socker
 
Vi får i oss för lite
- kostfiber
 
Vi bör äta mer
- frukt
- bär
- grönsaker
- grovt bröd
- mer fisk, gärna 3 gånger i veckan
 
Och vi bör äta mindre av
- fet och söt mat, såsom kakor, bakverk, glass, godis, snacks, saft och läsk.
 
Vi bör välja
- magrare kött- och mejeriprodukter, före fetare,
- flytande och mjukt matfett före hårt.
 
Livsmedelsverket
 
 
 
Kommentarer på denna artikel
 
Inga kommentarer har skrivits än
Kommentera denna artikel