Skribent: Annethe Åhrberg
Skriv ut  Tipsa en vän  A B C
Publicerad: 10/30/2007
Uppdaterad: 10/31/2007

Mer antioxidanter i ekologiskt

Ny forskning visar att det lönar sig att välja ekologiskt. Om du väljer ekologisk mjölk istället för vanlig så får du i dig upp till 80 procent mer antioxidanter.
 
Ett 4-årigt projekt inom EU visar att ekologiskt odlade livsmedel innehåller mer näring och cancerbekämpande och hjärtstärkande antioxidanter än vanlig mat.
 
Forskarna odlade frukt, grönsaker, vete och rotfrukter på ekologiska och traditionella odlingar runtom i Europa och jämförde sedan näringsinnehållet. Även mjölkproduktionen har studerats och jämförts.
 
Projektet Quality Low Input Food är det största projektet någonsin för att jämföra för- och nackdelar med ekologisk odlade livsmedel. Projektet som är EU-finansierat startade 1 mars 2004 och sträcker sig över 4 år.
 
Hittills har projektet kunnat konstatera:
 
  • Att äta ekologiskt mat kunde jämställas med att äta en extra portion frukt och grönsaker per dag.
     
  • Ekologiskt odlade livsmedel ger upp till 40 procent mer antioxidanter än traditionellt odlade.
     
  • Ekologisk mjölk ger mellan 50-80 procent mer antioxidanter än vanlig mjölk samt hälsosammare fettfördelning.
     
    De slutliga resultaten, som involverar mer än 30 olika forskningsinstitut i Europa, kommer publiceras under det kommande året. Forskarna jobbar nu med att få fram vad skillnaden mellan ekologisk och traditionell mat beror på.
  •  
    Ytterligare information »
     
    Fakta:
    Vad är antioxidanter?
    Antioxidanter har en skyddande effekt på kroppens celler mot de fria radikalerna som bildas ur det syre vi andas och via energiomsättningen i kroppen.
     
    Fria radikalerna kan ge skadliga effekter på cellerna genom att reagera med till exempel arvsanlaget (DNA).
     
    Antioxidanter är bland annat vitamin A, C, E, mineralen selen och flavonoider.
    A- vitamin finns i gulröda och mörkgröna grönsaker. E-vitamin finns i fisk, vegetabiliska oljor, margarin och mandel. C-vitaminer finns rikligt i alla grönsaker och frukt. Selen finns i fisk, kött, och ägg. Flavonoider finns i te, äpple, lök, rödvin.
     
    Källa: karolinska.se
     
    Läs mer:
     
     
    Kommentarer på denna artikel
     
    3/10/2017 12:47:29 PM - Bög
    jag gillar
    OJ OJ OJ KAN MAN FÅ SE PÅ DEN HÅRDA
     
    11/22/2008 5:21:27 PM - martin
    .
    finns ingen skillnad imellan eko och icke-eko mjölk.
     
    10/30/2007 1:12:21 PM - Lena
    Yes!
    Jag visste väl det. Köper ekologiskt sedan 5 år tillbaka och det är värt varenda krona.
     
    Kommentera denna artikel