Skriv ut  Tipsa en vän  A B C
Publicerad: 7/25/2008

Soja sänker spermiekvaliteten

Män som äter en halv portion sojabaserade livsmedel per dag har lägre koncentrationer av spermier än män som inte äter soja livsmedel, enligt ny forskning. Sambandet var särskilt markant bland män som var överviktiga eller feta.
 
Soja sänker spermiekvaliteten
I den största studien på människor för att undersöka förhållandet mellan spermiekvalitet och fytoöstrogener fann man att män som åt mest soja hade sämre spermiekoncentration än dom som inte åt sojaprodukter.
 
Fytoöstrogener, isoflavoner, är växtföreningar med östrogena effekter. Dom finns främst i sojabönor och sojabaserade produkter som till exempel tofu. I studier med djur har man tidigare kopplat den höga konsumtionen av isoflavoner till infertilitet hos djur.
 
Forskarna analyserade sojaintaget hos 99 män som hade deltagit i en utvärdering för subfertilitet mellan år 2000 och 2006. Man frågade dem hur ofta och hur mycket de hade ätit under de föregående tre månaderna av sojabaserade livsmedel som Tofu, Tempeh, Tofu- eller soja- korv, bacon, hamburgare, sojamjölk, ost, yoghurt och glass eller andra sojaprodukter som rostade nötter, drycker, pulver och energibarer.
 
Männen delades in i fyra grupper efter intag av sojabaserade livsmedel och mängden isoflavoner. Efter justering för faktorer som ålder, avhållsamhetstid, body mass index (BMI), alkohol och koffeinintag samt rökning, fann man att dom män som hade högsta sojaintaget hade i genomsnitt 41 miljoner spermier per milliliter mindre än män som inte åt sojaprodukter. Den normala spermiekoncentration för män varierar mellan 80-120 miljoner per ml.
 
Sojaintaget för den grupp som åt mest soja låg i snitt på en halv portion per dag. Deras intag av isoflavoner kan jämföras med en kopp sojamjölk eller en portion Tofu, Tempeh eller sojahamburgare varannan dag.
 
Forskarna fann att sambandet mellan sojaintag och sämre spermiekoncentration var starkast hos män som var överviktiga eller feta. 72 procent av dom män som deltog i studien var överviktiga eller feta.
 
Forskarna fann också att män som har normal eller hög spermiekoncentration kan vara mer mottagliga för bieffekter av sojalivsmedel än män med låg spermiekoncentration.
 
Studien har inte avslöjat varför sojalivsmedel har denna effekt på spermier, men doktor Chavarro, som ledde studien, spekulerar i att en ökad östrogenaktivitet kan ha en negativ effekt på produktionen av spermier genom att störa andra hormonella signaler. Denna effekt kan förstärkas ytterligare hos överviktiga och feta män, eftersom män med höga nivåer av kroppsfett producerar mer östrogen än smalare män, vilket leder till höga totala nivåer av östrogen i kroppen och reproduktionsorgan.
 
Källa: Eurekalert
 
Ytterligare information »
 
Fakta:
Olika livsmedel har olika mängd isoflavoner, fytoöstrogener. Här är en lista på sojalivsmedel och deras isoflavon-innehåll per 100 gram:
 
Sojamjöl, 131-198 mg
Sojaprotein, 56 mg
Tofu, 13,5-67 mg
Miso, 45 mg
Sojabönor, 37 mg
Tempeh, 29-53 mg
Sojaost, 6-31 mg
Sojaburgare, 8-15 mg
Sojamjölk, 5-10 mg
 
Källa: Laga mat med naturligt östrogen, Forum förlag
 
 
Kommentarer på denna artikel
 
Inga kommentarer har skrivits än
Kommentera denna artikel