Skriv ut  Tipsa en vän  A B C
Publicerad: 2/10/2012

Träning i tjugoårsåldern är bra för skelettet

Fysisk aktivitet i tjugoårsåldern förbättrar skelettillväxten och kan minska risken för benbrott senare i livet. Det visar en studie på över 800 svenska män som genomförts vid Sahlgrenska akademin.
 
Träning i tjugoårsåldern är bra för skelettet
Skelettets hållfasthet bestäms tidigt i livet. Ju mer din benmassa utvecklas när du är ung, desto mindre är risken att du drabbas av benbrott när du är äldre.
 
Tidigare forskning har visat att träning som sker före och under puberteten är särskilt viktig för skelettets tillväxt.
 
Forskare vid Sahlgrenska akademin, Göteborgs universitet, kan nu visa att även träning i tjugoårsåldern förbättrar skelettillväxten vilket motverkar risken för framtida benbrott.
 
Mattias Lorentzon och hans kollegor vid Sahlgrenska akademins Centrum för ben- och artritforskning kan i en studie på 833 svenska män visa att de män som ökade sin fysiska aktivitet mellan 19 och 24 års ålder också ökade sin bentäthet i både höften, ländryggen, armen och underbenet. De män som under samma period minskade sin aktivitet fick ett signifikant skörare skelett.
 
–De män som bibehöll en hög nivå av fysisk aktivitet eller ökade densamma utvecklade dessutom större och grövre ben i underarmar och benen. Fynden talar för att bibehållen eller helst ökad fysisk aktivitet kan förbättra bentillväxten i unga år, vilket sannolikt minskar risken för benbrott senare i livet, säger Mattias Lorentzon.
 
Benskörhet, osteoporos, är en folksjukdom som medför ökad risk för benbrott. I ett internationellt perspektiv ligger svenskar i absoluta toppskiktet vad gäller risken att drabbas av benbrott: varannan svensk kvinna och var fjärde man kommer någon gång i livet att få en benskörhetsfraktur.
 
 
 
Kommentarer på denna artikel
 
Inga kommentarer har skrivits än
Kommentera denna artikel