Skribent: Anna Bengtsson
Skriv ut  Tipsa en vän  A B C
Publicerad: 5/28/2015

Att stå och gå mycket under dagen är bättre än ett träningspass

En holländsk studie har jämfört hur lågintensiv aktivitet som att stå och gå mer i vardagen påverkar kroppen jämfört med en timmes intensiv träning per dag.
 
Att stå och gå mycket under dagen är bättre än ett träningspass
I studien deltog 18 normalviktiga ungdomar i åldern 19-24 år.
 
De fick genomföra tre olika upplägg på aktivitet och vila under tvåveckors-perioder. De första två veckorna fick de sitta i totalt 14 timmar varje dygn och ägnade sig inte åt någon form av motion.
 
Under nästa tvåveckors-period fick de sitta i totalt 13 timmar och träna intensivt i en timme varje dygn. I den sista testfasen fick de sitta i totalt sex timmar, promenera i fyra timmar och stå i två timmar per dygn.
 
Forskarna mätte löpande deltagarnas insulinkänslighet och blodfetter. Dessa mätningar är viktiga för att hjälpa till att identifiera metabola tillstånd som diabetes och fetma.
 
Man fann att energiförbrukningen inte skiljde sig nämnvärt mellan de olika perioderna. Däremot såg man betydligt bättre kolesterol-, insulin- och lipidnivåer när deltagarna var aktiva under längre perioder vid låg intensitet än när de tränade intensivt en timme per dag.
 
När de tränade intensivt en timme per dag fick de något förbättrade värden, men inte alls lika mycket som när personerna var mer aktiva genom att gå och stå löpande under dagen.
 
Fakta:
Så får du in mer stående och gående under dagen:
 
  • Om du har ett stillasittande arbete så kan du ta för vana att ställa dig upp varje kvart och göra några enkla rörelser eller gå en kort sträcka.
     
  • Dela upp promenaderna om du har svårt att hinna med. Ta en promenad innan jobbet, en på lunchen, en efter jobbet och en senare på kvällen.
     
  • Res dig i varje reklampaus när du tittar på teve. Passa på att plocka undan disk, tvätt eller varför inte lägga en ansiktsmask, borsta tänderna eller fixa en fotinpackning.
     
  • Ta alltid trapporna
     
  • Parkera bilen längre bort än du behöver
     
  • Prova kläder i varje affär när du är på shoppingrunda
     
  • Välj aktiviteter när du umgås med familj och vänner istället för att fika eller bara äta middag. Ta en långpromenad före middagen, mingla stående, gör lekar etc.
     
  • Skotta snö, arbeta i trädgården och städa är bra exempel på aktiviteter i vardagen som räcker långt.
  •  
     
    Kommentarer på denna artikel
     
    Inga kommentarer har skrivits än
    Kommentera denna artikel