Skribent: Carina Andersson
Skriv ut  Tipsa en vän  A B C
Publicerad: 3/2/2013

Deppig? Börja träna det hjälper dig att må bättre

Fysisk träning och motion har betydande effekt på depression. Därför bör det rekommenderas till människor med mild och måttlig grad av depression och som inte har fysiska sjukdomar eller besvär kopplade till träning.
 
Deppig Börja träna det hjälper dig att må bättre
Den nya svenska studien har undersökt effekten av fysisk träning och motion på depression.
 
Studien, en så kallad Metaanalys, utgår från 15 olika studier, varav en är den största studie som har gjorts vad gäller fysisk träning, motion och depression med 288 deltagare.
 
Resultaten skulle kunna få stora effekter för behandling mot depression, menar forskarna.
 
– Såväl primärvården och psykiatrin som företagshälsovården kan ha stor nytta av detta genom att utveckla och erbjuda gruppträningsinterventioner – behandlingar – specifikt utformade för deprimerade, antingen som huvudbehandling eller som komplement till traditionell behandling som till exempel psykoterapi. Genom att träningsinterventioner kan ske i grupp kan det innebära snabbare behandling, minskat lidande och eventuellt kortare sjukskrivningsperioder, säger forskaren Torbjörn Josefsson.
 
Forskarna menar att motion troligen är mer kostnadseffektivt jämfört med psykoterapi. Nu tror forskarna mycket på att utveckla ett skräddarsytt program för deprimerade där till exempel både fysisk träning och motivationssupport ingår.
 
Man planerar även en kommande studie för att undersöka ett så kallat kombinationsbehandlingspaket där både fysisk träning, motion och mindfulnessmeditation ska ingå.
 
 
 
Kommentarer på denna artikel
 
Inga kommentarer har skrivits än
Kommentera denna artikel