Skribent: Carina Andersson
Skriv ut  Tipsa en vän  A B C
Publicerad: 10/5/2015

Högintensiv träning två minuter i veckan bra för hälsan

Genom två korta sessioner av högintensiv träning per vecka kan typ 2-diabetes förebyggas visar forskning från Abertay University.
 
Högintensiv träning två minuter i veckan bra för hälsan
Den aktuella studien utfördes under åtta veckor och gjordes på en grupp överviktiga vuxna.
 
Deras uppgift var att träna högintensivt under 2 minuter per vecka. De fick cykla på en motionscykel under 1 minut per tillfälle två gånger per vecka. Vid varje tillfälle tog de i maximalt under 10 gånger i några sekunder.
 
Forskarna fann att denna korta, men högintensiva träning, var tillräcklig för att förbättra hjärt- och kärlhälsan och insulinkänsligheten hos testdeltagarna. Med insulinkänslighet menar forskarna kroppens förmåga att rensa glukos, socker, från blodet. Insulinkänslighet är ett förstadium till diabetes typ 2.
 
Samma forskarteam har tidigare i en studie, på unga friska, visat att tre pass med högintensiv träning per vecka krävdes för förbättrad hälsa och kondition, men den nya studien visar alltså att det räcker med två.
 
De fann också att en minuts högintensiv träning gav mindre fördelar än 10 spurter på en minut.
 
Genom högintensiv träning med spurter om några sekunder under en minuts träning kunde deltagarna förbättra sin kondition med så mycket som 10 procent på bara två veckor.
 
Fakta:
Så kan du lägga upp ditt högintensiva träningspass:
Cykla i behagligt tempo i 3 sekunder
Ta i allt du orkar i 3 sekunder
Cykla normalt i 3 sekunder
Ta i allt du orkar i 3 sekunder
Upprepa tills en minut gått och avsluta med behagligt tempo i några sekunder.
På detta sätt har du spurtat 10 gånger under en minut.
 
 
Kommentarer på denna artikel
 
Inga kommentarer har skrivits än
Kommentera denna artikel