Skribent: Carina Andersson
Skriv ut  Tipsa en vän  A B C
Publicerad: 3/26/2015

Så kan du vända riskerna med stillasittande

Korta promenader kan vända de negativa effekterna av att sitta still för länge. Det visar ny forskning från USA.
 
Så kan du vända riskerna med stillasittande
Att sitta still under lång tid är förknippat med ökad risk för högre kolesterolnivåer och ökat midjemått som kan leda till hjärt-och kärlproblem samt metabola sjukdomar.
 
När vi sitter slappnar musklerna av och kan inte arbeta lika effektivt som när vi går eller står. Stillasittande påverkar hur effektivt blodet pumpas till hjärtat. När vi sitter stilla länge så påverkas blodflödet i benen och blodkärlens förmåga att expandera och dra ihop sig i relation till blodflödet försämras.
I en amerikansk studie tittade man på konsekvenserna av stillasittande och om en "gåpaus" kunde bryta de negativa effekterna.
 
Deltagarna bestod av 11 normalviktiga, friska män mellan 20 och 35 år som fick delta i två randomiserade studier.
 
5 minuters promenad
I den ena studien fick deltagarna sitta i tre timmar utan att röra benen. I den andra, satt männen under en tretimmarsperiod men tog en "gåpaus" på ett löpband i fem minuter efter 30 minuter, 1,5 timme samt 2,5 timme. Hastigheten var behaglig och kan betecknas som normal promenadtakt för inaktiva och långsam takt för aktiva.
 
I båda studierna användes blodtrycksmätare och ultraljudsteknik för att mäta funktionalitet i lårbensartären vid start och därefter varje timme under de tre timmar testet pågick.
 
Forskarna kom fram till att deltagarnas funktion i benartärerna försämrades med så myckets om 50 procent redan efter en timmes stillasittande. Däremot så behöll benartärerna sin funktion när deltagarna tog 5-minuters gå pauser på löpbandet. Man tror att det beror på ökningen av muskelaktivitet och blodgenomströmning till följd av gåpauserna.
 
Fakta:
 
 
Kommentarer på denna artikel
 
Inga kommentarer har skrivits än
Kommentera denna artikel