Skribent: Anna Bengtsson
Skriv ut  Tipsa en vän  A B C
Publicerad: 10/29/2015

Styrketräning är bra för gravida också

En ny svensk avhandling visar att styrketräning under graviditeten ger minskade besvär och en ökad känsla av kontroll.
 
Styrketräning är bra för gravida också
Hittills brukar gravida rekommenderas lättare träning som promenader, cykling eller simning.
 
Råd kring intensitet, varaktighet och typ av träning under graviditeten varierar över hela världen. Tidigare forskning har främst undersökt effekterna av konditionsträning och det finns få studier som tittat på styrketräning under graviditeten.
 
– Våra resultat tyder på att styrketräning, på en medelhård intensitetsnivå är en lämplig träningsform under graviditeten, säger Karolina Petrov Fieril, sjukgymnast och forskare vid Sahlgrenska akademin.
 
I sin avhandling har hon undersökt effekterna av styrketräning under graviditeten, både genom intervjuer med kvinnor som styrketränat under graviditeten och genom kvantitativa studier.
 
– Kvinnorna som styrketränat under graviditeten har upplevt att de mått bra av att träna styrketräning, att träningen kunde minska de graviditetsrelaterade besvären och öka känslan av att hantera sin graviditet, säger Karolina Petrov Fieril.
 
De graviditetsrelaterade problem som kvinnorna själva upplevde minskade genom styrketräningen var problem som dålig hållning, trötthet, huvudvärk, illamående, sömnlöshet och ryggsmärtor.
 
I avhandlingen undersöktes också hur blodtryck och puls påverkas under ett konditions- respektive styrketräningspass hos gravida kvinnor.
 
– Vi såg att de påverkas på samma sätt oavsett träningsaktivitet och att de håller sig inom hälsosamma värden, säger Karolina Petrov Fieril.
 
Tillsammans med liknande studier kan avhandlingens resultat bidra till att utforma och uppdatera de träningsriktlinjer som finns.
 
 
 
Kommentarer på denna artikel
 
Inga kommentarer har skrivits än
Kommentera denna artikel