Skribent: Carina Andersson
Skriv ut  Tipsa en vän  A B C
Publicerad: 2/10/2016

Högintensiv intervallträning är effektivt

HIT innebär att man tränar intensivt under några få minuter i så kallade intervall. Nu har svenska forskare tittat på varför det är så effektivt.
 
Högintensiv intervallträning är effektivt
Högintensiv intervallträning sägs vara lika effektivt som vanlig uthållighetsträning. Nu har svenska forskare undersökt om det stämmer.
 
Man undersökte vad som sker i muskelcellerna vid högintensiv träning. Man lät en grupp manliga motionärer cykla intensivt under 30 sekunder, vila under fyra minuter och sedan upprepa detta upp till sex gånger.
 
Efter den högintensiva träningen togs små prover från muskelvävnaden i låret.
 
Det forskarna vid Karolinska Institutet kom fram till var att tre minuter av högintensiv träning bryter ned kalciumkanaler i muskelcellerna. Detta leder till en långvarigt förändrad kalciumhantering i cellerna och det är en utmärkt signal för adaptation, till exempel nybildning av mitokondrier.
 
Mitokondrierna kan liknas vid en cells energifabrik. Det som stimulerar nybildning av mitokondrier ökar muskelns uthållighet. Det visade sig att nedbrytningen av kalciumkanaler som sattes igång vid den högintensiva träningen berodde på ökning av fria radikaler. Dessa är mycket reaktiva och oxiderar bland annat cellernas protein.
 
Cellerna har därför antioxidativa system för att fånga in radikalerna och oskadliggöra dem. Antioxidanter, som vitamin E och vitamin C, finns också i kosten och är vanliga ingredienser i kosttillskott.
 
Forskarna ville även undersöka vad som hände när isolerade muskler från möss behandlades med en antioxidant före och under aktivering som efterliknade den vid högintensiv intervallträning.
 
Man fann att antioxidanter tar bort effekten på kalciumkanalerna. Det kan förklara varför antioxidanter kan försämra gensvaret vid uthållighetsträning.
 
Man såg även att kalciumkanalerna inte påverkas av den högintensiva träningen hos elitidrottare, eftersom de har tränat upp effektivare antioxidativa system.
 
Forskarna rekommenderar framförallt de som inte är så vältränade att börja med högintensiv intervallträning. När man sedan får bättre kondition så är det inte lika effektivt. Det är de fria radikalerna som gör att träningen passar särskilt bra för otränade. När man tränar så får man ett bättre försvar mot fria radikaler inne i muskelcellerna.
 
 
Kommentarer på denna artikel
 
Inga kommentarer har skrivits än
Kommentera denna artikel