Skribent: Anna Bengtsson
Skriv ut  Tipsa en vän  A B C
Publicerad: 11/25/2014

Snabb promenad minskar ditt chokladberoende

Forskning visar att en snabb promenad kan minska ditt chokladberoende. Liknande effekter har tidigare setts vid nikotin och andra droger.
 
Snabb promenad minskar ditt chokladberoende
Genom att ta en snabb promenad på femton minuter kan du minska chokladbegäret.
 
Det visar en studie med 25 deltagare. De fick inte äta choklad och efter tre dagars abstinens fick de antingen ta en snabb promenad på 15 minuter eller vila. Därefter skulle de ägna sig åt uppgifter som normalt leder till chokladbegär, till exempel att öppna en chokladkaka.
 
Deltagarna rapporterade mycket lägre chokladbegär efter en rask promenad än efter vila. Deltagarna fick prova båda alternativen enligt ett slumpat schema. Begäret minskade under promenaden och i minst tio minuter efteråt.
 
- Vår pågående forskning visar att korta perioder av fysisk aktivitet kan minska nikotinberoende, men detta är första studien som kopplar motion till ett minskat chokladbegär. Hjärnforskare har sett att det är samma processer som påverkas i hjärnans belöningscenter vid narkotika- och matmissbruk, och det kan hända att motion ger effekter i hjärnan som bidrar till att reglera humör och beroende. Det skulle kunna vara goda nyheter för människor som kämpar med ett begär för sötsaker och som vill gå ner i vikt, säger Professor Adrian Taylor, en av forskarna bakom studien vid University of Exeter.
 
Tidigare forskning har visat att 97 procent av kvinnorna och 68 procent av männen har begär efter särskilda livsmedel. Begärliga livsmedel innehåller ofta mycket kalorier samt fett och/eller socker, varav choklad är vanligast. Choklad innehåller biologiskt aktiva ämnen som tillfälligt kan förstärka vårt humör. Det gör att chokladätande kan bli en vana, särskilt under stress och när vi är inaktiva.
 
- Just när vi äter chokladkakan mår vi bra, men regelbundet chokladätande kan leda till starkare begär. Att fundera över vad som orsakar att vi äter choklad eller annan kalorität mat, även om vi har för avsikt att inte göra det, kan vara till hjälp, säger professor Taylor.
 
Enligt forskarna kan korta perioder av fysisk aktivitet hjälpa till att reglera stress och känslor. Medan en stillasittande livsstil gör att vi lättare faller för begäret att äta till exempel choklad. Genom 30 minuters daglig fysisk aktivitet, till exempel genom två 15 minuters promenader, så stärker vi vår fysiska och psykiska hälsa och reglerar energiintaget. Forskningen visar hur komplexa fysiska, psykiska och känslomässiga relationer som finns till mat.
 
 
Kommentarer på denna artikel
 
Inga kommentarer har skrivits än
Kommentera denna artikel