sund.nu - mer än en hälsosajt
din hälsosajt med nyheter inom hälsa, kost, träning, psykologi, skönhet, resor och personlig utveckling

 
Artiklar
Recept
E-kort
Hjärnpillret
Sök
Nyhetsberv
Om sund



Fasta
Övervikt, vikt och hälsa och viktminskning
Sömn
Stress
Diabetes
Cancer
Hjärt- och kärlhälsa
Tandhälsa
Barn & tonår
Strålning
Forskning
Sockerberoende
Spelberoende
Nikotin
Alkohol
Porträtt
Stroke
Miljö
Allergier
Mage & tarm
Hjärnan
Fibromyalgi, värk, smärta
Livslängd Anti-age
Förkylning och influensa
Njursten
Hälsoläror
Aktuellt

Skribent: Kristina Nordqvist Skriv ut  Kommentera  Tipsa en vän  A B C
Publicerad: 2003-09-01 Uppdaterad: 2006-07-02
Slå hål på myterna och lär dig sanningen om viktminskning
Drömmen är en mirakelkur som får kilona att rasa snabbt. Tänk att nå sin målvikt på bara ett par veckor, helst utan att ändra för mycket på sina vanliga matvanor och gärna utan att behöva motionera. Tyvärr är de flesta mirakelkurer fallgropar, men det finns en väg till lyckad viktminskning.
 
Slå hål på myterna och lär dig sanningen om viktminskning

Fotograf:
Per-Olof Bergström

Många vill ha snabba lösningar för att kunna skapa sin idealvikt. De har inte tålamod för långsiktiga viktminskningsmetoder. Men att nå viktminskning med hjälp av mirakelmetoder rekommenderas inte av Överviktsenheten vid Norrtulls
sjukhus.
 
—Vi brukar vara noga med att betona att det tar lång tid att gå ner i vikt. Därför framhåller vi att viktminskning är en livsstilsförändring och varnar för kortsiktiga bantningskurer, säger Josefine Jonasson, en av dietisterna på överviktsenheten i Norrtull.
 
Lågkaloridieter
Ibland kan en kortare tid med lågkaloridiet vara försvarbar. Det rekommenderas framför allt till patienter med stor övervikt som har svårt att komma igång med att ändra sina matvanor. De kan behöva en knuff och motiveras av en snabb viktnedgång. Men då rör det sig inte om någon flygvärdinnediet eller grapefruktmetod utan en så kallad Low Calorie Diet, en utprövad sjukhusdiet som är tänkt att användas under kort tid.
 
Tanken är att patienterna inom kort ska gå över till bra matvanor som de sedan ska hålla sig till livet ut.
—Lågkaloridieter bör alltid efterföljas av en livsstilsförändrande behandling. Då införs nya, bättre vanor än de man hade innan lågkaloribehandlingen, de som gjorde att man gick upp i vikt, säger Josefine Jonasson.
 
Det fungerar inte att hålla sig till en lågkaloridiet för alltid, dels är det inte så upplyftande att aldrig få unna sig något gott och dels kan bantningskuren resultera i viktuppgång istället för kiloras. Anledningen till att mirakelkurer ofta får motsatt effekt beror på att kroppen ställer om ämnesomsättningen.
 
När vi får i oss för lite energi signaleras svält. Då håller kroppen hårt i sitt fettlager och förbrukar istället lagrade kolhydrater, glykogen. När ”svältperioden” väl är över är ämnesomsättningen så lågt inställd att vi lätt går upp i vikt om vi börjar äta enligt gamla vanor igen.
 
Förutom en fysisk förklaring bidrar också beteenden till hur pass väl det går att lyckas med viktminskning.
 
—Det är vanligt att man vill glömma det gamla och försöker börjar om på nytt då man inleder en diet. Nackdelen med det är att man då tar bort ett beteende som man egentligen trivdes bra med, säger Josefine Jonasson. I längden kan det innebära att man saknar sina gamla invanda beteenden, går tillbaka till dem och därmed går upp i vikt igen.
Varje gång man gör detta ökar risken för att känna sig misslyckad och detta kan leda till att man äter ännu mer för att trösta sig. Det blir en ond cirkel med viktuppgång som konsekvens.
 
Goda vanor
Enligt Josefine Jonasson finns det, trots alla fallgropar, en väg till lyckad viktminskning. För att gå ner i vikt gäller det istället att ändra sina vanor på lång sikt.
 
Vid övervikt är det grundläggande problemet ett överskott av kalorier i förhållande till hur mycket energi som förbrukas. Även rubbningar i kroppens ämnesomsättning kan leda till viktuppgång men det är inte lika vanligt. Däremot är dagens stillasittande arbete och förbättrade kommunikationer i kombination med ett kaloriöverskott en stor orsak till att många går upp i vikt.
 
—För att må bra och hålla sin idealvikt gäller det att få in en bra rutin för mat- och motionsvanorna. Att äta regelbundna måltider och mellanmål med balanserad kost är a och o för viktnedgång, menar Josefine Jonasson.
 
Mellanmål kan associeras till småätande och därmed viktuppgång men det dementerar Josefine Jonasson och säger att mellanmål är viktigt för att hålla en jämn blodsockernivå och hindra sug mellan måltiderna. Då lyckas man lättare att hålla sig ifrån snabba energikällor som godis och choklad och överäter heller inte när det väl är dags för middag.
 
Självklart är det dock viktigt att tänka på vad mellanmålet består av, en frukt kan räcka eller en smörgås med magert pålägg. Storleken på mellanmålet beror på hur stort energibehov man har.
 
Så äter du rätt
Vad är då en balanserad kost? Enligt Josefine Jonasson gäller det att få i sig tillräckligt med kolhydrater, som finns i bröd, pasta, ris, frukt och grönt kombinerat med protein, där kött, fisk och ägg är bra källor. Fett är också nödvändigt för att kroppen ska fungera som den ska, men här gäller det att välja fett av omättad kvalitet som olja, fet fisk och nötter.
 
—Många mirakelmetoder vill bannlysa kolhydrater men det är helt fel. Kolhydrater är en viktig energikälla och behövs för att ämnesomsättningen ska fungera. Men de bör till så stor del som möjligt bestå av frukt, grönsaker, rotfrukter, ris, pasta och fullkornsbröd, menar Josefine Jonasson.
 
Många sätter likhetstecken mellan nyttig mat och tråkig. Men bra mat kan lika gärna associeras med ord som varierad, god och rolig.
 
—Det är ganska lätt att förvandla en måltid från onyttig till nyttig. Ofta räcker det att förändra tillbehören. Istället för pommes frites till biffen är till exempel klyftpotatis tillagad utan olja ett bättre alternativ, säger Josefine Jonasson. Det är viktigt att inte tänka på sina nya matvanor som en diet, de ska istället ses som en guide till nya vanor och en positiv förändring som ska hålla livet ut.
 
Fakta:
Vanliga myter:
 
Ät precis som du brukar och gå ändå ner i vikt
Det finns inga genvägar, om du ska gå ner i vikt. Du måste ändra dina matvanor. Men du kan äta bättre med små justeringar och det blir dessutom lättare att behålla vanorna.
 
Om du hoppar över frukosten ökar fettförbränningen över dagen
Helt fel. Att äta regelbundet och vara noga med att få i sig frukost, lunch, middag och två till tre mellanmål är a och o. En överhoppad frukost bidrar inte till viktminskning, det enda som minskar är din ork och energi.
 
Kolhydrater bör man se upp med
Flera olika energigivande ämnen räknas som kolhydrater. Det finns både bra och mindre bra livsmedelsval inom kolhydratgruppen. Sockerintaget bör till exempel begränsas medan frukt, grönsaker och bröd är mat som vi bör äta mer av.
 
Proteinrika livsmedel kan ätas i stor mängd
För att må bra behöver kroppen en jämnt fördelad balans mellan de tre olika energigivande ämnena kolhydrat, protein och fett. Kroppen är uppfinningsrik och reglerar proteinbalansen genom att låta överskottet försvinna genom urinen. Ett proteinöverskott belastar njurarna och kan i värsta fall leda till framtida njurproblem.
 
Ett tips för att få i sig rätt mängd kolhydrat, protein och fett är att äta enligt tallriksmodellen. Fördelningen på tallriken varierar beroende på om du vill gå upp i vikt, hålla vikten eller gå ner i vikt.
 
Hålla vikten:
Dela upp tallriken i ett upp- och nedvänt Y. Den minsta delen ska fyllas med proteinkällor och de övriga med lika stora mängder kolhydrater, dels i form av till exempel potatis, pasta eller ris och dels i form av grönsaker och frukt.
 
Gå upp i vikt/hård träning:
Här ska du istället låta pasta/ris/potatisdelen fylla största delen av tallriken på bekostnad av grönsaks- och fruktdelen. Proteindelen ska hållas oförändrad.
 
Gå ner i vikt:
Låt grönsaks- och fruktdelen fylla största delen av tallriken medan du drar ner på pasta/ris/potatisdelen. Proteindelen ska hållas oförändrad.
 
 
Kommentarer på denna artikel
 
1/27/2012 9:27:53 AM - hswJeaIJDypkbW
BVGOWWSSnmwEkUXz
Brilliance for free; your parents must be a sweetheart and a ceitrfeid genius.
 
9/8/2010 9:41:03 PM - kicki
grönsaker
Jag skulle vilja veta vad man kan ta istället för grönsaker, jag tycker väldigt illa om de flesta grönsaker. Det enda jag äter är tomat gurka sallad och paprika och det blir lite andefattigt att äta varje dat
 
5/5/2010 10:16:05 AM - annika
javistt
Ja egentligen skulle jag inte rekommendera att använda sig av dieter pga att man ljuger för sin kropp.. och det kan komma med konsekvenser senare
 
själv använde jag mig av pulver dieter som du och fick grova hudutslag senare
 
va snäll mot era kroppar och om ni vill gå¨ner i vikt , ta hjälp det är inte lätt att få det gjort själv
 
3/17/2009 11:04:49 PM - susan
lycka till!
kjajsjojl
 
9/7/2008 6:13:23 PM - Mia
Cambridgekuren
Jag gillar också cambridgekuren. Man går ner snabbt i vikt och sedan håller jag vikten genom tallriksmodellen. Jag brukar använda cambridgekuren ibland på sommaren eftersom jag inte är så hungrid när det är varmt.
 
6/8/2008 7:35:51 PM - Banta är mitt förnamn
Pulverdieter funkar för mig
Äntligen någon som tycker att pulverdieter är okej som kickstart. Jag har bantat hela mitt liv. Men om jag inte skulle banta så skulle jag blivit dunderfet. Istället är jag normalviktig tack vare mina pulverkurer. Jag går upp cirka 10 kilo under vintern och använder sedan cambridgekuren, en pulverdiet, under tre veckor i april varje år. Då är jag snabbt i sommarform igen. Och kan äta lite slappare under vintern. Det funkar för mig i alla fall.
 
1/3/2008 7:36:57 PM - Beri jamal
Slå hål på
Jätte bra skriven artikel har sökt lite efter material för att kunna börja med denna " diet" jag blev riktig övertygad och hoppas på att lyckas med den
 
7/31/2006 11:13:56 PM - Mita Magnusson
Slå hål på
Mycket bra skiven artikel. Jag om någon vet att det stämmer.
 
Driver idag GI Boden så jag möter människor hela dagarna som tror att det finns mirakelkurer.
 
Kommentera denna artikel
Namn:
Rubrik:
Kommentar:
 

Mest kommenterade artiklarna
Bromsa åldrandet med färre kalorier
Fettrik kost sänkte blodsockret hos diabetiker
Nytt läkemedel kanske kan minska alkoholbegär
Barn behöver fysisk aktivitet även på helgen

Nyhetsbrev
Anmäl dig till vårt populära nyhetsbrev »





© Copyright 2014 sund.nu | Om cookies | Sitemap