Skriv ut  Tipsa en vän  A B C
Publicerad: 2008-08-12

Höga halter av D-vitamin gör att du lever längre

Var ute i dagsljus och ät fet fisk så minskar du risken att dö i förtid visar ny amerikansk forskning.
 
Den amerikanska studien visar att låga nivåer av D-vitamin ökar risken att dö i förtid. Forskarna hade tillgång till 13.000 initialt friska män och kvinnor som deltog i en pågående nationell hälsostudie. Forskarna jämförde risken för dödsfall mellan de med lägst nivå av D-vitamin och dem med högre nivåer av D-vitamin i blodet.
 
Forskarna delade in deltagarna i fyra grupper baserat på deras D-vitaminnivåer, de i den grupp som hade lägst nivå (mindre än 17,8 nanogram per milliliter) löpte 26 procents ökad risk att dö oavsett orsak, jämfört med gruppen med den högsta nivån av D-vitamin.
 
En låg nivå av D-vitamin kan öka risken för att dö genom sina effekter på blodtryck, kroppens förmåga att reagera på insulin, fetma och diabetes. Enligt forskarna finns flera bevis som stöder D-vitaminets roll i ökad dödsrisk, bland annat är kardiovaskulära händelser vanligare under vintern, då D-vitamin är lägre, och canceröverlevnaden är bättre om sjukdomen diagnostiseras på sommaren när halterna av D-vitamin är högre.
 
Sol och fet fisk
Efter 8,5 års uppföljning hade 1.800 av deltagarna dött. 700 av dem dog i någon form av hjärtsjukdom, av dessa hade 400 brist på D-vitamin i kroppen.
 
- Våra resultat är mycket tydliga - alla kvinnor och män med intresse för sin hälsa bör mer noggrant övervaka sina blodnivåer av vitamin D, och se till att de har tillräckligt. Vi tror att vi har underlag som räcker för att överväga att lägga till D-vitaminbrist som en separat riskfaktor för död i hjärt-kärlsjukdom, utöver redan kända riskfaktorer som ålder, kön, familjebakgrund, rökning, högt blodtryck, kolesterolvärden, brist på motion, fetma och diabetes, säger Erin Michos biträdande professor vid Johns Hopkins University School of Medicine och dess Hjärt-och ungdomspsykiatriinstitut.
 
Hon fortsätter:
 
- Nu när vi vet att D-vitaminbrist är en riskfaktor, kan vi bättre bedöma hur vi ska behandla människor i riskzon för hjärtsjukdom, eller de som redan är sjuka och som genomgår behandling, säger Michos, och tillägger att testning av näringstillstånd är relativt enkelt. Det kan framöver bli en del av de rutinmässiga blodprover som tas idag, till exempel blodtryck, glukos-och lipidnivåer.
 
För att öka nivåerna av D-vitamin rekommenderar forskarna att vi ska äta en kost rik på fet fisk som sardiner och makrill, konsumera berikade mjölkprodukter, inta produkter med torskleverolja, olja eller vitamintillskott, och vid varmare väder se till att utsätta huden för solens vitamin D produktion. Vitamin D är viktig för celltillväxt, den ökar kroppens immunförsvar och stärker skelettet.
 
Enligt Erin Michos räcker så lite som 10-15 minuters daglig exponering för solljus för att producera tillräckliga mängder av D-vitamin för att bibehålla hälsan. Det hormonliknande näringsämnet kontrollerar bland annat blodnivån av kalcium och fosfor, som är livsnödvändiga mineraler.
 
Ett tillräckligt dagligt intag av vitamin D ligger mellan 200 och 400 internationella enheter (eller i blodet 30 nanogram per milliliter) enligt forskarna.
 
Forskarna ska nu testa olika höga doser av vitamin D för att ta reda på om näringstillskott leder till färre dödsoffer och lägre förekomst av hjärtsjukdom, inklusive hjärtinfarkt eller stunder av långvarig och svår bröstsmärta.
 
Gruppen planerar också att undersöka vad som är så kallade biologiska triggers, till exempel fetma och hypertoni, för att se vad som kan kompensera eller förvärra åtgärder av vitamin D för hjärtmuskeln, eller om D-vitamin leder till någon annan reaktion i hjärtat.
 
Källa: Archives of Internal Medicine
 
 
 
Fakta:
Dagsbehovet av D-vitamin
Forskarna rekommenderar 200-400 internationella enheter, IE. 1 IE motsvarar 0,025 mikrogram, vilket ger ett rekommenderat intag om 5-10 mikrogram per dag.
 
Det ligger i linje med våra svenska rekommendationer där barn och vuxna bör tillgodogöra sig 7,5 mikrogram D-vitamin per dag. Personer över 65 år bör tillgodogöra sig 10 mikrogram per dag.
 
Här finns D-vitamin
Solen ger oss cirka 80 procent av vårt D-vitaminbehov, under förutsättning att vi vistas utomhus cirka 15 minuter per dag.
 
När det gäller kost är det fisk som toppar D-vitaminlistan.
 
Dom mest D-vitaminrika fisksorterna är per 100 gram
Ål, 30-98 mikrogram, beroende på tillagning
Gös, 29 mikrogram
Abborre, 19-26 mikrogram, beroende på tillagning
Böckling, 19 mikrogram
Kokt lax, 16,5 mikrogram
Kokt makrill, 15,3 mikrogram
Stekt lax, 15,1 mikrogram
Sardiner i olja, 15 mikrogram
Stekt makrill, 13,9 mikrogram
Stekt sill, 12,7 mikrogram
Sardiner i tomatsås, 12 mikrogram
Sill, 12 mikrogram
Kokt hälleflundra, 11,6 mikrogram
 
Exempel på D-vitaminkällor i annat än fisk, per 100 gram
Stekt kycklingbröst med skinn, 2,2 mikrogram
Grillad kyckling med skinn, 1,9 mikrogram
Grillad kyckling utan skinn, 0,4 mikrogram
Ugnsstekt kycklingfilé utan skinn, 0,3 mikrogram
 
Fläskkotlett, 1,2 mikrogram
Blodpudding, 1,1 mikrogram
Köttbullar, 0,9 mikrogram
Köttfärsröra, 0,9 mikrogram
Hamburgare, 0,6 mikrogram
 
Bregott, 7,5 mikrogram
Smör, 0,6 mikrogram
Mjölk, 0,4 mikrogram
Grädde, 0,3 mikrogram
 
Camembert, 1,3 mikrogram
Mozarellaost, 0,4 mikrogram
Hårdost, 38% fett, 0,3 mikrogram
Parmesanost, 0,2 mikrogram
 
D-vitamin kan lagras i kroppen upp till ett halvår.
 
Läs mer:
 
Inga kommentarer har skrivits än
Kommentera denna artikel