Skribent: Anna Bengtsson
Skriv ut  Tipsa en vän  A B C
Publicerad: 2014-12-27

Apelsiner mer än bara C-vitamin

Apelsin är en folkkär frukt som innehåller mycket nyttigheter för din hälsa. Ät en apelsin om dagen och få extra skydd mot ögonsjukdomar, reumatism, hjärtkärlsjukdom och cancer. Dessutom är C-vitaminet i apelsinen föryngrande för vår hud.
 
Apelsiner mer än bara C-vitamin
Att en apelsin innehåller gott om C-vitamin det vet dom flesta, men utöver C-vitamin finns det även andra kemiska föreningar som gör gott för vår hälsa. Apelsiner innehåller en mängd växtämnen och flavonoider, och det kan inte en C-vitamintablett ersätta.
 
C-vitamin är en antioxidant som hjälper kroppen att bekämpa skadliga fria radikaler. Den kan inte lagras i kroppen utan bör tillföras varje dag. Ett vanligt symtom på för lite C-vitamin är sår i tandköttet.
 
Hesperidin och andra nyttiga ämnen
Apelsiner innehåller flavonoiden hesperidin som i studier visat sig kunna sänka kolesterol samt stoppa inflammationer. Hesperidin har även visat sig kunna minska hösnuva, sänka blodtrycket, sakta ner virus och stabilisera blodsockret.
 
I studier har man sett ett samband mellan dom som äter mycket citrusfrukter och förekomsten av magcancer. Bland dom som regelbundet äter mycket citrusfrukter finns färre fall av magcancer.
 
Dom vita hinnorna runt apelsinklyftan innehåller en hel del pektin, en löslig fiber, och hesperidin. Pektin hjälper till att binda kolesterol i tarmen vilket gör att kolesterolhalten sänks. Pektin lindrar även förstoppning och andra matsmältningsproblem.
 
Apelsiner innehåller även folat, folsyra, som rensar kroppen från homocystein, ett skadligt ämne för hjärta och kärl, och kalium som hjälper till att sänka blodtrycket.
 
Glöm inte apelsinskalet
I apelsinens skal finns så kallade limonoider och då främst limonin och nomilin. Dom har en skarp smak och finns även i hinnor, kärnor, juice och fruktköttet. Studier har visat att limonoiderna är effektiva på att hämma cancer i lungor, hud, mage och bröst.
 
Apelsinskal och juice innehåller även d-limonen som till viss del kan oskadliggöra cancerogena ämnen som till exempel tobaksrök.
 
När du ska använda apelsinskal i mat och bakverk så är det viktigt att du använder ekologiska apelsiner för att minimera risken för bekämpningsmedel. Skölj och tvätta apelsinen noga innan du river den.
 
Bränn fett och stärk kollagenet med apelsin
Kollagen är beståndsdelar i hud och bindväv som är uppbyggt av aminosyror, protein. På dagen får bindväven jobba hårt när vi sitter eller rör oss. På natten byggs och repareras det för fullt för att återställa kollagenet i fin form. Till det behövs kroppfett, zink och C-vitamin.
 
Genom att äta en apelsin på kvällen så hjälper du kroppen att stärka huden och göra bindväven fastare. Du får även en marginellt ökad fettförbränning eftersom kollagen behöver fett för att kunna reparera sig under natten.
 
Apelsiners hälsoeffekter:
  • rensar tarmen
  • är bakteriedödande
  • kan minska risken för cancer
  • lindrar förkylning
  • sänker blodtrycket
  • är antiinflammatoriska
  • stärker immunförsvaret
  • kan sänka kolesterolhalten
  • stärker kollagenet
  • minskar risken för blodpropp
  • minskar risken för stroke
  • minskar risken för gula fläcken sjukan
     
  •  
    Fakta:
     
    Apelsinrecept
     
     
    Kommentarer på denna artikel
     
    Inga kommentarer har skrivits än
    Kommentera denna artikel