Skriv ut  Tipsa en vän  A B C
Publicerad: 2007-11-08

Hitta din motivation genom mental träning

Hur gör du för att hitta motivation, engagemang och glädje i livet när höstmörkret kommer krypande? Olof Röhlander, ordförande för Förbundet för mentala tränare, ger dig sina bästa tips.
 
Hitta din motivation genom mental träning
Det behöver inte vara svårt att hitta motivation och lust. Oavsett om det handlar om jobbet, relationen eller om livet i stort, gäller det att bli tänd på framtiden och känna en mening med det du gör.
 
– Fundera över om din livssituation känns utmanande. Det är en mänsklig drivkraft att vilja utvecklas och komma framåt. Finns inte utmaningen försvinner motivationen och lusten. Ställ dig frågan: ”Vad tycker jag är tändande? Ett nytt projekt på jobbet, en ny fritidssysselsättning?”. Sätt upp ett inspirerande mål, uppmanar Olof Röhlander.
 
Målet ska uppfylla tre kriterier. Det ska vara tändande, tydligt och tidsbestämt. Däremot behöver det inte vara realistiskt.
 
– Tvärtom - begränsa inte målet genom att se hinder. Var inte analytisk och ifrågasättande när du formulerar målet, tänk istället fritt och våga lämna trygghetszonen, säger Olof Röhlander.
 
Träna mentalt för att nå målet
När du har formulerat ditt mål börjar den mentala träningen med att ”programmera” in målet i hjärnan. Det gör du genom att visualisera målet med bilder av det du vill uppnå.
 
– Börja med muskulär avslappning och slut sedan ögonen och se bilden av dig själv i det tillstånd du vill uppnå. Det ska kännas som du flyter in i framtidsbilden.
 
Blotta tanken på ditt mål ska göra att du känner glädje, energi och mening. Försök att formulera målen med känslomässiga komponenter.
 
– Målet kan innehålla bilder som involverar alla dina sinnen, ju mer du kan leva dig in i framtidsbilden desto bättre. Skapa dessa tändande framtidsbilder inom vilka livsområden du vill och gör det under 14 dagar. Därefter släpper du det och låter vägarna till målet öppna sig. Du kommer att märka hur allt bara faller på plats och hur lätt du hittar nya kreativa vägar till ditt mål.
 
För vissa är det enkelt att programmera in sitt mål. De har lätt att se bilden av sig själv i den önskade framtiden. För andra kan det vara svårare, vilket ofta beror på att självbilden inte tillåter dig att se målet.
 
När du känner att du har ett tydligt och tändande mål och ett inre förtroende för målet, kommer du också att känna lust till att börja jobba mot det.
 
Hitta motivation i vardagen
Olof pratar också om mental styrketräning som ett medel för att finna motivation i vardagen.
 
– Se det som du bävar och känner osäkerhet inför som en utmaning och träning. Att det förbereder dig för en ny uppgift. Lär dig ställa frågor som ger energi, "vad har den här motgången lärt mig", istället för frågor som tar energi, "varför händer det här alltid mig”, ”varför har jag en sådan otur”.
 
För att ställa de rätta frågorna kan du använda dig av LISTA-modellen, som används mycket inom coaching. Använd den regelbundet för att få direkt feedback på din dag och för att se en mening med det som har händer.
 
I modellen står L för ”vad har jag lärt mig idag”, I för ”vilka insikter har jag fått”, S för ”vad har gjort mig starkare”. T för ”vad har jag tillämpat redan tidigare av det jag lärt mig” och A för ”hur kommer jag att använda det jag har lärt mig?”.
 
– Frågorna hjälper dig att se en mening med det som händer. Därmed kommer mycket av den bävan eller resignation du kanske känner att försvinna.
 
Fakta:
Olofs 7 steg till att hitta motivation och nå dina mål
 
1. Vad vill du uppnå. Fråga dig själv: Vad skulle jag vilja göra/ha/uppnå om allt var möjligt?
 
2. Formulera ett mål. Målet ska vara tändande, tydligt och tidsbestämt. Skriv ned det. Om ditt mål inte motiverar dig – byt mål!
 
3. Skapa en inre bild. Hur vill du att livet ser ut när du har nått målet? Använd alla dina sinnen, fantisera iväg.
 
4. Börja träna mentalt* för att nå ditt mål. Börja med två veckors muskulär avslappning. Spänn alla kroppens muskler, håll andan i några sekunder för att sedan slappna av och andas ut. Upprepa under 15 minuter en gång varje dag.
 
5. Skapa ett eget inre rum*. Här ska du uppnå en känsla av lugn, säkerhet och trygghet. Träna en gång om dagen genom att sluta ögonen och gå tillbaka till en plats där du har känt detta tillstånd. Träna under 10 dagar.
 
6. Stärk din självbild*. Syftet är att skapa förtroende för dig själv och bygga upp en inre personlig styrka som växer i nivå med det tändande målet. Gå tillbaka till platsen du valt för ditt inre rum och återskapa känslan du får här. Skapa en skrivtavla i fantasin med ord som ”jag är värd att känna så här”. Skriv också upp ord som du vill känna, t ex jag är stark, målinriktad eller inspirerad. Det här kan du göra när och hur ofta du vill för att fylla på ny energi.
 
7. Programmera in målet under 14 dagar*. Du kan jobba med mål för tre olika livsområden samtidigt (t ex vad du vill uppnå på jobbet, i din relation eller med din fritid). Visualisera målet genom att måla upp bilder av det du vill uppnå. Slut ögonen och använd bilder som involverar alla dina sinnen.
 
Efter 14 dagar behöver du inte tänka så mycket på målet. Du kommer att märka att saker börjar ske i den riktning du har formulerat ditt mål. Hjärnan är en målsökande robot och förväntansmaskin!
 
*Träningsprogram för de olika stegen finns att köpa på apoteket eller går att beställa via företaget Buena Vida samt på webben www.starkare.nu
 
 
Om Olof Röhlander
Olof Röhlander är licensierad mental tränare och coach. Han har föreläst för ett stort antal företag och utsågs i våras till ordförande i Förbundet för mentala tränare.
 
Olof Röhlander har fått mycket medial uppmärksamhet, inte minst genom ett golfexperiment som gick ut på att lära sig spela golf endast genom mental träning och i sin roll som mental tränare för Svenska Bordtennislandslaget.
 
Läs mer på www.golfa.nu och www.olofrohlander.se
 
 
Kommentarer på denna artikel
 
2014-12-14 10:51:38 - Amila
Mentalträning
bra tips!
 
2013-02-06 12:00:14 - mirad
samma alltid
det håller jag med ovanpå samma situation hjälp svaret är inom oss
 
2012-08-24 23:11:22 - Trött på livet
!!!
Jag förstår exakt vad du menar. Man känner sig helt värdelös. Att alla andra är bättre än en smartare än en och man är dömd att vara misslyckad resten av livet.
 
2011-12-04 17:20:35 - pk
motivation
hej jag heter PK och jag har tappat motivationen i fotbollen det e så att förut så bodde jag i ett ställe där det var fult med mina kompisar som vi alltid spelade fotboll med så jag började våga att vissa vad jag kan och gör misstag när jag dribblar eller fintar men till slut så gjorde jag alldrig några misstag när jag försökte dribbla eller finta och jag utveklades enormt och varje morgon så plingde minna kompisar på mig för att komma ut jag kunde ibland vara ute i 12 timmar med bollen och bara spela men efter 2 år så ville min mamma flytta till ett ställe som ligget en bit bort från där jag bodde förut det var då jag började tappa motivationen och sluta utveklas och där e döds tyst det finns ingen fotbolls plan inga barn finns där och det e bara gamla människor som bor där så när jag gick utt med bollen så klaggade alla gamlingar på mig för att jag låter med bollen när jag spelar själv så jag gick alldrig ut mer och jag utveklades inte mer medans andra gjorde det så jag blev en av dom sämsta i min lag och jag blev så arg att jag gick ut varje dag endå om vi fick klaggomål hela tiden och det var vinter så jag gick utt ungefär 6 timmar om dan bara själv för jag försökte komma upp igen och jag ville inte va en av dom sämsta i laget mer men det blåste rejält varje dag men jag brydde mig inte om det så en gång halkade jag i iset och jag fick problem med knätt och jag fick feber i två månader så jag tappade så mycket att jag blev kickad från laget efter att jag frisknade till så var jag alltid osäker med att våga finta och dribbla så jag tachade bollen bara 2 gånger när jag spelade med killarna i skolan och det var då när jag bara passade och jag bara blev dåligare och dåligare och nu när det har gåt ett år så har jag fortfarande inte kommit upp och jag går i en nu lag och alla är bättren mig på fotboll och det känns som om dom inte borde vara det för dom spelar ju inte så bra när man ser dom spela och jag har sluttat att drömma om att bli fotbolls proffs och motivationen är borta nu så jag vet inte hur jag ska få tillbackas den för jag vill verkligen inte sluta med fotboll för just nu så käänns livet meningslös för mig när jag har blivit så här dålig så vad ska jag göra för att bli som förut och få motivationen tillbaks
 
2009-08-06 14:22:21 - CJ
Intressant fråga av abk
Hej! Känner lite likadant... händer mig periodvis... intresserad av svar på abk fråga.
 
2009-03-18 09:35:08 - Camilla Wittenby
svar till Abk
Hej
 
Vad är det som gör att inget längre känns meningsfullt? Jag tror att det är viktigt att sätta upp mål delmål och ta ett steg i taget. I bland kanske man tar ett steg tillbaks för att sedan ta två kliv framåt nästa gång.
Vad är det som du mest av allt tycker om? Försök tänka positivt rätt om det känns svårt. Negativa tankar gör oss nedstämda och olustiga. Jag vet! Ett litet tips från mig prova Rosenrot, detta är otroligt effektfullt. Ger ork och kraft tillbaks detta har jag testat och det har en positiv effekt.
Du måste tänka att du är en betydelsefull person med mycket potensial.
Ett citat jag vill dela med mig av till dig:
 
Gör det du kan, med det du har, där du är. / Citat av Theodore Roosevelt.
 
Hoppas du läser detta och att jag klunnat ge dig något positivt att tänka på.
 
Camilla :))
 
2008-01-31 12:19:11 - Abk
Mental träning??!
Vad ska man göra om man inte kan hitta ngt mål som är insprirerande?
Finns ingen lust, inget som känns meningsfullt?
Försöker verkligen tänka om det skulle finnas ngt som är kul men tycker inte att det finns ngt som är så roligt längre,
hur gör man för att hitta den energin eller hitta motivation till ngt som kanske skulle kännas kul? Har inga intressen längre. Planer och drömmar finns men lusten vill inte komma och känner mig handlingsförlamad att komma igång själv. Det är lätt att tala om för alla andra vad de ska göra men kan inte göra det själv. Sitter fast på ngt sätt.
 
Kommentera denna artikel