sund.nu - mer än en hälsosajt
din hälsosajt med nyheter inom hälsa, kost, träning, psykologi, skönhet, resor och personlig utveckling

 
Artiklar
Recept
E-kort
Hjärnpillret
Sök
Nyhetsberv
Om sund



Porträtt
Aktuellt
Inspiration
Träningsformer
Träna hemma
Forskning

Skribent: Emma Cederlund Skriv ut  Kommentera  Tipsa en vän  A B C
Publicerad: 2003-11-01 Uppdaterad: 2008-10-10
Träna Pilates hemma
Vi vet alla att vi mår bra av att träna. Har du inte tid eller ork att ta dig till gymmet är hemträning ett bra alternativ. Investera 15 minuter i dessa enkla övningar för mage och rygg som stärker bålen. Dessa övningar gör dig starkare, smidigare och förbättrar din hållning. Gör övningarna regelbundet och du kommer snabbt att märka resultat.
 
Träna Pilates hemma

Fotograf:
Per-Olof Bergström

Att många idag har dålig hållning och problem med ryggen beror till stor del på svag muskulatur. Vi har svaga rygg- och magmuskler som gör att vi inte orkar hålla uppe bålen som är kroppens kärna. Det leder till dålig hållning, felbelastning och problem med ryggen.
 
Mage och rygg
Pilatesträning är stabiliseringsträning för bålen, det vill säga man tränar mest mag- och ryggmusklerna. Man tränar den inre muskulaturen som behövs för hållningen och som kan vara svår att komma åt med traditionell styrketräning. Pilatesträning är funktionell träning vilket innebär att målet inte är att isolera och träna en muskel i taget utan att även träna musklernas samarbete. Det leder till att man får smidigare rörelser.
 
När du tränar Pilates ska du göra övningarna i långsamt tempo och hela tiden känna efter att du behåller din hållning. Du ska inte pressa ned ländryggen mot golvet när du gör dessa övningar utan sträva istället efter att behålla ryggens naturliga svank. Försök även att följa andningsinstruktionerna. Andas in genom näsan och ut genom munnen.
 
Anpassa antalet repetitioner efter hur stark du är men en riktlinje är 8-10 repetitioner per övning. Kom ihåg att det är bättre att göra få repetitioner långsamt och med god teknik än att slarva igenom övningarna många gånger. För att få bästa resultat av träningen bör du träna regelbundet, 1-3 gånger i veckan. Det är däremot bättre att träna en gång än ingen gång. Du behöver inga redskap för dessa övningar men det kan vara skönt att ligga på en matta. Bara att sätta igång!
 
PDF-format Ytterligare information »
 
Fakta:
Historik
Pilatesträningen skapades av en tysk vid namn Joseph Pilates i början av 1900-talet. Han menade att fysisk träning var viktig både för att hålla kroppen rörlig och stark men även för att stärka immunförsvaret och kunna motstå sjukdomar.
 
Pilates själv tränade bland annat gymnastik, yoga och kampsport och man kan se inslag av dessa träningsformer i pilatesträningen. Det är tydligt att träningen är inspirerad både av österländsk och västerländsk träningsfilosofi. Pilates kallade sin träning ”Controllogy” då den handlar mycket om kroppskontroll. Inom danskretsar har Pilatesträning länge varit känd som ett bra komplement till dans. Pilates passar även utmärkt som rehabiliteringsträning.
 
I USA, Australien och England är Pilates en vanlig och utbredd träningsform. I Sverige är det först de senaste åren som pilatesträningen börjar bli känd utanför danskretsar.
 
Läs mer:
Träna magen med pilates och få platt mage snabbt>>
 
 
Kommentarer på denna artikel
 
9/9/2011 4:27:39 PM - Rebecca
Pilates efter kejsarsnitt
Of course you can do Pilates after having a cesarean. You just have to be careful and get a Pilates teacher who shows you how to do this.
Pilates is great after any child birth to strengthen the abdominals.
 
www.bodyformpilates.com
 
5/26/2011 12:54:20 AM - CRDlkmpwYOvel
qFwKeuvFHs
HHIS I suohld have thought of that!
 
2/14/2011 11:25:56 PM - Djao
ok
Kampsport kombinerat med gym och pilates. Bästa
 
1/11/2010 8:00:10 PM - zumi
gravid
kan man träna pilates när man har haft kejssnitt
 
12/5/2009 11:36:42 PM - linnéa
superbra träning
har haft askass rygg och hållning och så är man ju lite framtung*hehe*vilket inte förbättrar läget och pilates har verkligen hjälpt! jag har dock kombinerat med yoga så vet inte riktigt om yogan hjälpt oxå, men för att stärka ryggen så rekomenderar jag pilates!!
 
6/18/2009 2:20:50 PM - Elsa
Fokus
Hej
 
Hade gärna velat att övningarna som visas även beskriver vilka muskelgrupper som ska aktiveras. Pilates bygger ju mycket på fokus och att aktivera rätt muskelgrupper. Om det känns jobbigt så gör man förmodligen fel och tränar nog inte rätt muskler. Annars: Superbra!
 
Elsa
 
11/18/2008 9:19:33 PM - cina
pilates
Pilates dvd kan man beställa på nätet eller genom jultidningar
 
10/19/2008 7:19:20 PM - AGT
DVD
Vart kan man köpa sån pilates-DVD?
 
10/10/2008 10:13:01 PM - Lena C
Träna pilates hemma
Jag kör också pilates hemma med hjälp av en pilatesboll och en DVD. Smidig och superbra träning.
 
9/29/2008 2:24:10 PM - Tess
Hur man genomför pilates.
Jag tränar pilates hemma och använder både kroppen som redskap och pilates boll. Det tar inte stor plats så du behöver inte flytta på möblerna.
 
Du kan träna pilates via video/dvd och även i studio. Du har instruktör vare sig du är hemma eller borta och tränar. Det gäller att andas rätt och lyssna på kroppen. LYCKA TILL alla som ska börja träna pilates.
 
9/2/2008 10:07:49 AM - gt0uigehfåetew8y
?
Hur gör man pilates? är det situps el. ?
 
8/25/2008 7:34:32 PM - sofia
friskis & svettis
Vanlig mellangympa 3 gånger per vecka ger en mycket bra träning för de flesta muskler och samtidigt konditionsträning samt träning av rörlighet och koordination.
 
5/14/2008 1:43:58 PM - Anomyn
Hej
hej jag har en sådan där boll hemma men vet inga övningar :S kan du några?
jag väger 72 och är 1. 65 lång har ni några andra förslag? ( vill gärna komma i form till sommar :D)
 
1/18/2008 7:30:32 AM - Pilatesstjärnan
Anita
Precis mellan artikeltexten och faktarutan... Klicka på själva texten "Ytterliggare information".
 
1/17/2008 11:26:23 AM - Rått prinsen
CSI
Ja, et är ungefär som situps, men inte riktigt, du måste andas bättre
 
1/17/2008 11:24:51 AM - King
Hubertus
Pilates;) Me like
 
1/16/2008 7:02:13 PM - Anita Isaksson
Svårt att begripa
Er hemsida är svår att tyda. Det står "klicka på Ytterliggare information". Var någonstans står "Ytterligare information ??????????????????
 
6/15/2007 11:15:26 PM - Zeni k'awy
exempel
Pilates är träning på video
 
10/5/2006 10:31:33 AM - Redaktionen
Kolla pdf:en
Om du klickar på "Ytterliggare information" ovan så har du ett miniprogram att testa. Det är olika övningar för kroppens större muskelgrupper. Bra övningar att börja med.
 
10/2/2006 3:22:42 PM - Privat
?
Hur genomför man ett pilates pass? Hur gör man är det ungefär som situps eller vad?
 
Kommentera denna artikel
Namn:
Rubrik:
Kommentar:
 

Mest kommenterade artiklarna
Deppig? Börja träna det hjälper dig att må bättre
Träning stoppar åldrandet och gör dig tio år yngre
Går det att förvandla en soffpotatis till hurtbulle på två månader?
Höstens hetaste träningsformer

Nyhetsbrev
Anmäl dig till vårt populära nyhetsbrev »


© Copyright 2014 sund.nu | Om cookies | Sitemap