sund.nu - mer än en hälsosajt
din hälsosajt med nyheter inom hälsa, kost, träning, psykologi, skönhet, resor och personlig utveckling

 
Artiklar
Recept
E-kort
Hjärnpillret
Sök
Nyhetsberv
Om sund



Träning och hälsa
Inspiration
Träningsformer
Träna hemma
Träningsprofiler

Skribent: Christian Carlsson Skriv ut  Kommentera  Tipsa en vän  A B C
Publicerad: 2006-02-01
Så tränar du för att förbränna fett!
En grupp läkarstuderande vid Karolinska Institutet har, under ledning av professor Jan Henriksson, nyligen granskat den vetenskapliga litteraturen när det gäller fettförbränning och träning. Här är några av de resultat man kom fram till:
 
Så tränar du för att förbränna fett

Vid vilken träningsintensitet bränner man fett effektivast?
 
Svaret är att det finns individuella variationer, men någonstans i intervallet 60-75 procent av maximal syreupptagningsförmåga ger den högsta fettförbränningen. Det motsvarar en belastning på den så kallade Borgskalan som ligger någonstans emellan ”ganska lätt” och ”något ansträngande”.
 
Kvinnor och vältränade personer kan med fördel ligga i den högre delen av intervallet med bibehållen fettförbränning. Kvinnor bränner procentuellt sett mer fett än män under träning. Detta beror på att hormonet östrogen hämmar musklernas kolhydratupptag, vilket gör att fettet istället blir den primära energikällan. Träningspassets längd bör överstiga 30 minuter eftersom kroppen då i högre grad börjar använda fett som bränsle.
 
Vilka träningsformer bränner fett bäst?
 
Bäst effekt får man då kroppens stora muskelgrupper aktiveras. Då ökar både den totala energiförbrukningen och den relativa fettförbränningen. Uthållighetsidrotter som till exempel skidåkning och löpning kan rekommenderas. Ett flertal studier har visat att löpning ger en högre fettförbränning än cykling. Förklaringen till det är att man vid cykling inte använder lika stora muskelgrupper som i löpning.
 
Hur påverkar det man äter före träningspasset fettförbränningen?
 
Äter man kolhydrater innan passet så hämmas fettförbränningen. Gör man det däremot under träningen så blir hämningen marginell. Skälet är att kroppen då redan kommit igång med att börja bränna fett. Det har ju diskuterats mycket om det är fördelaktigt ur fettförbränningssynpunkt att träna innan frukost.
Slutsatserna från de studier som gjorts är att det kan kan vara så, men bevisen är för svaga för att forskarna ska kunna säga något säkert.
 
Många motionärer och äldre tränar i dag så kallad stavgång. Hur står sig den vad gäller fettförbränning, jämfört med gång och löpning?
 
En studie har gjorts på detta och den visar att stavgång höjde den totala energiförbrukningen med 10-15 procent, i en jämförelse med gång. Men försökspersonerna förbrukade mindre än vid löpning. När det gäller stavgång är det viktigt att ha ett aktivt armarbete och därmed involvera större muskelgrupper. Under ett träningspass så ökar kroppen syreupptagningsförmågan.
 
Men det har också visat sig att syreupptaget, och därmed energiförbrukningen, också är förhöjt en tid efter träningspasset. Effekten blir en fettförbränningen är förhöjd även i vila. Exakt hur länge denna förhöjda energiförbrukning varar är mindre känt, men studier från den amerikanske professorn Dave Costill tyder på att högre intensitet i träningen ger en större efterförbränning.
 
Hur påverkar min träningsstatus fettförbränningen?
 
Klassiska studier har visat att träning gör att det blir tätare mellan det som brukar kallas ”cellernas kraftverk” (mitokondrierna) inuti muskeln. Uthållighetsträning innebär också att våra minsta blodkärl, kapillärerna, ökar i antal. Detta möjliggör ett ökat blodflöde till muskeln och en större tillförsel av olika fettsyror. Regelbunden träning leder med andra ord till en positiv spiral där du genom att träna kommer att förbränna fett och samtidigt bli ännu bättre på att utnyttja fettet som energikälla.
 
Artikeln publiceras i samarbete med tidningen Idrott & Kunskap
 
Ytterligare information »
 
 
Kommentarer på denna artikel
 
2015-05-05 23:24:20 - Anonym
Tiden
Om ni alla vill gå ner i vikt, ha tålamod det tar tid spring minst 4km 4gnr i veckan går du ner 5 kilo på 3veckor
 
2015-05-01 15:25:30 - Hej
Hjälp!!!
Jag är 12 år, 157cm och väger 80 kg!!!!
Vad gör jag för att gå ner i vikt?
Hjälp mig snälla!!!
 
2015-02-13 23:12:51 - liv
tog mig ut ur det
Har nu läst era kommentarer och jag har haft samma problem som flera av er beskriver. Fett på magen, att det ser ut som om man är gravid - speciellt efter man ätit! Mitt bästa tips är att sumpa brödet. Undvik laktos, håll dig borta från snabbmat och läsk bäst du kan. men cola zero/fun light är bättre än vanlig. Ät långsammare och drick mycket vatten. OBS : inga sötsaker! Socker (kolhydrater) är fettförbrännarens värsta fiende. DET KOMMER TA TID, MEN DET ÄR VÄRT DET - JAG LOVAR.
 
2015-01-02 21:47:56 - 12 årig tjej
Får dubbelhaka ibland
172 cm lång, väger 53 kg och är 12 år. I skolan så drar jag in magen så himla mycket att jag får magkramp hemma. Mina vänner ser mig inte tjock även om jag har en stor rumpa osv. Snälla hjälp hur blir jag av med fett snabbt på magen
 
2014-12-30 21:28:21 - hubo
?
ni som gnäller på stavning. man kan också leta efter information själv i riktiga böcker från biblioteket eller gå en kurs i kropp och hälsa, fördjupa sig själv i ämnet. när ni nu är så seriösa och läser artikeln om träning så ta träningen seriösare och BÖRJA träna.
man kan ju inte läsa sig till träning man gör det aktivt med kroppen.
 
att bli av med fettet runt magen förresten kommer av att man tränar
 
2014-09-29 21:46:07 - 13 årig tjej
Träning
Va fan jag är 13 och 10 månader är 160 cm lång och väger 63kg! Va fan jag måste förbränna fet asså
 
2014-05-08 17:16:49 - Yuki
Skit snack.
Men blablablaaaa... Blablaaaaa... Till Urban ^^
 
2014-02-04 14:39:11 - Malin
VAD I H
Ungdomar mellan 11-16 årsom vill gå ner i vikt.. Jag är själv 17 år, 168cm lång och väger 57kg och anser inte mig själv vara fet (även om jag har fett både på magen och andra ställe). Er kropp har för tusan inte ens blivit färdigutvecklade .. Jag blir så sur när jag läser om att dem anser sig vara feta.. När ni blir äldre förstår ni.. USCH!
 
2013-02-28 15:30:08 - charlie
träning
det finns en mening ni bara behöver använda er av och det är
 
2013-01-22 14:00:14 - Victor
hej
13år 1.77cm vikt 60 vill väga 57
 
vad är de lättaste sättet att bränna fett?
 
2012-08-30 18:38:23 - Klara
Åhh
Asså jag är 11 år 152 cm lång och väger 53!!!!!!!! jag ser förbaskat fet ut liksom jag slappnar inte av i magen för jag spänner den,, och när jag slappnar av så ser det ut som om jag är gravid!jag menar det värkligen gravid!
 
2012-02-16 11:43:29 - Emma
Hur ofta?
Hur ofta måste jag träna och hur ska jag träna? Har tillgång till gym.
Ålder 15 snart 16
Längd 1,63-64
Vikt 56, vill väga kring 53!
 
Maila gärna svaret till emmispemmiss@hotmail.com
Tack!
 
2009-10-08 14:19:23 - Emelie
www.emelieslillaliv.blogg.se
Jag sitter på skolan :)
 
2009-08-14 18:35:31 - josefine
TIPS =)
Hej! Jag skulle vilja ha tips på att vilja gå ut och springa. Jag säger alltid till mig själv "idag ska jag gå ut och springa" sen det blir aldrig av. Hur lång tid tar det innan man går ned i vikt? / Josefine 15
 
2009-06-03 16:30:41 - maria
hej
hej, jag är snart 16 år är 1.57cm lång och väger 57kg. jag skulle vilja få bort fett och vill väga ungefär 48kg. hur ska jag göra för att lyckas med mitt mål?
 
2008-03-29 18:08:35 - david
hej
hej,jag undrar hur många gånger i veckan o hur länge jag behöver springa för att förbränna fett så mina muskler syns mer & få mer kondition ,tränar sporter 4 gånger i veckan , 14 år. tack & hej
 
2007-02-11 14:23:45 - Johanna
Bra artikel
Jag tycker att det är en bra artikel. Klaga inte så mycket på grammatik. Det är helheten som gäller. Annars blir det som att lyssna efter falska toner i ett stycke istället för att lyssna på den musikaliska intrycket. Sluta hacka lök!
 
2006-10-19 01:31:42 - Joakim
Urban
Vill man uppfattas som seriös bör man kunna stava ord som "åtminstone", samt ha två st. "t" i litteratur. Vidare är ordet "litteraturstudie" ett ord, inte två. Att särskriva kan uppfattas som oseriöst.
 
2006-09-01 11:41:23 - Redaktionen
Referenslista
Denna artikel är skriven av Idrott & kunskap och du kan säkert få mer underlag till artikeln om du går in på ytterliggare information-länken och där kontaktar skribenten.
 
2006-08-23 21:01:38 - Urban Petersson
referenser
Hej. Har inget egentligt att invända på innehållet i artiklen, men att nämna "läkarstudenter" och "professor" brukar man göra för att få lite mer tyngd i saker, men vill man vara seriös skulle jag vilja ha referenslista. Särskilt med tanke på att det handlar om literatur studie skulle det vara på sin plats med lista på åtminstånde de studier man granskat. mvh Ubbe
 
Kommentera denna artikel
Namn:
Rubrik:
Kommentar:
 
Populäraste artiklarna idag
Börja gå och lev längre
Fettförbränning – för effektiv & varaktig viktminskning
Så kommer du igång med träningen

Mest kommenterade artiklarna
Deppig? Börja träna det hjälper dig att må bättre
Kom igång med yoga
Yinyoga – som akupunktur utan nålar
Höstens hetaste träningsformer

Nyhetsbrev
Anmäl dig till vårt populära nyhetsbrev »










© Copyright 2015 sund.nu | Om cookies | Sitemap