sund.nu - mer än en hälsosajt
din hälsosajt med nyheter inom hälsa, kost, träning, psykologi, skönhet, resor och personlig utveckling

 
Artiklar
Recept
E-kort
Hjärnpillret
Sök
Nyhetsberv
Om sund



Porträtt
Aktuellt
Inspiration
Träningsformer
Träna hemma
Forskning

Skribent: Christian Carlsson Skriv ut  Kommentera  Tipsa en vän  A B C
Publicerad: 2006-02-01
Så tränar du för att förbränna fett!
En grupp läkarstuderande vid Karolinska Institutet har, under ledning av professor Jan Henriksson, nyligen granskat den vetenskapliga litteraturen när det gäller fettförbränning och träning. Här är några av de resultat man kom fram till:
 
Så tränar du för att förbränna fett

Vid vilken träningsintensitet bränner man fett effektivast?
 
Svaret är att det finns individuella variationer, men någonstans i intervallet 60-75 procent av maximal syreupptagningsförmåga ger den högsta fettförbränningen. Det motsvarar en belastning på den så kallade Borgskalan som ligger någonstans emellan ”ganska lätt” och ”något ansträngande”.
 
Kvinnor och vältränade personer kan med fördel ligga i den högre delen av intervallet med bibehållen fettförbränning. Kvinnor bränner procentuellt sett mer fett än män under träning. Detta beror på att hormonet östrogen hämmar musklernas kolhydratupptag, vilket gör att fettet istället blir den primära energikällan. Träningspassets längd bör överstiga 30 minuter eftersom kroppen då i högre grad börjar använda fett som bränsle.
 
Vilka träningsformer bränner fett bäst?
 
Bäst effekt får man då kroppens stora muskelgrupper aktiveras. Då ökar både den totala energiförbrukningen och den relativa fettförbränningen. Uthållighetsidrotter som till exempel skidåkning och löpning kan rekommenderas. Ett flertal studier har visat att löpning ger en högre fettförbränning än cykling. Förklaringen till det är att man vid cykling inte använder lika stora muskelgrupper som i löpning.
 
Hur påverkar det man äter före träningspasset fettförbränningen?
 
Äter man kolhydrater innan passet så hämmas fettförbränningen. Gör man det däremot under träningen så blir hämningen marginell. Skälet är att kroppen då redan kommit igång med att börja bränna fett. Det har ju diskuterats mycket om det är fördelaktigt ur fettförbränningssynpunkt att träna innan frukost.
Slutsatserna från de studier som gjorts är att det kan kan vara så, men bevisen är för svaga för att forskarna ska kunna säga något säkert.
 
Många motionärer och äldre tränar i dag så kallad stavgång. Hur står sig den vad gäller fettförbränning, jämfört med gång och löpning?
 
En studie har gjorts på detta och den visar att stavgång höjde den totala energiförbrukningen med 10-15 procent, i en jämförelse med gång. Men försökspersonerna förbrukade mindre än vid löpning. När det gäller stavgång är det viktigt att ha ett aktivt armarbete och därmed involvera större muskelgrupper. Under ett träningspass så ökar kroppen syreupptagningsförmågan.
 
Men det har också visat sig att syreupptaget, och därmed energiförbrukningen, också är förhöjt en tid efter träningspasset. Effekten blir en fettförbränningen är förhöjd även i vila. Exakt hur länge denna förhöjda energiförbrukning varar är mindre känt, men studier från den amerikanske professorn Dave Costill tyder på att högre intensitet i träningen ger en större efterförbränning.
 
Hur påverkar min träningsstatus fettförbränningen?
 
Klassiska studier har visat att träning gör att det blir tätare mellan det som brukar kallas ”cellernas kraftverk” (mitokondrierna) inuti muskeln. Uthållighetsträning innebär också att våra minsta blodkärl, kapillärerna, ökar i antal. Detta möjliggör ett ökat blodflöde till muskeln och en större tillförsel av olika fettsyror. Regelbunden träning leder med andra ord till en positiv spiral där du genom att träna kommer att förbränna fett och samtidigt bli ännu bättre på att utnyttja fettet som energikälla.
 
Artikeln publiceras i samarbete med tidningen Idrott & Kunskap
 
Ytterligare information »
 
 
Kommentarer på denna artikel
 
5/8/2014 5:16:49 PM - Yuki
Skit snack.
Men blablablaaaa... Blablaaaaa... Till Urban ^^
 
2/4/2014 2:39:11 PM - Malin
VAD I H
Ungdomar mellan 11-16 årsom vill gå ner i vikt.. Jag är själv 17 år, 168cm lång och väger 57kg och anser inte mig själv vara fet (även om jag har fett både på magen och andra ställe). Er kropp har för tusan inte ens blivit färdigutvecklade .. Jag blir så sur när jag läser om att dem anser sig vara feta.. När ni blir äldre förstår ni.. USCH!
 
2/28/2013 3:30:08 PM - charlie
träning
det finns en mening ni bara behöver använda er av och det är
 
1/22/2013 2:00:14 PM - Victor
hej
13år 1.77cm vikt 60 vill väga 57
 
vad är de lättaste sättet att bränna fett?
 
8/30/2012 6:38:23 PM - Klara
Åhh
Asså jag är 11 år 152 cm lång och väger 53!!!!!!!! jag ser förbaskat fet ut liksom jag slappnar inte av i magen för jag spänner den,, och när jag slappnar av så ser det ut som om jag är gravid!jag menar det värkligen gravid!
 
2/16/2012 11:43:29 AM - Emma
Hur ofta?
Hur ofta måste jag träna och hur ska jag träna? Har tillgång till gym.
Ålder 15 snart 16
Längd 1,63-64
Vikt 56, vill väga kring 53!
 
Maila gärna svaret till emmispemmiss@hotmail.com
Tack!
 
10/8/2009 2:19:23 PM - Emelie
www.emelieslillaliv.blogg.se
Jag sitter på skolan :)
 
8/14/2009 6:35:31 PM - josefine
TIPS =)
Hej! Jag skulle vilja ha tips på att vilja gå ut och springa. Jag säger alltid till mig själv "idag ska jag gå ut och springa" sen det blir aldrig av. Hur lång tid tar det innan man går ned i vikt? / Josefine 15
 
6/3/2009 4:30:41 PM - maria
hej
hej, jag är snart 16 år är 1.57cm lång och väger 57kg. jag skulle vilja få bort fett och vill väga ungefär 48kg. hur ska jag göra för att lyckas med mitt mål?
 
3/29/2008 6:08:35 PM - david
hej
hej,jag undrar hur många gånger i veckan o hur länge jag behöver springa för att förbränna fett så mina muskler syns mer & få mer kondition ,tränar sporter 4 gånger i veckan , 14 år. tack & hej
 
2/11/2007 2:23:45 PM - Johanna
Bra artikel
Jag tycker att det är en bra artikel. Klaga inte så mycket på grammatik. Det är helheten som gäller. Annars blir det som att lyssna efter falska toner i ett stycke istället för att lyssna på den musikaliska intrycket. Sluta hacka lök!
 
10/19/2006 1:31:42 AM - Joakim
Urban
Vill man uppfattas som seriös bör man kunna stava ord som "åtminstone", samt ha två st. "t" i litteratur. Vidare är ordet "litteraturstudie" ett ord, inte två. Att särskriva kan uppfattas som oseriöst.
 
9/1/2006 11:41:23 AM - Redaktionen
Referenslista
Denna artikel är skriven av Idrott & kunskap och du kan säkert få mer underlag till artikeln om du går in på ytterliggare information-länken och där kontaktar skribenten.
 
8/23/2006 9:01:38 PM - Urban Petersson
referenser
Hej. Har inget egentligt att invända på innehållet i artiklen, men att nämna "läkarstudenter" och "professor" brukar man göra för att få lite mer tyngd i saker, men vill man vara seriös skulle jag vilja ha referenslista. Särskilt med tanke på att det handlar om literatur studie skulle det vara på sin plats med lista på åtminstånde de studier man granskat. mvh Ubbe
 
Kommentera denna artikel
Namn:
Rubrik:
Kommentar:
 

Mest kommenterade artiklarna
Terese Alven - från anorexia till träningsinspiratör
Deppig? Börja träna det hjälper dig att må bättre
Träning stoppar åldrandet och gör dig tio år yngre
Går det att förvandla en soffpotatis till hurtbulle på två månader?

Nyhetsbrev
Anmäl dig till vårt populära nyhetsbrev »


© Copyright 2014 sund.nu | Om cookies | Sitemap