Publicerad: 2009-12-06 Uppdaterad: 2009-12-07
Vegetarisk lågproteinkost kan ge oss ett långt liv
En ny studie visar att vegetarisk lågproteinkost kan vara nyckeln till ett långt liv. Genom minskat intag av protein som finns i kött och fisk kan åldrandeprocessen bromsas och livslängden ökas tror forskarna bakom studien.
 
Vegetarisk lågproteinkost kan ge oss ett långt liv

Vegetarisk lågproteinkost är kanske den saknade pusselbiten som anti-age forskarna letat efter. Tidigare forskning har visat att kalorirestriktion, där man sänker kaloriantalet kraftigt, kan leda till ökad livslängd.
 
Men brittiska forskare har nu konstaterat att det inte är kaloriantalet som är det viktiga utan ett särskilt protein i kosten.
 
Mitokondrier i toppform
Studierna har utförts på bananflugor som levt på färre kalorier och mindre proteinintag än normalt. Forskarna såg att deras mitokondrier fungerade bättre än de som levt på normalkost.
 
Mitokondrier fungerar som ett slags kraftverk åt cellerna. Funktionen försämras med ökad ålder och vid typ II-diabetes och fetma.
 
- Vår studie visar att dietrestriktioner kan förbättra mitokondriefunktionen och därmed kompensera för den åldersrelaterade nedgången, säger Pankaj Kapahi vid Buck Institute och en av forskarna bakom studien.
 
Kaphai ifrågasätter också hälsofördelarna med en högproteindiet som ofta används av människor för att gå ner i vikt.
 
- De långsiktiga effekterna av en sådan diet har inte studerats på människor, de kan vara skadliga. På bananflugor kan vi se att de som levde längst lever på en lågproteinkost och vi har fått en indikation på hur detta kan fungera, fortsätter Kapahi.
 
Metionin spelar en viktig roll för livslängden
Metionin är det protein som forskarna kom fram till spelar en avgörande roll för vår livslängd. Proteinet finns främst i kött, fisk och vissa nötter.
 
Dr Matthew Piper, vid Institute of Healthy Ageing vid University College London, säger till tidskriften Telegraph att en vegetarisk kost kan vara ett sätt att uppnå effekt. Tidigare studier på djur och apor har visat att kalorirestriktion kan förbättra hälsan och öka livslängden.
 
Han menar att tidigare forskning visar att om man minskar kaloriantalet med 30 procent så kan risken för hjärtsjukdomar och cancer minska med hälften och livslängden ökar med nästan en tredjedel.
 
Den nya studien på bananflugor visar att det troligen handlar mer om proteinet än kalorirestriktionen. Vid experimenten kom man fram till attaminosyran metionin stod för den avgörande skillnaden i livslängd hos bananflugorna.
 
Metionin spelar en avgörande för bildande av alla proteiner, så det går inte att utesluta helt.
 
Bananflugor och människor
Människor har fyra gånger fler gener än bananflugor, men vi har flera liknande gener med grundläggande biologiska funktioner. Det gör att många slutsatser om vår grundläggande biologi kan dras utifrån bananflugor.
 
- Denna studie utfördes på flugor men liknande resultat har hittats i möss. Om det visar sig att metionin har samma effekt på människor, då är budskapet att undvika höga nivåer av metionin, fortsätter Dr Piper.
 
Länk till forskningen som publicerats i Cell:
Klicka här för studien>>
Fakta:
Metionin innehåll i mat
Främst förekommer höga halter av metionin i fisk, skaldjur och kött. Även ägg, spirulina, alger, sesamfrön, paranötter, sojaprotein och tofu har ett högt innehåll av metionin.
 
Recepttips
Grön risotto>>
 
Brysselkålsrisotto med smak av apelsin>>
 
Grönsakssoppa med pesto>>
 
Zucchinilåda>>