Publicerad: 10/30/2008 Uppdaterad: 8/22/2011
Snuva förkylningen
Höst och vinter brukar innebära förkylningstider. En förkylning slår ofta till då vi som minst vill drabbas när det är mycket på jobbet, under en tentaperiod eller lagom inför den där roliga festen. När vi är stressade är vi nämligen extra känsliga för virus. Men med lite kunskap är en förkylning enkel att både undvika och lindra.
 
Snuva förkylningen

Fotograf:
Josabeth Sahlénius

De flesta människor drabbas minst en gång per år av en förkylningsinfektion. Förkylning toppar listan över sjukfrånvaro och innebär miljardkostnader för samhället. Trots att förkylning är så vanligt är det många som inte vet hur man förebygger eller lindrar förkylningssymtom. Följden blir att fler smittas.
 
– Förkylning smittar som mest de tre första dagarna. Känner man att en förkylning är på gång tycker jag att man bör ta hänsyn till arbetskollegorna och stanna hemma eller jobba hemifrån om möjlighet finns, säger Eva Maria Fenyö som är professor i immunologi på Lunds universitet.
 
Det luriga med förkylningar är att de är som mest smittsamma i början. Det är när man själv knappt har hunnit märka av virusinfektionen som den smittar som mest. Snuvan och hostan som ofta förvärras efter den första dagen är mest ett tecken på att kroppens immunförsvar har satt igång att reparera förkylningsskadorna på cellerna.
 
Virus finns överallt
Över 400 olika förkylningsvirus finns ständigt i omlopp. Då en förkyld person hostar eller nyser kan viruset sprida sig upp till två meter. Förutom direktkontakt eller luftburen smitta kan förkylningsviruset överföras genom dörrhandtag, bussäten och andra ytor. En viruspartikel kan överleva utanför kroppen i cirka sju timmar.
 
– När viruset väl har tagit sig in i din kropp försöker kroppens immunförsvar kämpa emot och motverka förkylningen. Ibland lyckas det och då märker vi inte av några symtom. Men om viruset får fäste bryts immunsystemet ner och vi blir förkylda, säger Eva Maria Fenyö.
 
Ibland kan ett virus vänta med att angripa tills immunförsvaret av någon anledning blir nedsatt. Stress, sömnbrist eller slarv med maten kan utlösa en vilande virusinfektion som kroppen annars skulle ha klarat av att motarbeta.
 
- Stressade småbarnsföräldrar som inte får tillräckligt med sömn och som dessutom kommer i kontakt med många olika virustyper genom barnen är nog den grupp som drabbas oftast av förkylningar, säger Eva Maria Fenyö.
 
Så undviker du smitta
Det bästa tipset för att förebygga förkylning är att tänka på hygienen och att försöka undvika kontaktsmitta.
 
– Att tvätta händerna ofta och undvika att peta i ansiktet, speciellt kring munnen, näsan och ögonen, räcker långt, säger Eva Maria Fenyö.
 
Förutom hygien är rätt sorts mat också ett bra sätt att undvika förkylning. Äter du mycket fullkornsprodukter, frukter och grönsaker får du i dig viktiga vitaminer och mineraler.
 
C-vitamin, A-vitamin, selen och zink anses vara speciellt bra för att stärka immunförsvaret. Fullkornsbröd, röd paprika, morot, spenat, citrusfrukter och papaya är exempel på bra källor.
 
Vetenskapliga undersökningar har visat att speciellt C-vitamin verkar kunna både förebygga och lindra förkylning. Den naturliga form av vitaminet som finns i frukt och grönsaker är mest effektiv.
 
Vill du använda dig av till exempel brustabletter är det bra att dela tabletten och dricka i två omgångar. Kroppen tar bättre upp C-vitaminet i små doser jämfört med om du häller i dig allt på en gång.
 
Tillräckligt med sömn är också bra för immunförsvaret. Under djupsömnen sker viktiga uppbyggnadsprocesser i kroppen som hjälper oss att stå emot infektioner.
 
Eftersom stress bryter ner kroppen och gör oss känsligare för infektioner är det bra att satsa på en lugnande motvikt. Forskningsstudier har visat att yoga, meditation och andra avslappningsformer kan fungera stärkande för immunförsvaret.
 
När förkylningen vinner
Ibland hjälper det inte att förebygga infektionen hur ivrigt man än försöker. Förkylningsvirus kan besegra både citrusfrukter och djupsömn. Om du har försökt att förebygga förkylningen enligt tipsen ovan kan du åtminstone trösta dig med att förkylningen snabbare går över. Genom att du har tagit hand om din kropp har du stärkt ditt immunförsvar så att det inte bryts ned lika lätt.
 
Många tar till naturläkemedel då de känner att en förkylning kommer smygande. Preparat som innehåller till exempel vitlökskapslar eller Echinagard går att få tag på i hälsokostbutiker, mataffärer och apotek. Det finns också en hel uppsjö av huskurer som lovar bot mot förkylning.
 
– Rent vetenskapligt finns det inga belägg för att varken naturläkemedel eller huskurer har någon effekt. Men många upplever ändå att de mår bättre av det ena eller det andra preparatet, en orsak kan vara placeboeffekt, tror man på det så fungerar det, säger Eva Maria Fenyö.
 
Ibland känns både fysiologiska och psykologiska förklaringar onödiga. En kopp te med lite honung, en skön filt och lite medlidande från någon du tycker om kan fungera som dundermedicin även mot det elakaste förkylningsviruset.
 
Förebyggande tips
* Tvätta händerna ofta.
* Undvik att röra vid ögon, näsa och mun.
* Sov ordentligt.
* Motverka stress med till exempel yoga eller meditation.
* Ät bra mat som frukt, grönsaker och fullkornsprodukter.
 
Lindrande tips
* Håll dig varm.
* Drick mycket vatten.
* Lyssna på kroppens signaler. Trötthet, värk och feber betyder att du bör vila.
* Vid snuva kan nässpray lätta upp, men bara tillfälligt.
* Använd mjuka engångsnäsdukar. Det är mest hygieniskt och snällt mot huden kring näsan.
* Naturläkemedel kan vara värt ett försök.
* Vid halsont kan varma drycker, glass och sockerfria halstabletter kännas lenande.
Fakta:
Förkylning eller influensa?
En förkylning börjar oftast med trötthet, håglöshet, stickningar och sveda i halsen. Efter ett dygn blir man ofta snuvig. Huvudvärk och feber kan förekomma.
 
De olika förkylningssymtomen avlöser varandra och kan variera i styrka. De flesta upplever endast lindriga symtom efter en vecka. En förkylning varar oftast i 3-14 dagar.
 
Influensavirus slår till snabbt till skillnad mot förkylning som kommer mer smygande. Första tecknet på influensa är värk i kroppen. Därefter får man feber. Den stiger ofta snabbt upp till 38-40 grader och inom ett dygn är man oftast sängliggande.
 
Andra influensasymtom är hosta, värk i huvud och kropp, rinnande näsa och ibland även orolig mage.
 
Ett förkylningsvirus skadar kroppens celler medan ett influensavirus går ett steg längre och dödar cellerna. Därför tar det längre tid att återhämta sig. Sjukdomsförloppet sträcker sig från en vecka till en månad.
 
Febern kan hålla i sig länge och det gäller att stanna hemma tills du har haft en feberfri dag. Kontakta läkare ifall symtomen inte har förbättrats efter en vecka, se speciellt upp med ihållande feber.
 
Kan du allt om förkylning, eller behöver du lära dig mer?
Ange om alternativet är sant eller falskt
 
1. En förkylning är inte en anledning att stanna hemma från jobbet, så länge man inte har feber.
 
2. Dropparna från en nysning kan sprida sig upp till två meter.
 
3. När näsan börjar rinna är förkylningen på väg att gå över.
 
4. Man smittar bara första dagen av förkylningen.
 
5. Förkylningssymtomen är lindriga eller har helt gått över efter en vecka.
 
6. Det är bara slumpen som avgör om min förkylning blir långvarig eller inte.
 
7. Det finns ungefär 400 förkylningsvirus i omlopp samtidigt.
 
8. Har man väl blivit förkyld finns ingen lindring.
 
9. Om man äter mycket frukt och grönsaker kan man förebygga förkylning.
 
10. Det är bra att dricka mycket när man är förkyld.
 
 
 
 
 
 
 
Rätt svar:
 
1.Falskt
2. Sant
3. Falskt
4. Falskt
5. Sant
6. Falskt
7. Sant
8. Falskt
9. Sant
10. Sant